Banden Elise S1

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
billie
Naam: Hub
Auto: Elise S1 -Elise S2 111S

Re: Banden Elise S1

Bericht door billie »

dus als een band duurder is dan is hij ook beter :?: de yoko's die samen met lotus ontwikkeld zijn natuurlijk niet zo goed ,want ze hebben de kennis niet in huis om te bepalen wat goed is op een elise :lol: :lol:

wat is er dan beter aan de nitron street serie die je moet vergelijken met de bilsteins :?: :?: en zelfs nog goedkoper zijn dan de bilsteins
Coen schreef:
billie schreef: LOTUS plaatst af fabriek op de 2015 elise serie nog steeds de AD07 LTS banden ,dit doen ze natuurlijk omdat die niet zo goed zijn als de AD08R banden :oops: :oops:
De AD08R is gewoon de betere band wat je op internet leest maar dat wil niet zeggen dat dat Lotus deze ook standaard moet leveren op een Lotus. Ze zijn immers ook een stukje duurder. Net als de Nitron's bijvoorbeeld beter zijn dan de standaard Bilstein's maar deze ook niet standaard worden geleverd.
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

De AD07 en AD08R zit een jaar of 7 tussen qua ontwikkeling. Tuurlijk is de AD07 niet slecht, maar de AD08R heeft dermate veel nieuwe ontwikkelingen ondergaan dat deze band wel een aantal voordelen bied wat ook uit de testen naar voren komt. ( grip droog, grip nat, slijtage, etc. )

Het is aan de topicstarter zelf om te kijken waar hij/zij het geld aan uit wil geven en welke bandenmaat leverbaar is voor zijn/haar model auto.
spidermonkey
Naam: Nick
Auto: Elise S1

Bericht door spidermonkey »

Indien mogelijk ga ik voor de AD05-06 gaan. Het lijkt me sterk dat Yoko deze specifiek voor lotus blijft produceren zonder reden. Of dat lotus zelf geen upgrade naar nieuwe generatie voorsteld.

Al moeten we ook commerciele voordelen voor Yoko en de ongestructureerde devl cultuur bij Lotus niet onderschatten ;)

Maar je kan er niet onderuit dat door het lage gewicht de lotus buiten de standaard devl specs valt van elke bandenproducent.
Ideaal zou dus zijn als er een moderne lts versie komt die moderne compounds met hun grotere grip betere nat gedrag etc in een package afgestemd op de specifieke eigenschappen van de elise combineren.
Maar wie gaat daarvoor de centen neerleggen?!

Gezien het mijn eerste sportwagen is, en de lotus zo'n benchmark is op gebied van rijgedrag wil ik eens voelen hoe de wagen af fabriek bedoeld is, zo kan ik in de toekomst zelf beslissen of ik band x of y zelf beter vind naar mijn smaak.
Coen
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S

Bericht door Coen »

billie schreef:dus als een band duurder is dan is hij ook beter :?: de yoko's die samen met lotus ontwikkeld zijn natuurlijk niet zo goed ,want ze hebben de kennis niet in huis om te bepalen wat goed is op een elise :lol: :lol:

wat is er dan beter aan de nitron street serie die je moet vergelijken met de bilsteins :?: :?: en zelfs nog goedkoper zijn dan de bilsteins
Nee dat zeg ik niet. Duurder wil zeker niet altijd zeggen dat het beter is.

In mijn zoektocht naar andere banden zag ik dat er zeer veel goede ervaringen waren met de AD08R. Echter haal ik niet het maximale eruit en kan ik het ook goed af met de AD07 LTS die een stuk voordeliger is. Gebaseerd op ervaringen van anderen (o.a. Emile is er zeer over te spreken en lees het maar eens op SELOC), dan zul je lezen dat de AD08R de betere band is.

Een mogelijke redenering waarom de AD08R niet in LTS compound leverbaar is zal bijvoorbeeld een kostentechnische reden achter kunnen liggen. Denk aan, nieuwe ontwikkelingskosten om de AD08R in LTS compound op de markt te brengen. Of er is een x jarig contract met Yokohama voor de AD07 LTS terwijl Lotus bijvoorbeeld liever vandaag de dag zou overstappen op de AD08R maar dat om deze reden niet kan doen.

Voor wat betreft de Nitrons/Bilstein's: ook hier heeft de prijs niets mee te maken zoals je zegt. Het feit dat zeer veel track day rijders zijn overgestapt op Nitron's zegt denk ik genoeg? Ik geef toe, er is een aardige hype in Engeland om de Nitron's maar dat wil niet meteen zeggen dat ze daardoor niet goed zijn. Wellicht zijn GAZ of Quantum beter voor het geld maar dat is een andere discussie.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
billie

Bericht door billie »

@coen,in je zoektocht maar andere banden las je dat de AD08R een heel goede band was,heb je dan niet gelezen dat die niet bestaat in een maat die op je voorvelgen passen namelijk maximaal 195 breed ,of wil je 205 op 5,5j velgen leggen :?:

denk je dat yoko OEM banden mag maken voor merken als audi,porsche,mercedes,lexus enz. terwijl ze betere niet OEM banden hebben :?: :?:

nitron,gaz enz. hebben misschien wel beter dempers voor op het circuit maar hoeveel track kilometers maak je per jaar 00000 net zoveel als ik en de meeste anderen

heb je al een ander merk demper onder je elise gehad buiten de bilstein ??

ik heb er al drie verschillende onder gehad en ga terug naar de bilstein omdat ze slechter zijn :mrgreen:

ik heb de originele lotus draagarm bussen vervangen door nylon bussen en nu weer terug naar origineel lotus bussen omdat die slechter zijn

dit heeft niks met de vraag van de topicstarter te maken maar ik wil hiermee zeggen dat wat lotus op het gebied van onderstel heeft ontwikkeld is gewoonweg zeer goed ,dat er aftermarket mensen hier graag een graantje van mee pikken is ook logisch ,helaas zijn er een hoop producten die niet kunnen tippen aan de kwaliteit van lotus maar wel stukken goedkoper zijn

wat denk je dat eliseparts of eliseshop liever verkoopt origineel lotus of hun eigen aftermarket producten :?: natuurlijk hun eigen producten en zijn die beter :?: volgens hun natuurlijk wel

wat dempers en draagarmbussen aangaat kan ik zeggen dat dit voor op de openbare weg zeker geen betere producten zijn maar zelfs minder goede

dit is mijn ervaring en niet zoals jij van ik heb op internet gelezen

ik las net een bericht op internet U HEEFT GEWONNEN dit was ook niet waar :lol: :lol: :lol:
mindp0wer
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S

Bericht door mindp0wer »

Op de S1 heb ik AD08R liggen, 195 50 R 15 82V vooraan en 225 45 R 16 89W achteraan, wel op Victory velgen. Tov de AD07 LTS die op de S2 lagen merk ik eigenlijk geen verschil. Zelfs een beetje de indruk dat de AD08 beter zijn voor gewoon weggebruik.
Over de Nitrons kan ik niet veel zeggen vanwege nog niet gehad en afgekeurd met verstelbare Spax op de S1. Terug Bilsteins er op en ook weer geen klachten hierover. Ik vertrouw Hub op zijn woord, vanwege zijn ervaring en kennis, als hij zegt dat de Bilsteins beter zijn voor een Elise.
De combinatie banden en schokdempers is wat mij betreft zeer belangrijk.
De vorige S1 had Koni's en ik dacht Marshal banden, een zeer slechte combinatie, dat was op eieren rijden in de regen!

Veel plezier met de keuzemogelijkheden :!:
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Voor straatwerk kan men beste originele bussen en bilsteins gebruiken. Die mening deel ik wel met Hub. Comfort en duurzaamheid, je wil op de openbare weg niet op 99% van grip rijden.
Banden mening deel ik niet, tijden zijn veranderd en ontwikkelingen zijn verder gegaan. Met nieuwere type banden is er de kans dat je net die ene meter rem weg bespaart wat verschil is tussen stilstaan zonder schade of op de achterbank zitten van de voorligger.

Mij is hier op forum ook al eens gezegd dat een close ratio bak voor op straat niet plezierig is, en die mening deel ik, maar ik heb andere eisen aan de auto.
Ga je veel straat rijden kies dan verstandige upgrades zoals comfortabele stoelen, geen vaste motorsteunen, wel een short shift kit maar geen schokdempers met 475/600 veren of semislicks.

Leven is niet zo moeilijk en marketing niet zo moeilijk te doorzien. Onze autos zijn vrij onderhouds arm maar mensen slaan door met upgrades.
Ik pleit schuldig overigens ;)
Coen
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S

Bericht door Coen »

billie schreef:@coen,in je zoektocht maar andere banden las je dat de AD08R een heel goede band was,heb je dan niet gelezen dat die niet bestaat in een maat die op je voorvelgen passen namelijk maximaal 195 breed ,of wil je 205 op 5,5j velgen leggen :?:
Dan zou het icm de Y spoke velgen van de Exige zijn met spacers achter. Maar ik ben zoals gezegd dan ook voor de AD07 LTS gegaan.
billie schreef: denk je dat yoko OEM banden mag maken voor merken als audi,porsche,mercedes,lexus enz. terwijl ze betere niet OEM banden hebben :?: :?:
Geen idee eigenlijk.
billie schreef: nitron,gaz enz. hebben misschien wel beter dempers voor op het circuit maar hoeveel track kilometers maak je per jaar 00000 net zoveel als ik en de meeste anderen
Ik hoop dit jaar het circuit op te gaan.
billie schreef: heb je al een ander merk demper onder je elise gehad buiten de bilstein ??
Met Nitron NTR Sport + Eibach vegen en Gaz Gold gereden onder S1's.
billie schreef: ik heb de originele lotus draagarm bussen vervangen door nylon bussen en nu weer terug naar origineel lotus bussen omdat die slechter zijn
Klopt, de nylon bussen zijn goedkoper en daarom wordt er vooral voor gekozen volgens mij maar vergen weer onderhoud in tegenstelling tot de originele. Dus voor mij zeker liever het origineel.
billie schreef: dit heeft niks met de vraag van de topicstarter te maken maar ik wil hiermee zeggen dat wat lotus op het gebied van onderstel heeft ontwikkeld is gewoonweg zeer goed ,dat er aftermarket mensen hier graag een graantje van mee pikken is ook logisch ,helaas zijn er een hoop producten die niet kunnen tippen aan de kwaliteit van lotus maar wel stukken goedkoper zijn
Klopt, Lotus heeft alles natuurlijk goed getest maar sommige upgrades hebben zeker wel zin. Neem bijvoorbeeld de AP's van 290mm onder m'n broers Elise met Carbone Lorraine RC5+ brake pads. Een van de betere upgrades voor een Elise, ook als je niet op het circuit rijdt. Echt een toegevoegde waarde dus in vergelijking met het origineel.
billie schreef: wat denk je dat eliseparts of eliseshop liever verkoopt origineel lotus of hun eigen aftermarket producten :?: natuurlijk hun eigen producten en zijn die beter :?: volgens hun natuurlijk wel
Het product waar ze het meest op verdienen.
billie schreef: ik las net een bericht op internet U HEEFT GEWONNEN dit was ook niet waar :lol: :lol: :lol:
:lol:

Begrijp me niet verkeerd Hub (wat ik uit jouw reactie lijk op te maken), ik wil zeker niet zeggen dat alles maar beter is wat anders is dan standaard (wat veelal wel de trend is), maar er zijn ook wel degelijk upgrades die wél zin hebben. Natuurlijk geheel afhankelijk van je behoeften.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
billie

Bericht door billie »

@coen,dus je zou spoorverbreders gaan monteren waardoor je een ander weggedrag krijgt en dit gaan compenseren met de AD08R band :?:

wanneer je zoals de meesten van ons niet of af en toe eens op het circuit gaat rijden heeft het toch geen zin om veel geld uit te geven aan upgrades die op het circuit rijden gebaseerd zijn ( banden A048 ,veren en dempers remmen enz ) of wil je na een dagje circuit weer alles terug brengen voor normaal straatgebruik

weet je wel hoelang je bezig bent om verstelbare dempers af te stellen zodat je de niet verstelbare bilsteins afstelling benadert want dit is de bedoeling bij het gebruik van GAZ,NITRON enz bij straat gebruik

de RC5+ is zeker geen upgrade bij straat gebruik ,is zelfs niet toegestaan voor straat gebruik ,bovendien hebben ze flink wat bijgeluiden wat je ook niet wilt

je kunt je natuurlijk door de handelaren en internet verhalen gek laten maken wat betreft upgrades en vele euro's armer er achter komen dat het weggegooid geld was, ik ben in ieder geval al een 2K kwijt om alles terug naar normaal te brengen buiten de kost van de zogenaamde upgrades :evil: :evil:
Bijlagen
DSCN1287 (Small).JPG
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

De bandendiscussie blijft maar lopen ...
Misschien moet een respectabel magazine ofzo es een degelijke test doen.

De LTS kan effectief een band zijn die aangepast is voor de Lotussen, maar de LTS kan ook evengoed een commerciële truc zijn natuurlijk.

Ik denk dat voor 'normaal gebruik' het verschil niet echt merkbaar is.
Plaats reactie