Lotus Elise S1 sport 160

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Hans340R
Auto: Exige Cup 260
Contacteer:

Lotus Elise S1 sport 160

Bericht door Hans340R »

Iemand ervaring met deze Elise? Ik wil namelijk een Lotus erbij met een dak!
En deze lijkt mij wel gaaf, zeker met dat sportinterieur..
Er zijn 319 stuks hiervan gemaakt en schijnt niet heel veel sneller te zijn dan de 111S maar goed.. het oog wil ook wat ;)
Ik hoor graag ervaringen en waar op te letten en misschien heb je er wel ergens 1 staan op zolder..
Exploded
Naam: Gert
Auto: Elise MK1

Re: Lotus Elise S1 sport 160

Bericht door Exploded »

Toen ik mijn mk1 kocht heb, kon ik kiezen tusssen een standaard en een Sport 160. Die Sport 160 is heel andere koek toch dan een standaard of een 111S in mk1 vorm, leert mijn eigen ervaring. Die Sport 160 kwam oa standaard met lichte Victory wielen en met semislicks (en een spoiler ;) en Janspeed oorverdover). Ik heb met de Sport 160 ook op Spa gereden en daar kwam die auto (10 jaar geleden) pas tot zijn recht (op circuit). Toen was dat echt een heel snelle auto, geloof me.
Maar dan komt het grote minpunt, met die auto valt niet te rijden op de gewone wegen, onder de 3000 à 3500 rpm. Echt niet, dat hort en stotert, precies of je niet met de auto kan rijden. Rampzalig!!!! En aangezien mijn vriendin ook met de Elise ging rijden, was die sport 160 opeens geen optie meer... Maar als je boven de 3500 rpm kwam, dan kwam het beest los. Tegenwoordig is dat niet meer zo impressionant met de SC's etc. Maar toen, was dat een beestige wagen. Eind 2001 heeft Lotus dan zelf een andere ECU uitgebracht en is dat horten en stoten zo goed als volledig opgelost! Mja had ik het toen geweten... Ook Emerald heeft nog een beetje later een andere ECU code uitgebracht en Dave Andrew een Drive Ability Kit. De Sport 160 is pas achteraf echt berijdbaar geworden, maar er zijn opties genoeg dus.
Probeer wel een nieuwe ECU te hebben, of voorzie budget voor een Emerald!
Hans340R
Contacteer:

Bericht door Hans340R »

Bedankt voor de tip! Dit is eigenlijk precies hetzelfde als de 340R die heeft nu ook een Emerald en dat gaat stukken beter, de 160 heeft natuurlijk ook als basis de VHPD motor en heeft ook de Janspeed uitlaat, goed om te horen dat de 160 een beest is 8-)
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Hans, het is niet op zolder maar ik weet wel zon ding te staan in belgie met emerald en alle dingen erop. Is zo'n sva model, maar in NL maakt dat niet veel. Zal je zo zijn mail adres pm'en. Heb ooit radiateur van hem gekocht en zodoende kennis gemaakt. Is te koop maar adverteert er niet mee zover ik weet.
Exploded
Naam: Gert
Auto: Elise MK1

Bericht door Exploded »

Hans340R schreef:goed om te horen dat de 160 een beest is 8-)
Tja 10 jaar geleden he, plaats het een beetje in perspectief, de SC Exiges dat zijn de "beesten" vandaag. Maar een Sport 160 vraagt veel meer "commitment" van zijn rijder, dan de SC's van vandaag. Het rijplezier is enorm met die semislicks, maar als je de power van een SC in je rug hebt voelen duwen, dan wordt alles weer relatief. Zo zal er elk jaar weer iets nieuws op de markt komen ;) :D
Hans340R
Contacteer:

Bericht door Hans340R »

En SC zal vast sneller zijn (gelukkig niet sneller dan de 340R ;-) maar het gaat ook om de emotie wat zo auto bied, ik vind een S2 te modern geworden wat het rijden betreft.. vandaar de keuze op een S1

thanks Emiel, email verzonden.
Emiel

Bericht door Emiel »

No problem Hans.

Maar dat was reden dat ik in eerste instantie voor een s2 135r koos, betere bouw kwaliteit maar niet te luxe. Maar de S1 nu is nog stuk leuker hoewel verschil minimaal is en vooral komt door het andere blok.
Stephane heeft ook nog wel eens terug gedacht aan zijn oude S1 begreep ik van hem.

Hoewel ik een 2004 exige niet uit de weg zou gaan toch. Zonder alle latere opties en toch wat meer bouwkwaliteit etc
Hans340R
Contacteer:

Bericht door Hans340R »

Geef mij maar gebrek aan bouwkwaliteit :lol:
Misschien is een Elise S2 111S nog een optie, die zijn nog wat lichter dan de latere S2's en wel met het Roverblok. Ik vind een Toyotablok compleet emotieloos, vooral de R misschien is de SC een stuk beter en leuker..
Emiel

Bericht door Emiel »

De 135r met k serie blok kan ik echt aanraden, toen ik die van stephane kocht werd wel benadrukt door de verkoper en vorige eigenaar ( apart van elkaar) dat de upgrades hem nog beter maakte. Ding ligt erg goed op de weg.
bAAx
Auto: 1.6 elise

Bericht door bAAx »

Ik zou eindelijk eens willen rijden met een S1, ben eigenlijk heel erg benieuwd wat dat meer brengt tov S2 .. alvast succes ermee
Obviously, youre not a golfer
Plaats reactie