Ik vrees enkel dat Lotus heel veel geld gaat moeten investeren in een type wagen waar ze geen ervaring in heeft, terwijl er erg weinig Lotus eigenaars staan te wachten op zo'n model.
Dus moeten ze nieuwe klanten gaan aantrekken, die nu met Range, Cayenne, Lexus (USA), en andere Infinity rijden.
Even andere richting uit denken...
Aston heeft ooit een Toyota iQ gelanceerd in eigen kleedje. Je kon er zelfs maar eentje kopen wanneer je een sportwagen bestelde... De dealers zitten er nog mee...!
Dat Lotus geld moet verdienen, daar ben ik van overtuigd.
Maar wie ben ik om te denken dat dit ook kan door te investeren in automatisatie van hun productieproces, en de Elise verder door te ontwikkelen met voornoemde evoluties, en die dan tegen een sterk aantrekkelijke prijs te kunnen maken en concurrentieel in de markt te zetten.
Zeg nu zelf, een zeer degelijke Toyota Diesel versnellingsbak is nu ook niet wat de Exige V6 koper laat watertanden...
Mijn punt, wat draagt het laagste risico ?
Verbeteren en perfectioneren wat je hebt, en investeren in aangepaste (geautomatiseerde) productieprocessen om de prijs te drukken, of je aan een avontuur wagen waar je vanaf 0 moet beginnen ?
Zet maar eens een productielijn neer voor een SUV, na alle ontwikkelingskosten. Voor welke aantallen per jaar ?
Wanneer die geen 300 wagens per dag draait, kan je nooit geld verdienen zoals de concurrenten dat doen, met de afwerkingskwaliteit die zij afleveren.
Hoe moet je gaan opboxen tegen die reputatie en ervaring, en marktaandeel afsnoepen van de gevestigde waarden ?
Ik vrees maar dat Lotus hier eens in het diepe zou duiken, en er nooit meer uit geraakt...
De realiteit is natuurlijk dat eender welk pad je kiest, er altijd voor- en nadelen alsook risico's aan verbonden zijn.
De CEO die de beslissing neemt, moet kiezen.
Er is geen tussenweg met alleen benefits.
Wordt zeker vervolgd...

Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.