Banden en trackdays

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
thiva
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240
Locatie: Sugartown

Re: Banden en trackdays

Bericht door thiva »

KevinH schreef:iemand een idee wat de et waarden zijn voor een elise/exige?
Ik heb het volgende teruggevonden:
voor: 7 x 16 ET30
achter: 8 x 17 ET35

maar geen idee of dit klopt...
ET31 voor en ET38 achter, voor de Y-spokes en forged wielen.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: Banden en trackdays

Bericht door Emiel »

Zoals beloofd. Gisteren op Circuit Zolder gereden op straat banden.

760kg Auto ( geschat incl. benzine )
110kg Bestuurder incl. kledij en helm
90kg Passagier incl. kledij en helm

2l Duratec motor met close ratio bak , welke vermoedelijk een 150pk op de wielen doet?
Top snelheid einde rechte stuk start/finish een 165km/h op GPS.

Quantum schokdempers met 450/550 veren en 125/250 helpers.
15 klikken vanuit hard voor, 16 klikken vanuit hard achter.
Voor :
1 graden camber
Toe 0
Achter
2 graden camber
Toe 1,5mm in

Bridgestone RE050A banden met warme druk van 1.7 en 1.9

Eerste keer sinds 13 jaar dat ik op circuit Zolder reed.

Als er geen verkeer reed, reed ik continue tussen de 2:00 en 2:02 mits ik vloeiend bleef rijden. Als ik agressiever ging rijden, lijnen korter hield, dan waren na 20 minuten de achterbanden wat warm en gingen ze wat glijden.

Zonder passagier vermoed ik dat ik onder de 2 minuten rijd op straat banden.
Sessies van 20 minuten zijn lang genoeg dus al met al zeer tevreden.

Volgend jaar over op semi slicks maar het is geen straf om met straat banden te rijden.
Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 apr 2011, 10:25
Naam: Steven
Auto: Elise s2 (2003)
Locatie: Kerkhove (Avelgem)

Re: Banden en trackdays

Bericht door StevenD »

Hallo,

Geen idee of het nog relevant is, maar ik was toe aan nieuwe banden en heb vorige week een nieuwe set Toyo T1R laten leggen. Net op tijd voor de Lotus Summer's End. Ik rijd enkel op de baan (nooit circuit) en heb uiteindelijk gekozen voor Toyo T1R omwille van prijs/kwaliteit en beschikbaarheid. Vooraan ligt nu 195 ipv 175 (wat mag volgens het coc). Ik moet zeggen dat ik begrijp wat ze zeggen over de directheid die wat verloren gaan met deze banden door de zachtere zijwangen, maar het stoort mij totaal niet. Ondankt dat ze nog heel nieuw zijn, heb ik een stuk meer grip dan de vorige (Bridgestone Potenza 040) maar heb natuurlijk geen idee hoe oud die al waren :-D

De Toyo's rijden ook een stuk comfortabeler, de limiet is duidelijk voelbaar en beginnen niet plots te shuiven (eens kunnen testen op LSE op het groot rond punt met 2 baanvakken op de N60 in oudenaarde waar we helemaal rond moesten). Verder kon ik door de bochtjes vlot volgen met de anderen zonder ook maar in de buurt van de limiet te moeten gaan (wat sommigen die achter mij reden blijkbaar wel hebben gedaan).

Dus, in het algemeen heel tevreden als baanband voor net onder de €500 incl. BTW, plaatsen en uitbalanceren.
[color=#BF0000][b]Life's too short to drive boring cars[/b][/color]
Plaats reactie