Noble op de rollenbank
- Coen
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
- Naam: Coen
- Auto: Elise S2 111S
- Locatie: Amsterdam
Noble op de rollenbank
Bij Autoweek hebben ze er een op de bank gezet.
Persoonlijk vind ik het een van de mooiste auto's. Heb er nog over na zitten denken ipv de Elise maar durf het nu niet aan.
http://www.autoweek.nl/video/3704/op-ro ... le-m12-gto
Zou het flinke pk verlies inderdaad kunnen komen door het gebrek aan koellucht?
Persoonlijk vind ik het een van de mooiste auto's. Heb er nog over na zitten denken ipv de Elise maar durf het nu niet aan.
http://www.autoweek.nl/video/3704/op-ro ... le-m12-gto
Zou het flinke pk verlies inderdaad kunnen komen door het gebrek aan koellucht?
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: Noble op de rollenbank
Ik geloof er eerlijk geen zak van!
De gebruikte rollenbank is echt oud spul met cradle rolls.
Zet de wagen eens op een fatsoenlijke gecalibreerde geremde testbank die voorzien is van de juiste correcties, en je hebt al een heel ander beeld.
Een voorbeeld van een high tech meettoestel kan je vinden bij Komo-tec en bij Intertuning.
Ik illustreer bijvoorbeeld 1 parameter die hier niet gecorrigeerd werd : wielslip.
Uit ervaring en meerdere metingen, kan je op vol vermogen, zelfs met nieuwe rollen (mu van 0,8) een permanente slip hebben van 5 tot 8 %. Normaal wordt dit permanent gemeten met een optische toerenteller die vergelijkt met de snelheid van de rollen. Dit is maar 1 van de zeer vele correcties die je normaal moet doen.
Ik vind het allemaal zeer kort door de bocht!
De gebruikte rollenbank is echt oud spul met cradle rolls.
Zet de wagen eens op een fatsoenlijke gecalibreerde geremde testbank die voorzien is van de juiste correcties, en je hebt al een heel ander beeld.
Een voorbeeld van een high tech meettoestel kan je vinden bij Komo-tec en bij Intertuning.
Ik illustreer bijvoorbeeld 1 parameter die hier niet gecorrigeerd werd : wielslip.
Uit ervaring en meerdere metingen, kan je op vol vermogen, zelfs met nieuwe rollen (mu van 0,8) een permanente slip hebben van 5 tot 8 %. Normaal wordt dit permanent gemeten met een optische toerenteller die vergelijkt met de snelheid van de rollen. Dit is maar 1 van de zeer vele correcties die je normaal moet doen.
Ik vind het allemaal zeer kort door de bocht!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Noble op de rollenbank
Erwin ... je was me net voor! 
dus ff bericht aangepast ...
Ik keek ook zeer raar op bij het zien van het filpmje. (moest zelfs lachen)
En dat vele Engelsen pk's missen is me ook geheel nieuw, of mis ik iets?
Erwin, je vergeet nog een enorm belangrijke parameter "de koeling".
Beek Racing heeft blijkbaar zeer zwakke ventilatoren staan om de luchtstroom/koeling zoals bij het rijden na te bootsen... wat misschien bij een normaal autootje voldoende is (motor vooraan alsook radiator/intercooler in de neus), is het bij de Noble serieus in zijn nadeel, gezien deze zijn koele lucht hapt aan de zijkant én zijn intercooler op het motordeksel (achteraan!) heeft. Dus de intakes op de zijkant en de intercooler krijgen totaal geen luchtstroom van de ventilatoren die vooraan staan, dus de meting is ... volledig fout.
Wat ik ook weet is dat VEEL mensen met de staart tussen de benen vertrekken na een testbankrun, en al zeker bij de cheapo testbanken ...
In catalogi wordt er gesproken over vliegwiel-PK's en bij een testbank gaat om wiel-PK's.
... en als er al gesproken wordt over vliegwiel-pk's dan is het een theoretische omrekening, maar daar kan Erwin mogelijks (nog) veel meer over vertellen.

dus ff bericht aangepast ...
Ik keek ook zeer raar op bij het zien van het filpmje. (moest zelfs lachen)
En dat vele Engelsen pk's missen is me ook geheel nieuw, of mis ik iets?
Erwin, je vergeet nog een enorm belangrijke parameter "de koeling".
Beek Racing heeft blijkbaar zeer zwakke ventilatoren staan om de luchtstroom/koeling zoals bij het rijden na te bootsen... wat misschien bij een normaal autootje voldoende is (motor vooraan alsook radiator/intercooler in de neus), is het bij de Noble serieus in zijn nadeel, gezien deze zijn koele lucht hapt aan de zijkant én zijn intercooler op het motordeksel (achteraan!) heeft. Dus de intakes op de zijkant en de intercooler krijgen totaal geen luchtstroom van de ventilatoren die vooraan staan, dus de meting is ... volledig fout.
Wat ik ook weet is dat VEEL mensen met de staart tussen de benen vertrekken na een testbankrun, en al zeker bij de cheapo testbanken ...
In catalogi wordt er gesproken over vliegwiel-PK's en bij een testbank gaat om wiel-PK's.

... en als er al gesproken wordt over vliegwiel-pk's dan is het een theoretische omrekening, maar daar kan Erwin mogelijks (nog) veel meer over vertellen.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: Noble op de rollenbank
Voor mij is dit puur een verkoopspraatje.
Ze zullen waarschijnlijk aan de eigenaar zeggen dat ze voor een prijsje de auto terug zijn volle vermogen kunnen "tunen". Rap verdiend
Betreft koeling, zeker turbo's en intercoolers: 10 graden warmer is ongeveer 4% minder vermogen.
Tel maar uit!
Neen, het filmpje is echt een klucht!
Ze hadden meer interesse in de JBL luidsprekers en de Pioneer radio dan in de gemeten waarden!
Ze zullen waarschijnlijk aan de eigenaar zeggen dat ze voor een prijsje de auto terug zijn volle vermogen kunnen "tunen". Rap verdiend

Betreft koeling, zeker turbo's en intercoolers: 10 graden warmer is ongeveer 4% minder vermogen.
Tel maar uit!
Neen, het filmpje is echt een klucht!
Ze hadden meer interesse in de JBL luidsprekers en de Pioneer radio dan in de gemeten waarden!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- Hans340R
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:27
- Auto: Exige Cup 260
- Locatie: Nederland
- Contacteer:
Re: Noble op de rollenbank
Beetje onzin deze opmerkingen.. wie van jullie is wel eens bij Beek geweest? Wie heeft zijn Lotus wel eens op de bank daar gehad? Ik kom al sinds 2005 bij Beek en ben echt super tevreden, ik neem zelfs hun rollenbank als referentie. Ik heb daar diversen rollenbank dagen georganiseerd voor de Newminiclub (toen had ik nog een MINI Works GP) Natuurlijk scheelt het wat de buiten temperatuur is, de koeling bij een turbo motor, de kwaliteit vd achterbanden (ivm slip op de rollenbank) etc..
Mijn Lotus 340R is daar ook op de bank geweest en afgesteld voor de Emerald 185pk was het resultaat!
Golf R laten tunen, 305pk op de rollenbank (Golf R heeft een turbo)
MINI Works GP (standaard, had hij 208pk op hun bank) na software tuning 218pk (later na heel veel veranderingen (andere cilinderkop, poelie etc..) uiteindelijk 240pk
)
Hayabusa Classic Mini laten afstellen.
Deze rollenbank klopt gewoon! En Ghisbert weet zeeeer goed waar hij over praat.
Kortom voordat iemand een bedrijf de grond in boort, weet waar je over heb svp..
Mijn Lotus 340R is daar ook op de bank geweest en afgesteld voor de Emerald 185pk was het resultaat!
Golf R laten tunen, 305pk op de rollenbank (Golf R heeft een turbo)
MINI Works GP (standaard, had hij 208pk op hun bank) na software tuning 218pk (later na heel veel veranderingen (andere cilinderkop, poelie etc..) uiteindelijk 240pk

Hayabusa Classic Mini laten afstellen.
Deze rollenbank klopt gewoon! En Ghisbert weet zeeeer goed waar hij over praat.
Kortom voordat iemand een bedrijf de grond in boort, weet waar je over heb svp..
Laatst gewijzigd door Hans340R op 09 nov 2013, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erwin
- Berichten: 1812
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
- Naam: Euh ... Erwin
- Auto: Elise S CR, Donk D8
- Locatie: Haasrode
Re: Noble op de rollenbank
Mijn excuses!
Ik weet niet waar ik het over heb.
Prima meetapparatuur hebben ze daar!
Prima zaak!
Ik weet niet waar ik het over heb.
Prima meetapparatuur hebben ze daar!
Prima zaak!
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
- Hans340R
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:27
- Auto: Exige Cup 260
- Locatie: Nederland
- Contacteer:
Re: Noble op de rollenbank
Dat weet je ook niet
Het is mijn ervaring, die deel ik met jullie.

Het is mijn ervaring, die deel ik met jullie.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Noble op de rollenbank
Ik breek het bedrijf niet af, ik verklaar (deels) waarom de beoogde PK's niet gemeten zijn...Hans340R schreef:Kortom voordat iemand een bedrijf de grond in boort, weet waar je over heb svp..
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- stekki
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
- Naam: Stijn
- Auto: no lotus
- Locatie: Potholecountry
Re: Noble op de rollenbank
Als het over testbanken gaat, denk ik dat Erwin wel weet waarover ie het heeft...
Mvg
Mvg
Light is not right
- Hans340R
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:27
- Auto: Exige Cup 260
- Locatie: Nederland
- Contacteer:
Re: Noble op de rollenbank
Dat geloof ik best, dan weet hij ook dat een oudere bank niet perse slecht hoeft te zijn.. is een kwestie van afstellen.