Banden en trackdays

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Thomas111
Auto: Elise MKII

Banden en trackdays

Bericht door Thomas111 »

Oke, ben bezig met de aanschaf van een tweede set OEM velgen voor mijn Elise.
Bedoeling is dat ik deze ga gebruiken voor trackdays en in de winter voor winterbanden.

Nu heb ik laatst een setje achterbanden laten monteren (AD07 LTS) en ben een beetje van de prijs geschrokken.

Wat is nu het handigste om de kosten overall toch nog enigszins in bedwang te houden?
optie 1: AD07 LTS uitsluitend gebruiken voor trackdays en een alternatieve goedkopere band gebruiken voor op de openbare weg

optie 2: Alternatieve goedkopere band gebruiken voor trackdays en de AD07 LTS uitsluitend voor op de weg.

mijn bedoeling is dus om de kosten enigszins te drukken.

(mocht iemand een nog ander/beter idee hebben hoor ik dit graag)

Wie kan me helpen? Heb al aardig wat gezocht op internet maar kom steeds weer uit bij de volgende banden.
a048
R1R
R888
AD 07
AD 08
Bieden de betere prestaties maar betaal je ook wat (behoorlijk) voor, betaal liever wat minder voor mindere prestaties en zelfde duurzaamheid.
Ruben
Auto: Geen

Re: Banden en trackdays

Bericht door Ruben »

Dan moet je denk ik voor een gewone straatband gaan met iets hardere compound. Je zit dan alleen met de maatvoering. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan de Bridgestone Potenza RE 050A. Harde wang, genoeg grip en redelijk slijtvast. Ik heb er ervaring mee onder een BMW gehad. Zeer voorspelbare band met veel stuurgevoel. Maar veel hangt ook van je rijstijl af en of je voor de laatste seconden op een circuit gaat of niet. Toyo T1R zou je als budgetkeuze kunnen gebruiken en volgens mij rijden er best wat Loti bezitters mee, maar mijn ervaring onder een BMW was slecht qua stuurgevoel (zachte wang) en daarmee kill je imo wel het Lotus gevoel.
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Ik heb nu zelf 800km gereden met de RE050A onder de Lotus. Wat ik ervan verwacht had maakt het waar.

Voor een straat band :
Goede feedback, geeft grens aan, afrol geluid is voor mij niet belangrijk maar merk geen overmatig geluid. grip is uitstekend, maar dat is ook kwestie van uitlijnen, schokdempers , etc.

Voor mij blijft het de RE050A op straat ( 195/45/16 en 225/45/17 )

Voor circuit word het R1R/048/888 terzijner tijd op extra velgen. Voorlopig eerst met de RE050A het circuit op.
raven14
Auto: Exige Brit GT SE-997GT3

Bericht door raven14 »

'k Ken wat mensen die met Kumho semi's rijden op circuit BMW's en die zijn daar tevreden van. Ze bestaan in de maten voor een Exige (heeft mijn bandenboer me eens opgezocht, Elise heb ik geen idee van) en zijn goedkoper dan R888 of A048.

Afbeelding

Ik zou zelf geen straatbanden on track gebruiken (met uitzondering van de Michelin Pilot Super Sport, maar die bestaat niet in Lotus maten) wegens gebrek aan grip en endurance.
jokke_vlo
Auto: Exige Cup 2xx (2010)

Bericht door jokke_vlo »

Nog nooit met Kumho gereden maar ken idd iemand die er veel mee op de NS zit.(Medium compound nemen)

Nu goed ik zou gaan voor een set met een straatband op die goed is in de regen en een setje met goede semi's die je alleen voor circuit gebruikt.

Op mijn exige heb ik ooit eens R888 gelegd NOOIT meer. Waanzinnig goede grip voor.........1tot 2 trackdays daarna rolt het rubber enorm op en zijn ze eigenlijk voor de vuilbak.

In AO48 was voor mij de beste semi op een Lotus.
Emiel

Bericht door Emiel »

raven14 schreef:
Ik zou zelf geen straatbanden on track gebruiken (met uitzondering van de Michelin Pilot Super Sport, maar die bestaat niet in Lotus maten) wegens gebrek aan grip en endurance.

Diit is niet direct naar jou Raven, maar ik gebruik enkel je quote even.

- Veel mensen rijden op semi slicks en die rijden alsof het een zeepkist is. Tijden die ze ook op straat banden zouden halen.
- Een straatband geeft slechts een paar seconden verlies per rondje als je goed je best doet. ( afhankelijk van circuit natuurlijk )
- Een 700/800/900kg wegende Elise houd het op straat banden goed een 20 minuten vol, mits je vloeiend rijd, goed onderstel hebt, etc.
Dan heeft de rijder en het materiaal even rust tot de volgende 20/30 minuten sessie.
- Veel semi slicks geven de beste performance de eerste paar opwarm heats. Daarna word het snel minder. Een oude R888 die een winter heeft mee gemaakt en meerdere circuitdagen is ver op. Zie ook verhaal Jokke_Vlo
Full slicks hebben niet voor niks banden warmers, daarbij is het erger.
- Met een straatband word je niet verrast door regen op je trackday. Het is natuurlijk geen zonnige dag maar je kan prima lijnen leren rijden in de regen.
Met een semislick in de volle regen is toch wel een in het water vallende dag..
- de grenzen worden bij een semislick anders aan gegeven, hierdoor is de correctie snelheid van de bestuurder minder kort om de correctie te doen slagen. Als het niet lukt gaat het met een hogere snelheid mis, met eventueel alle gevolgen van dien.

Als laatste :

- Er staat geen dame bij de finish lijn met een bos bloemen en een cheque van 5000 euro. Iedereen rijd voor de lol, het is geen wedstrijd. Als je volledig op tijden wil gaan rijden dan is semi slicks een optie, maar ook een goed onderstel en vooral een rijders training.

Voor af en toe een circuitdag of voor vaker een circuit dag maar op een gematigder niveau of voldoende aan de grip die een UHP band geeft, voldoet een straat band prima.

Maar dat is mijn mening.

Persoonlijk vond ik de A048 fijner als de R888. Kuhmo goede verhalen over en onder een lichte auto als de Elise/Exige schijnt de R1R het ook niet slecht te doen maar gaat wel wat sneller smeren.
danyblackmagic
Naam: Daniël
Auto: Elise S2

Bericht door danyblackmagic »

:roll: wat een onzin allemaal.
Straatband is voor op straat.punt uit.
Semi slick op track. punt uit.zelfs bij natte baan.
jokke_vlo
Auto: Exige Cup 2xx (2010)

Bericht door jokke_vlo »

Op een vochtige baan, lichte regen is een semi slick sneller dan een straatband, als het doorregent is het anders.

Ik heb persoonlijk veel trackdays gereden op semi's en dat ging behoorlijk goed ! Het is enkel in stilstaand water (openbare weg meer gevaar voor) wel gevaarlijk.

Ik heb geleerd dat de compound toch heel belangrijk is. Met een Michelin Supersport zal een minder geoefend rijder sneller zijn dan met bv een Michelin cup.

De beste allround band die ik ken is de Michelin Supersport, gaat ENORM lang mee en ik geef u op een blaadje dat je met een echte semi, eender welke niet sneller bent. No way.

Emiel heeft ook gelijk met AO48 en toyo R888 denk dat we dat van die 888 echt mogen stellen dat het een vrij algemene ervaring is dat deze band niet echt goed is !

De Exige is licht zou dus wel eens goed kunnen zijn met de goedkope Kumho's waar diezelfde band onvodoende is voor bv een Porsche.
Thomas111
Auto: Elise MKII

Bericht door Thomas111 »

Bedankt voor de info iedereen, morgen allemaal nog is doorlezen.
Komt ook wel een aardige discussie op gang en ik zou zeggen hou hem gaande.

persoonlijk ben ik echter meer geïnteresseerd in het budget dan de prestaties, maar kan zelf een en ander filteren natuurlijk.

Algemene tendens lijkt voor mij hierop uit te draaien, AD07 LTS gaan gebruiken voor trackdays en de Bridgestone Potenza RE 050A voor de openbare weg.

Vrijdag is er echter een Lotus On Track event in zandvoort en ga daar ook maar is rondneuzen om wat meningen te vergaren.

Nogmaals bedankt, en hou dit topic vooral gaande. Kan zowel voor de ervaren als de nieuwe elise rijder interessant zijn.
Emiel

Bericht door Emiel »

danyblackmagic schreef::roll: wat een onzin allemaal.
Straatband is voor op straat.punt uit.
Semi slick op track. punt uit.zelfs bij natte baan.
En iedere blonde slanke vrouw met dikke tieten doet de hele dag niks anders als sex hebben. :roll:

Mensen moeten eens verder kijken als wat ze voor gekauwd krijgen en/of opgedrongen door de meute.

Thomas : zeker eens goed rond informeren en het oor te luister leggen. Misschien is een R1R wel een optie voor je. Combinatie tussen beide, maar uiteindelijk wel een compromie.
Plaats reactie