Elise detailing

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Bzguy
Naam: Hans
Auto: Noble M12

Elise detailing

Bericht door Bzguy »

Na een tijdje afwezig geweest te zijn (door oa familiale omstandigheden met name de toestand van mijn moeder) weer stilaan tijd om op het forum te vertoeven :)

Ben de afgelopen weken druk beizg geweets een aantal van mijn wagens te detailen, met heel mooi resultaat als ik zo bescheiden mag zijn ;)

Na de Touran en de 911 was de Elise aan de beurt : een zeer grondige detail-beurt, ik wou niet over 1 nacht ijs gaan, wat ook duidelijk is in onderstaande "blog" : de Elise moest en zou zeer proper worden, en de bedoeling is om dat dan ook zo te houden, vb door na elke rit wagen terug piekfijn proper te maken.

Dat zal goed meevallen, is eigenlijk vooral ondehrouden van het geleverde werk.

Noot aan de webbie : sorry, de foto's staan online (en zullen nooit gewist worden), het waren er echt te veel om manueel te uploaden :( Ook vind ik het moeilijk om bij een foto de nodige uitleg te plaatsen :(

Hier volgt het relaas van de afgelopen week :
Laatst gewijzigd door Bzguy op 16 apr 2011, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Bzguy

Re: Elise detailing

Bericht door Bzguy »

10/04/11 :

Afbeelding

Vandaag moeten werken, maar na het werk toch nog gauw even de tijd genomen om het volgende te doen :

- wagen was reeds gewassen, dus dat hoefde niet meer
- softtop ge-impregneerd, verwijderd en te drogen gelegd (was kraaknet dus moest niet gereinigd worden)
- grotendeels gekleid, enkel nog onderkant deuren & achterkant
- grille vooraan verwijderd
- stuk carrosserie & bijhorende (eraan geplakte) louvres vooran in de neus verwijderd
- kleien ging zeer vlot : meestal geen vervuiling, hier en daar een klein beetje (wagen is 6 maand geleden gekleid geweest en sindsdien zeer weinig droge km's)
- algemene inspectie : vrij veel "veegkrassen", vrij veel oppervlakkige krassen (typisch van leunen over de wagen enz)
- plastic louvres van voorin de neus gereinigd met apc 1:15, afgespoeld (in bad ;) !)

Foto's van huidige toestand volgen morgen ;)

Morgen op het programma :

- verder kleien, incl stukje interieur (vb binnenkant deuren, binnenkant dak)
- achterklep verwijderen
- motor-inspectie : verwacht zeer weinig vuil vermits wagen steeds proper onderhouden ; wordt leuk detail-klusje :)
- bodemplaat achteraan verwijderen om wagen te kunnen opkrikken
- velgen demonteren & reinigen
- interieur-inspectie : verwacht zeer weinig interieur-werk vermits wagen steeds keurig onderhouden :)

Algemene opmerking : de beschermende folie (neus, onderaan zijschorten) lijkt te gaan meevallen, al zien we dat later pas bij het polijsten ;)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Bzguy

Bericht door Bzguy »

11/04/11 :

Vandaag de ganse dag bezig geweest aan de Elise : mooi weer, dus wagen buiten in het zonnetje en poetsen maar :)

Ik heb minder kunnen doen dan voorzien omdat er iets tussenkwam (uitleg hieronder), maar heb toch zeker geen spijt van het extra werk, integendeel !

Vandaag gedaan :

- neusgrille was reeds verwijderd ; dat metalen steuntje (dat dient om een sleepoog in te schroeven) wordt nog aangepakt : zal worden opgeschuurd en gelakt met Hammerite

Afbeelding

- wagen verder gekleid : zeer weinig vervuiling, slechts wat onderaan de zijschorten
- achterklep verwijderd
- achterlichten verwijderd : in close-up zie je waar het water vaak blijft staan, heb het gekleid doch zonder erg veel resultaat, zal worden aangepakt met Scratch-X :

Afbeelding

Afbeelding

- scharnieren vooraan gereinigd ; de plekjes (door water) zijn niet weg te krijgen : is chemische reactie op blanke aluminium :

VOOR :

Afbeelding

NA :

Afbeelding

Motor ingeneveld met APC 1:15, afgespoeld (NA-foto's volgen later)

VOOR :

Afbeelding

- binnenkant neus ingeneveld met APC 1:15, afgespoeld (NA-foto's volgen later)

VOOR :

Afbeelding

- auto op blokken gezet :

Afbeelding

- wielen afgenomen, waren eigenlijk helemaal niet vuil : gereinigd met helemaal-achetrin-de-garage-shampoo, een rondje APC 1:15 & in Migliore Wheel Sealant gezet

Afbeelding

- toen vielen de vuile wiel-hubs mij op, en vermits ik graag van grondig werk houd dat dus ingepland om aan te pakken (dat is dus het extra werk waar ik het over had) :

Afbeelding

- wielkasten gereinigd met APC 1:15 (zeer weinig vervuiling), ingespoten met achterin-de-garage-cockpitspray :

- wiel-hubs afgeschuurd, ontvet, ingepakt & gespoten : 3 laagjes Hammerite, ziet er perfect uit als je het mij vraagt :

Afbeelding

En dit is het voorlopige resultaat na vandaag :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De gelakte wiel-hubs komen PRACHTIG uit, veeeeeeeeel beter dan ervoor :)

Martin Luther King, Jr.
1963
Bzguy

Bericht door Bzguy »

12/04/11 :

Vandaag zeer weinig tijd gehad (familiale verplichtingen), maar toch even de tijd genomen om nog wat verder te doen aan de Elise :

Viel me wel eerst iets SERIEUS tegen : blijkbaar heeft er gisteren een hoop stuifmeel zich vastgezet op de wagen (toen hij buiten stond overdag), met als gevolg overal spikkeltje sop de wagen, en die zaten verdorie goed vast : zelfs met klei nog moeilijk te verwijderen ! Gelukkig enkel op de bovenste delen van de wagen, maar kostte me toch weer 45 minuten geklooi ]-0

Dan de lak gecheckt : hier en daar venijnige krassen, vooral op de achterkant, de "banaan" bovenaan, de zijflanken.

Hier kun je wat lakschade zien : (2e foto is met flits, waardoor het een andere kleur lijkt)

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens wagen afgetaped & plastic waar nodig (om onnodig polijststof te vermijden in ruimtes waar je het liever niet hebt)

En dan proberen te bepalen welke combo polijstmiddel-pad ik nodig heb voor het eerste rondje polijsten.

Geprobeerde combinaties :

- Monello Mezzo & groen = nogo
- Monello Mezzo & oranje = nogo
- Monello Mezzo & wit = nogo
- Monello Inizio & groen = nogo
- Monello Inizio & oranje = nogo

- Monello Inizio & wit = GO :) !

Vrij grove combinatie, maar die lak is echt knetterhard !

Ik zal nabewerken met Monello Mezzo & oranje, daarna nog eens met Monello Finale & groen.

Leuk is wel het Inizio-effect op polyester : op metalen ondergrond kun je het effect hebben dat de lak wat dof uitslaat na Inizio (zoals bij de Porsche vb), nu krijg je onmiddellijk een mooie glans, maar toch ga ik na de Inizio de tijd nemen om af te werken met Mezzo & Finale :)

En dit het resultaat : de achterkant heb ik 2 hits gegeven, de linker zijflank ook, de linker helft van de "banaan" ook (met bovenstaande combo)

Afbeelding

Morgen de ganse dag tijd, dus de ganse dag lekker dappen :-d

Martin Luther King, Jr.
1963
Bzguy

Bericht door Bzguy »

13/04/11 :

Vandaag dus de ganse dag aan de Elise bezig geweest :

- overal Inizio & wit
- vervolgens Mezzo & groen
- Inizio & zwart
- in achterlicht-jholtes gepolijst met Scratch-X

Steun voor sleepoog netjes gemaakt, afgetaped & 3 laagjes Hammerite op :

Afbeelding

- achterlichten gereinigd met Professional Polish & een hit erover met groen & finale :

Afbeelding

- achterklep gepolijst, zelfde stappen als hierbovenm residu verwijderd, staat klaar om verder behandeld te worden :

Afbeelding

- tape van de wagen verwijderd, netjes afgeblazen, met Mega Mega Plush nagewreven :)

Dit is het voorlopige resultaat na polijsten :

Afbeelding

Afbeelding

Morgen op het programma : (indien we er de nodige tijd voor hebben)

- plastic verwijderen
- motor detailen
- neus-compartiment detailen
- stofzuigen
- glaze aanbrengen

Martin Luther King, Jr.
1963
Bzguy

Bericht door Bzguy »

14/04/11 :

Vandaag weer een heerlijk weertje om verder te detailen aan de Elise :

Wat ik vandaag heb kunnen doen :

- plastic folie in neus en rond motor verwijderd, residu van polijstmiddel afgepoetst

- motorcompartiment nog wat gereinigd met APC 1:15

- motortrim behandeld met Trim Restorer :

Afbeelding

- trim in neus behandeld met Trim Restorer :

Afbeelding

- interieur gestofzuigd

- raamlijst behandeld met Trim Restorer

- rubber rond ramen & deuren behandeld met Trim Restorer

- dashboardplank (alcantara) gestofzuigd

- interieurdelen behandeld met Trim Restorer

- leder behandeld met Meguiar's Gold Class Leather Cleaner/Conditioner :

Afbeelding

Afbeelding

- neusvleugels gepolijst (werkwijze : zie gisteren ;) ) :

Afbeelding

- plastic trim van achterklep behandeld met Trim Restorer :

Afbeelding

- plastic trim van neusvleugels behandeld met Trim Restorer :

Afbeelding

- wagen in Poorboy's Black Hole gezet : met de hand aangebracht, met de DAP900 ingemasseerd (stand 1, zwarte pad), uitgebuft met Deluxe Mega Towel Koraal

- neusvleugels & achterklep teruggelegd om het geheel te aanschouwen :)

En dit is -na de voorlaatste dag wellicht- het voorlopige resultaat :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Martin Luther King, Jr.
1963
Bzguy

Bericht door Bzguy »

15/04/11 :

Vandaag late dienst dus vrij weinig tijd ; toch nog het volgende kunnen doen :

- ruitenwisser detailen : klein jobje, maar toch, het heet niks voor niks "detailen" he ;)auto in de PB's Natty's Paste Wax (blue) gezet
- uitgebuft met Dodo Fantastic Fur
- neusvleugels gewaxed & achterklep gewaxed
- beid euitgebuft met Dodo Fantastic Fur
- achterlichten in de wax gezet
- achterlichten uitgebuft met Dodo Fantastic Fur
- achterlichten teruggeplaatst
- neusvleugels terug gemonteerd
- zijtrim (vinnen) behandeld met PB's Trim Restorer
- kleine vinnetjes in neus & in achterkant wagen behandeld met PB's Trim Restorer
- voorlampen in de wax gezet & uitgebuft

Morgen wellicht laatste dag detailwerk, met nog te doen (na mijn vroege dienst) :

- velgen nog eens oppoetsen met MF doek
- hier en daar nog wat trim/rubbers nalopen met Trim Restorer
- voorgrille behandelen met PB's Trim Restorer
- voorgrille terugplaatsen
- ramen poetsen
- trim softtop behandelen met PB's Trim Restorer
- sofftop terugplaatsen
- gehele wagen nalopen met Dodo Fantastic Fur & andere doeken, kwestie van niks aan het toeval over te laten :)

Martin Luther King, Jr.
1963
Bzguy

Bericht door Bzguy »

Straks normaliter de wagen afwerken, is al bij al redelijk "mental" maar het resultaat is er naar :)

Martin Luther King, Jr.
1963
X-ian
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25

Bericht door X-ian »

Ik ben verbluft. :o Die is als nieuw! Prachtig werk.
rudi ruby
Naam: Rudi
Auto: lotus Elise MK1

Bericht door rudi ruby »

ja man bzguy

oef ,gelukkig ben ik nie de enige die zijn lotus zo in de watten legt .
e wel ik zie da graag , die elise geeft zo de fabriek nie verlaten ,
ik sta met mijn :o open ..........chique man
rudi ruby
[color=#BF0000]in en uit stappen bij lotus elise
gaat vlotter dan brief posten[/color]
Plaats reactie