[HOT] Lotus wil SUV en sedan

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: [HOT] Lotus wil SUV en sedan

Bericht door Frederik »

Peter D schreef:
Frederik schreef:Akkoord allemaal, maar ...

Heeft Porsche zijn strepen verloren of is de 911 slechter geworden door het lanceren van de Cayenne en de Macan? Ik denk het niet.
Waarom niet met Ferrari, hebben die SUV's nodig om rendabel te zijn ?
Lamborghini heeft ooit een LM002 gehad, prehistorische Hummer, zijn ze ook van terug gekomen.
Peter jij weet toch even goed als ik dat Ferrari en Lamborghini per geproduceerde/verkochte wagen -tig keren meer verdiend dan Lotus.
Dus zij hebben dat inderdaad helemaal niet nodig.

Lotus zoekt een manier om eindelijk eens geld te gaan verdienen, of dat nu met een SUV een Berling of een nieuwe Esprit moet laat ik in het midden.
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Als Lotus geen geld gaat verdienen, komt er helemaal geen Europa of Espirit meer, dan is het gedaan.

Ferrari is ook aan het spelen met grote 4wd, 4 persoon wagens. De Ferrari FF.
Zo ook die "plat gestampte kever" fabriek.

Audi is toch ook gaan spelen en heeft een R8 neergezet naast hun dagelijkse auto's ?
Peter D
Naam: Peter
Auto: Elan M100

Bericht door Peter D »

Ik vrees enkel dat Lotus heel veel geld gaat moeten investeren in een type wagen waar ze geen ervaring in heeft, terwijl er erg weinig Lotus eigenaars staan te wachten op zo'n model.
Dus moeten ze nieuwe klanten gaan aantrekken, die nu met Range, Cayenne, Lexus (USA), en andere Infinity rijden.

Even andere richting uit denken...
Aston heeft ooit een Toyota iQ gelanceerd in eigen kleedje. Je kon er zelfs maar eentje kopen wanneer je een sportwagen bestelde... De dealers zitten er nog mee...!

Dat Lotus geld moet verdienen, daar ben ik van overtuigd.
Maar wie ben ik om te denken dat dit ook kan door te investeren in automatisatie van hun productieproces, en de Elise verder door te ontwikkelen met voornoemde evoluties, en die dan tegen een sterk aantrekkelijke prijs te kunnen maken en concurrentieel in de markt te zetten.
Zeg nu zelf, een zeer degelijke Toyota Diesel versnellingsbak is nu ook niet wat de Exige V6 koper laat watertanden...

Mijn punt, wat draagt het laagste risico ?
Verbeteren en perfectioneren wat je hebt, en investeren in aangepaste (geautomatiseerde) productieprocessen om de prijs te drukken, of je aan een avontuur wagen waar je vanaf 0 moet beginnen ?

Zet maar eens een productielijn neer voor een SUV, na alle ontwikkelingskosten. Voor welke aantallen per jaar ?
Wanneer die geen 300 wagens per dag draait, kan je nooit geld verdienen zoals de concurrenten dat doen, met de afwerkingskwaliteit die zij afleveren.
Hoe moet je gaan opboxen tegen die reputatie en ervaring, en marktaandeel afsnoepen van de gevestigde waarden ?

Ik vrees maar dat Lotus hier eens in het diepe zou duiken, en er nooit meer uit geraakt...

De realiteit is natuurlijk dat eender welk pad je kiest, er altijd voor- en nadelen alsook risico's aan verbonden zijn.
De CEO die de beslissing neemt, moet kiezen.
Er is geen tussenweg met alleen benefits.

Wordt zeker vervolgd...
:)
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
mevistox5
Auto: 340R;340R

Bericht door mevistox5 »

Als Lotus een goede premium op de wagens wil hebben zal ze haar 'pedigree' moeten oppoetsen, maar dan helpt het niet om in het SUV of D segment te gaan zitten.

Als ze via volumes geld wil verdienen, dan moet ze zorgen dat ze down market gaat naar goedkopere segmenten. Wellicht door voor het A en B segment lichte karretjes te maken en dan uit te breiden.

Een vergelijk met Porsche, Ferrari, Lamborghini gaat gewoon niet meer op. Wellicht is Jaguar meer een voorbeeld, maar dan moeten ze backup gaan zoeken met een partner die al in alle segmenten zijn sporen heeft verdiend (en Proton heeft nu niet echt die naam). Ook Jaguar had op het moment van de koerswijziging nog een bepaalde (luxe) reputatie. Lotus niet. Lotus is groot in de niche van lichte sportauto's, met typisch Britse kwaliteiten.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

De nieuwe CEO zit met dezelfde vraag/probleem als Bahar, "hoe maak ik Lotus weer winstgevend".

Dan kan je inderdaad je productieproces aanpassen zodat de cost-per-unit lager wordt, maar ik denk dat zij vooral geen mensen willen ontslaan. Ze kregen niet zo lang geleden erg VEEL geld van de overheid om tewerkstelling te bevorderen, als ze dan een een deel personeel vervangen door robotjes zullen ze die centjes nogal snel mogen terugbetalen.

Puur bedrijfsmatig gezien kan ik ze volgen, natuurlijk zie ik dat als Lotus liefhebber iets anders.

Stel ik dan de vraag (weer), waren de Porschisten vragende partij voor een Cayenne? Helemaal niet ... maar de Cayenne is wel het model dat het meeste geld in het laatje brengt bij Porsche sinds zijn introductie.

Is de 911 daar slechter op geworden? neen
Is Porsche er beter op geworden? ja

En als ik me niet vergis heb ik recent gelezen dat de SUV-markt de markt is dat het meest groeit...

Dus dat feit én de wetenschap wat de Cayenne voor Porsche heeft betekend (financieel dan), kan ik best inkomen dat Lotus die piste aan het bekijken is.
Peter D schreef:Aston heeft ooit een Toyota iQ gelanceerd in eigen kleedje. Je kon er zelfs maar eentje kopen wanneer je een sportwagen bestelde... De dealers zitten er nog mee...!
De reden dat de iQ er gekomen is was om de gemiddelde CO waarde van hun wagenpark naar beneden te halen zonder hun bestaande modellen te moeten aanpassen. Was gewoon om boete's te vermijden.

Is eveneens één van de redenen waarom Mercedes ooit Smart overgenomen heeft & er geld blijft in investeren, want elke Smart die ze verkopen kost nog steeds meer dan de prijs waarvoor ze die verkopen.
mevistox5
Auto: 340R;340R

Bericht door mevistox5 »

Frederik schreef: Stel ik dan de vraag (weer), waren de Porschisten vragende partij voor een Cayenne? Helemaal niet ... maar de Cayenne is wel het model dat het meeste geld in het laatje brengt bij Porsche sinds zijn introductie.

Is de 911 daar slechter op geworden? neen
Is Porsche er beter op geworden? ja
Het lastige is alleen dat Porsche al een reputatie in het hogere en duurdere segment had. Dus als een family car kun je nu ook een Porsche (=lees sportauto) kopen. Lotus heeft reputatie niet.
Peter D
Naam: Peter
Auto: Elan M100

Bericht door Peter D »

Frederik schreef:De nieuwe CEO zit met dezelfde vraag/probleem als Bahar, "hoe maak ik Lotus weer winstgevend".

Dan kan je inderdaad je productieproces aanpassen zodat de cost-per-unit lager wordt, maar ik denk dat zij vooral geen mensen willen ontslaan. Ze kregen niet zo lang geleden erg VEEL geld van de overheid om tewerkstelling te bevorderen, als ze dan een een deel personeel vervangen door robotjes zullen ze die centjes nogal snel mogen terugbetalen.
...
Door goedkoper te produceren (en uiteindelijk ook te verkopen) zouden de aantallen stijgen, waardoor je het 'te veel' aan personeel toch kan inschakelen om de meerproductie te helpen realiseren...
Dat zal waarschijnlijk niet 1/1 zijn, doch liever 90% personeel aan het werk houden met concurrentieel geproduceerde wagens, dan 100% van het personeel aan het werk houden tot de subsidies op zijn en dan compleet ten onder gaan...
Frederik schreef: ... Mercedes ooit Smart overgenomen heeft & er geld blijft in investeren, want elke Smart die ze verkopen kost nog steeds meer dan de prijs waarvoor ze die verkopen.
Mercedes ><Smart
Lotus><Proton
Ander segment, andere badge... lijkt me een verstandige zet.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
co-driver
Naam: Kurt
Auto: KIACeed 2013,Smart4two

Bericht door co-driver »

Niet te vlug 'paniek'.....er is ook nog Lotus Engineering die een belangrijk aandeel heeft in de ontwikkeling van de 'kleine' Jaguar.
In juli werd in de 'plaatselijke' media een gerucht wereldkundig gemaakt i.v.w. een D segment luxevoiture dat Proton volgend jaar op de markt zou brengen i.s.m. Indian owned Jaguar ..... :?:
image.jpg
image.jpg (91.69 KiB) 4195 keer bekeken
Lotus makes greencars ..... funcars!!
claudevdvd
Auto: Exige v6 LF1

Bericht door claudevdvd »

Als CEO zou me toch focussen op de vernieuwing van de bestaande modellen.
Mensen kopen heel graag iets nieuw!( zoals meezelf)en dat nieuw is dan niet een zoveelste speciale gelimiteerde serie!

Gewoon hun basismodel de Elise vernieuwen maar dan compleet en niet zoals de exige met zelfde interieur.
En probeer het beetje een toegangkelijker te maken voor een breder publiek( instap).
Daarnaast een exclusievere esprit.

Andere fabriekanten vernieuwen modellen bijna om de 4 a 5 jaar.

Ik denk dat er hier op het forum velen zitten te wachten op een compleet nieuwe elise om hun oude te vervangen of als extra.
Ik heb geen zin in een zoveelste speciale versie.
Bosbon_be
Naam: Peter Bosmans
Auto: Elan SE

Bericht door Bosbon_be »

Peter D schreef: Waarom niet met Ferrari, hebben die SUV's nodig om rendabel te zijn ?
Lamborghini heeft ooit een LM002 gehad, prehistorische Hummer, zijn ze ook van terug gekomen.
Toch niet, Lamborghini (Audi) heeft een SUV klaar om in productie te gaan volgend jaar...

Een nieuwe sedan a la Lotus Omega, die toen een M5 het nakijken gaf zou ook mooi zijn. Haal iets uit de proton stal en maak dat sneller dan een Nissan GTR.
Dan blijf ik geloven in Lotus...
Plaats reactie