Lotus Elise S1 sport 160

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Mr.E
Auto: Syntax Error

Re: Lotus Elise S1 sport 160

Bericht door Mr.E »

Hans,
ik heb een jaar lang zo'n Sport 160 gehad, in 1 woord: RAMP!
Een gratis Toptip van een ex-eigenaar: hou er je handen vanaf. :shock:
Om het duidelijk te maken: ;)
Hands off
Giu le mani
Bas la pattes
Hände Weg
Vorig jaar bij de lancering van de Evora in België, was ik samen met een vijftal journalisten uitgenodigd, ben daar aan de praat geraakt met iemand van Lotus die zeer technisch was, en die zij me vlakaf dat de Sport 160 nooit voldoende doorontwikkeld is geweest... 'k ben dan maar overgeschakeld naar de S2 111S.
Sometimes too much is just enough.
Ruben
Auto: Geen

Bericht door Ruben »

Haha, deze meneer bedoelde ik Hans. :D Ik stem ook voor s2 111s of je neemt de mijne over :P
Hans340R
Auto: Exige Cup 260
Contacteer:

Bericht door Hans340R »

Oke oke.. geen 160 voor mij dus.. maar het is wel een gaaf ding!
Thanks voor de tips!
Exploded
Naam: Gert
Auto: Elise MK1

Bericht door Exploded »

Met alle respect Mr E maar ik deel uw mening zeker niet. Misschien had je dan eens gas moeten geven? Als je de Sport 160 boven de 3500 rpm hield was dit, naar de normen van 10 jaar geleden, een raket! Ik vermoed dat jij de auto vooral op de gewone weg hebt gebruikt? Daar was ie idd een ramp. Zie mijn vorige post ook al, als je een andere ECU stak/driveability kit, is dat euvel ook opgelost. Ik ken verschillende mensen met Sport 160’s met meer dan 100.000km op de klok en buiten andere olie en de standaard prulletjes, zoals wat kogelgewrichten etc, hebben zij technisch nog geen mankementen gehad.
Maar ik zeg er wel bij dat de auto een rasechte “driverscar” is, je moet hem echt duwen in de toeren om hem snel te laten gaan, het is dus geen “kapperswagen”.
Mr.E

Bericht door Mr.E »

Exploded schreef:Met alle respect Mr E maar ik deel uw mening zeker niet. Misschien had je dan eens gas moeten geven? Als je de Sport 160 boven de 3500 rpm hield was dit, naar de normen van 10 jaar geleden, een raket! Ik vermoed dat jij de auto vooral op de gewone weg hebt gebruikt? Daar was ie idd een ramp. Zie mijn vorige post ook al, als je een andere ECU stak/driveability kit, is dat euvel ook opgelost. Ik ken verschillende mensen met Sport 160’s met meer dan 100.000km op de klok en buiten andere olie en de standaard prulletjes, zoals wat kogelgewrichten etc, hebben zij technisch nog geen mankementen gehad.
Maar ik zeg er wel bij dat de auto een rasechte “driverscar” is, je moet hem echt duwen in de toeren om hem snel te laten gaan, het is dus geen “kapperswagen”.
Hé Gert, merci voor het compliment, maar ondanks het feit dat ik mijn kletskop zelf scheer, ben ik toch geen kapper... ;)
Ik heb er 1 jaar mee gereden, en weet dus wel dat je hem in de toeren moet houden... :roll: ben 10 keer (letterlijk) in de garage geweest om de problemen op te lossen, Emerald ECU gestoken, niks gebaat. :( Ik heb natuurlijk maar één Sport 160 gehad, dus kan niet vergelijken... maar IK heb in ieder geval veel problemen gehad met dit model. Altijd met de motor/motormanagement weliswaar. En als de dealer het na 1 jaar nog niet kan oplossen... tja, wat moet je dan denken van zo'n auto, dan kan je toch moeilijk zeggen: "superauto, nooit problemen mee gehad". :lol:
En op het circuit ging de auto goed, heel goed voor zijn tijd, ik ging er regelmatig mee rijden, je vermoeden is dus fout. MAAR ik heb het hier wel over de combinatie openbare weg en circuit. Sputteren,... dikwijls viel hij ook stil na het starten, ... tja, misschien had ik wel een slecht exemplaar, wie zal het zeggen... :?:
Is er nog iemand op het forum die een Sport 160 heeft (gehad)?
Groeten van Mr. E
Exploded

Bericht door Exploded »

Het stil vallen na de start etc, heeft te maken met slecht motormanagement en/of slechte luchtinname. De personen met een Sport 160 die ik aanhaalde, hebben destijds ook hun luchtinlaten moeten veranderen (samen met de ECU) om de auto niet meer/minder nukkig te laten zijn. D-max van het forum hier heeft ook een Sport 160, weliswaar zonder updates, maar hij heeft met de nukken "leren leven" zei hij onlangs nog in Zolder. Jammer van je slechte ervaringen er mee, maar ik zou het niet veralgemenen.
Moest ik een propere Sport 160 vinden voor een goede prijs, zou ik niet twijfelen.

Enne ik mag ook bijna mijn eigen kletskop scheren, ge zijt hier dus niet den enige eigen kapper ;) :lol:
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Geheel offtopic, maar toch het vermelden waard :

Heerlijk... dergelijke discussies, toch? Uit threads zoals deze leer ik enorm veel bij, 't is enorm leerrijk om te volgen en vooral heerlijk om verschillende meningen te kunnen lezen.

Ben ergens wel heel erg fier dat jullie allemaal op een zeer 'deftige' manier kunnen wisselen van gedachten, meningen én ervaringen. Hierop mogen we allen zeer fier zijn!
Mr.E schreef:Hé Gert, merci voor het compliment, maar ondanks het feit dat ik mijn kletskop zelf scheer, ben ik toch geen kapper... ;)
Exploded schreef:Enne ik mag ook bijna mijn eigen kletskop scheren, ge zijt hier dus niet den enige eigen kapper ;) :lol:
Allemaal doe-het-zelvers ofwa ? :-)
Mr.E

Bericht door Mr.E »

Frederik schreef:Geheel offtopic, maar toch het vermelden waard :

Heerlijk... dergelijke discussies, toch? Uit threads zoals deze leer ik enorm veel bij, 't is enorm leerrijk om te volgen en vooral heerlijk om verschillende meningen te kunnen lezen.

Ben ergens wel heel erg fier dat jullie allemaal op een zeer 'deftige' manier kunnen wisselen van gedachten, meningen én ervaringen. Hierop mogen we allen zeer fier zijn!
Mr.E schreef:Hé Gert, merci voor het compliment, maar ondanks het feit dat ik mijn kletskop zelf scheer, ben ik toch geen kapper... ;)
Exploded schreef:Enne ik mag ook bijna mijn eigen kletskop scheren, ge zijt hier dus niet den enige eigen kapper ;) :lol:
Allemaal doe-het-zelvers ofwa ? :-)
Tis graag gedaan Frederik, maar logisch eigenlijk, Lotus-rijders zijn namelijk supersympathieke mensen! 8-)

Ivm doe-het-zelf-kapsalon: reken maar uit, hé: wat kost dat, de kapper? 15 €/keer = €€€€/jaar = paar tankbeurten met de Lotus, hé!!!
Ik ben toch niet gek! ;)

@ Exploded: nu begin ik toch met enige weemoed terug te denken aan mijn Sport 160... das zoals met een ex-lief, hé, ge onthoudt soms alleen het slechte, maar er waren ook momenten van liefde tussen mij en de Sport 160 hoor... :D
Exploded

Bericht door Exploded »

Mr.E schreef: @ Exploded: nu begin ik toch met enige weemoed terug te denken aan mijn Sport 160... das zoals met een ex-lief, hé, ge onthoudt soms alleen het slechte, maar er waren ook momenten van liefde tussen mij en de Sport 160 hoor... :D
Ha nu hoor ik u praten :lol: Je hebt zeker een aantal goede punten, waar ik het helemaal eens mee ben, maar ik zou niet zo heftig discussiëren, als ik geen 101% zeker was, dat uw problemen op te lossen waren.
Gij bent niet de enige weemoedige over de Sport160. Ik heb met die auto ooit 1 zeer mooie dag gehad op Spa en besef dus heel goed waartoe die in staat is. Ik heb toen rijles gehad van iemand die destijds nog F3 heeft gereden met Mark Blundell. Dat zijn dingen die je nooit vergeet. Ongelofelijk hoeveel je dan opsteekt en de auto leert vertrouwen. Vandaar ook dat ik wat extra fanatiek verdedig ;) :D
Plaats reactie