Noble op de rollenbank

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gebruikersavatar
stekki
Berichten: 1250
Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
Naam: Stijn
Auto: no lotus
Locatie: Potholecountry

Re: Noble op de rollenbank

Bericht door stekki »

Hans340R schreef:Dat geloof ik best, dan weet hij ook dat een oudere bank niet perse slecht hoeft te zijn.. is een kwestie van afstellen.
Dat is ook waar. 8-)
Light is not right
Gebruikersavatar
Hans340R
Berichten: 344
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:27
Auto: Exige Cup 260
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Noble op de rollenbank

Bericht door Hans340R »

Maar neemt niet weg dat de Noble eigenlijk te weinig lucht krijgt bij Beek, dat klopt!
Dus hij zal op straat best iets meer vermogen hebben, dat merkte ik ook met de MINI GP op de bank had die 235pk dat voelde op de weg meer dan 260PK.. afhankelijk van de luchtvochtigheid, temperatuur etc.. Merk ik met de 2-Eleven ook op het circuit maar als het warmer is heb ik wel weer meer grip met de semi slicks, zo is het altijd wat :mrgreen:
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: Noble op de rollenbank

Bericht door Erwin »

Hoeveel koellucht denk je dat een wagen moeten krijgen om vol vermogen (topsnelheid) juist te simuleren?????

Een voobeeldje: Honda Racing Corporation heeft een rollenbank voor moto's (1 enkele rol zoals op de baan ipv cradle rolls) in Gent die ik verkocht en berekend heb. Om ramair op een GP moto bij 320 km/u juist te simuleren, hebben we een radiaalventilator geinstalleerd van 90 kW. De luchtsnelheid werd constant gemeten met pitot tubes en gecorrigeerd met een frequentieregelaar naar de rolsnelheid. Dat met alle data acquisitie, correcties, ... konden we een meetnauwkeurigheid van 0,5 % garanderen, inclusief gemeten aandrijfverliezen, ...

De budgetten waren ietjes anders waarschijnlijk.

Ik wil enkel het punt maken dat "goedkopere" of "oudere" testbanken eigenlijk niet bedoeld zijn om echt te meten, maar eerder om te vergelijken. Ideaal om een auto op te meten, te hermappen of een andere uitlaat te monteren en dezelfde dag opnieuw te meten om het verschil te zien.

Het heeft in mijn ogen dan ook geen zin om zulke filmpje met absolute waarden te maken.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Capitol
Berichten: 707
Lid geworden op: 06 nov 2009, 12:26
Naam: Bart
Auto: Lotus-loos
Locatie: Limburg

Re: Noble op de rollenbank

Bericht door Capitol »

Zeker turbomotoren hebben op bijna geen enkele testbank hun volledig potentieel, daarvoor is de koeling bijna nooit voldoende.
Mijn R5 GT Turbo ging het best na afstelling op de openbare baan: de echte situatie en genoeg rijwind ipv op een testbank met een ventilator voor die toch bijna nooit genereert wat je hebt tijdens het rijden.
M140i & GT3 Touring
Plaats reactie