Maar neemt niet weg dat de Noble eigenlijk te weinig lucht krijgt bij Beek, dat klopt!
Dus hij zal op straat best iets meer vermogen hebben, dat merkte ik ook met de MINI GP op de bank had die 235pk dat voelde op de weg meer dan 260PK.. afhankelijk van de luchtvochtigheid, temperatuur etc.. Merk ik met de 2-Eleven ook op het circuit maar als het warmer is heb ik wel weer meer grip met de semi slicks, zo is het altijd wat
Hoeveel koellucht denk je dat een wagen moeten krijgen om vol vermogen (topsnelheid) juist te simuleren?????
Een voobeeldje: Honda Racing Corporation heeft een rollenbank voor moto's (1 enkele rol zoals op de baan ipv cradle rolls) in Gent die ik verkocht en berekend heb. Om ramair op een GP moto bij 320 km/u juist te simuleren, hebben we een radiaalventilator geinstalleerd van 90 kW. De luchtsnelheid werd constant gemeten met pitot tubes en gecorrigeerd met een frequentieregelaar naar de rolsnelheid. Dat met alle data acquisitie, correcties, ... konden we een meetnauwkeurigheid van 0,5 % garanderen, inclusief gemeten aandrijfverliezen, ...
De budgetten waren ietjes anders waarschijnlijk.
Ik wil enkel het punt maken dat "goedkopere" of "oudere" testbanken eigenlijk niet bedoeld zijn om echt te meten, maar eerder om te vergelijken. Ideaal om een auto op te meten, te hermappen of een andere uitlaat te monteren en dezelfde dag opnieuw te meten om het verschil te zien.
Het heeft in mijn ogen dan ook geen zin om zulke filmpje met absolute waarden te maken.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Zeker turbomotoren hebben op bijna geen enkele testbank hun volledig potentieel, daarvoor is de koeling bijna nooit voldoende.
Mijn R5 GT Turbo ging het best na afstelling op de openbare baan: de echte situatie en genoeg rijwind ipv op een testbank met een ventilator voor die toch bijna nooit genereert wat je hebt tijdens het rijden.