LoT, Zolder, 20/07/2012

Plaats hier info, foto's en nabesprekingen van de Lotus evenementen.
Van Trackdays, trips, uitstappen, bijeenkomsten in binnen & buitenland.
zeldzame kanarie
Naam: Tino
Auto: Exige RGB
Locatie: een vergeten dorp waar de tijd heeft stilgestaan en miette de geit mascotte is verklaart

Re: LoT, Zolder, 20/07/2012

Bericht door zeldzame kanarie »

Cat7even schreef:Ik had gehoopt voor regen en heb toch een beetje mee gekregen. De Caterham liep goed gisteren, in het half droge kon ik een 1'53 neer zetten. Mijn beste tijd in het natte (staand water) was een 2'22 ... daar zou nog wat tijd vanaf moeten kunnen.

Vlak voor het einde van de dag is er nog een wagen uitgebrand aan de Villneuve. De rijder kon zonder problemen eruit geraken.

hoe kan int godsnaam zo iets vuur vatten???
nu durf ik helemaal niet meer voluit gaan op terlaemen :? :oops:
touring pack-sport pack-performance pack-Limited slip differential-moroso race carter-anti surge alloy fuel tank-alloy race radiator- TRD Airbox-Janspeed lotus stage3 exhaust-roadblock film on clamshell.
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

Gert had als toeschouwer al rook gezien aan de chiquane, toen ik iets later voorbij kwam aan de Villeneuve stond de achterste helft van de auto al volledig in de uitslaande vlammen. Lichten stonden al op rood en aan de REA kwam de brandweerwagen van Zolder al in tegenovergestelde aangereden. Jammer, want was beslist een leuke track/Race auto ...

Ik heb geen idee van de oorzaak van dit ongeluk, maar bv een brandstoflek is snel gebeurd. Gelukkig blijft het een uitzondering, maar dit voorval is wel een mooi pleidooi om ook op trackdays een brandvrij pak te dragen ipv een shortje en t-shirt met korte mouwen zoals we te vaak zien ....

In tegenstelling tot de weerberichten en de hevige stortbui in zowel voor als namiddag, is deze dag - met uitzondering voor de groene Elise natuurlijk - overigens nog uitgedraaid tot een bijzonder leuk dagje rondjes draaien :)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
FKM
Naam: Frédéric
Auto: Lotus Lotus Lotus
Contacteer:

Bericht door FKM »

was dit de ongelukkige ?
04_dsc_5150-150x105.jpg
04_dsc_5150-150x105.jpg (5.34 KiB) 2871 keer bekeken
http://www.redwaterbelgium.be/fr/ventes ... 11-sc.html
fastcooki3
Auto: Maisto 340r 1:43

Bericht door fastcooki3 »

FKM schreef:was dit de ongelukkige ?
Yep!
FastEleven schreef:Gert had als toeschouwer al rook gezien aan de chiquane, toen ik iets later voorbij kwam aan de Villeneuve stond de achterste helft van de auto al volledig in de uitslaande vlammen. Lichten stonden al op rood en aan de REA kwam de brandweerwagen van Zolder al in tegenovergestelde aangereden. Jammer, want was beslist een leuke track/Race auto ...

Ik heb geen idee van de oorzaak van dit ongeluk, maar bv een brandstoflek is snel gebeurd. Gelukkig blijft het een uitzondering, maar dit voorval is wel een mooi pleidooi om ook op trackdays een brandvrij pak te dragen ipv een shortje en t-shirt met korte mouwen zoals we te vaak zien ....

In tegenstelling tot de weerberichten en de hevige stortbui in zowel voor als namiddag, is deze dag - met uitzondering voor de groene Elise natuurlijk - overigens nog uitgedraaid tot een bijzonder leuk dagje rondjes draaien :)
+1
Eerste grijze pluimpjes waren zelfs al te zien vlak na de Bianchi.
Dit pleit er ook voor om een brandblusinstallatie in elke waardevolle koerswagen te stelen. De kostprijs van de installatie, weegt niet op tegen de kostprijs van deze goed geprepareerde wagen.
danyblackmagic
Naam: Daniël
Auto: Elise S2

Bericht door danyblackmagic »

Dit was niet het enige brandje, een franse exige met brand in zijn kofferruimte.Na controlle bleek een enorme scheur aan de uitlaat welke de polyester aangestoken had , net op tijd in de pits een ronde langer en het zelfde verhaal zou gebeurd zijn.
zeldzame kanarie
Locatie: een vergeten dorp waar de tijd heeft stilgestaan en miette de geit mascotte is verklaart

zal maar een brandblusser meenemen en met een koord rond de zetel binden zeker, want er zit geen in de cockpit. ze geven woensdag al snikheet hoop niet dat ik de volgende ben :roll: ben verzekerd tegen brand maar helaas niet opt circuit. :cry: is het risico even hoog bij een niet circuit aangepaste lotus??
heel mijn uitlaat is wel verpakt in hitteschild folie mischien pluspunt. als iemand me kan overtuigen dat ik meer dan 50% kans maak op vuur blijf ik voor goed weg op trackday's.
touring pack-sport pack-performance pack-Limited slip differential-moroso race carter-anti surge alloy fuel tank-alloy race radiator- TRD Airbox-Janspeed lotus stage3 exhaust-roadblock film on clamshell.
fastcooki3
Auto: Maisto 340r 1:43

Bericht door fastcooki3 »

Tino, dat zou ik je graag ten stelligste willen afraden.
Ten eerste ALS er brand ontstaat en de polyester dus gaat branden, dan is zo een poederblussertje van 1kg een lachtertje, dan heb je eerder eentje van 10 à 15kg nodig want brandende polyester stoppen, is bijzonder moeilijk.
Ik ben een 10-tal jaar geleden getuigen geweest, van een F40 die uitbrandde op de Nordschleife, daar hebben we toen 40 a 50 blussertjes van 1kg op gespoten, dat haalt geen bal uit. Groot materieel of niks!
Maar ten tweede; STEL dat je een ongeval hebt en die blusser slingert in het rond in de cockpit... Dat is potentieel veel erger imho. Neem dus zeker niets mee in je cockpit, noch in je koffer! :roll:
Ten derde wil ik nog even aanstippen dat de wagen in kwestie een echte koerswagen was, er gaat een en ander aangepast geweest zijn, specifiek voor het circuit. Vergelijk aub niet te veel met uw "standaard" Exige.
En het belangrijkste punt: LoT brengt zijn eigen marshalls mee, op zich helemaal niets mis mee, MAAR de circuitleiding van Zolder geeft die mensen ook NIET de toegang tot die houten hutjes waar de blussers in staan. Gevolg; de mensen van LoT hadden geen brandblussers bij de hand. Toch wel een bijzonder grote nalatigheid van circuit Zolder imho. Daarom blijft de auto ook zo lang staan branden, niemand heeft een blusser. In dit geval is het louter materiaal dat opbrandt, maar stel dat de rijder bevangen wordt door rook, of in paniek zijn gordel niet los krijgt, ik mag er niet aan denken. :shock:
Morgen zijn het de "gewone" marshalls in Zolder, dus bij brand, stoppen aan de dichtste baanpost! Maar de kans dat uw standaard Exige spontaan in brand vliegt, is waarschijnlijk kleiner dan dat ik volgende week euromillions win... ;)
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Zeldzame kanarie : Ik probeer morgen wel even te komen kijken op het circuit.

Wat betreft brand : een van de eerste uitgave voor mij is een brandblus systeem ( met nozzles en mechanische schakelaar )
Geeft nog geen garantie maar beter iets als niets.
Cat7even
Auto: Caterham 7 1.6SS DVA

Bericht door Cat7even »

fastcooki3 schreef: Ik ben een 10-tal jaar geleden getuigen geweest, van een F40 die uitbrandde op de Nordschleife, daar hebben we toen 40 a 50 blussertjes van 1kg op gespoten, dat haalt geen bal uit. Groot materieel of niks!
Was dat op dat Wheeltorque event? Daar reed ik toen enkele wagens achter....
zeldzame kanarie

fastcooki3 schreef:Tino, dat zou ik je graag ten stelligste willen afraden.
Ten eerste ALS er brand ontstaat en de polyester dus gaat branden, dan is zo een poederblussertje van 1kg een lachtertje, dan heb je eerder eentje van 10 à 15kg nodig want brandende polyester stoppen, is bijzonder moeilijk.
Ik ben een 10-tal jaar geleden getuigen geweest, van een F40 die uitbrandde op de Nordschleife, daar hebben we toen 40 a 50 blussertjes van 1kg op gespoten, dat haalt geen bal uit. Groot materieel of niks!
Maar ten tweede; STEL dat je een ongeval hebt en die blusser slingert in het rond in de cockpit... Dat is potentieel veel erger imho. Neem dus zeker niets mee in je cockpit, noch in je koffer! :roll:
Ten derde wil ik nog even aanstippen dat de wagen in kwestie een echte koerswagen was, er gaat een en ander aangepast geweest zijn, specifiek voor het circuit. Vergelijk aub niet te veel met uw "standaard" Exige.
En het belangrijkste punt: LoT brengt zijn eigen marshalls mee, op zich helemaal niets mis mee, MAAR de circuitleiding van Zolder geeft die mensen ook NIET de toegang tot die houten hutjes waar de blussers in staan. Gevolg; de mensen van LoT hadden geen brandblussers bij de hand. Toch wel een bijzonder grote nalatigheid van circuit Zolder imho. Daarom blijft de auto ook zo lang staan branden, niemand heeft een blusser. In dit geval is het louter materiaal dat opbrandt, maar stel dat de rijder bevangen wordt door rook, of in paniek zijn gordel niet los krijgt, ik mag er niet aan denken. :shock:
Morgen zijn het de "gewone" marshalls in Zolder, dus bij brand, stoppen aan de dichtste baanpost! Maar de kans dat uw standaard Exige spontaan in brand vliegt, is waarschijnlijk kleiner dan dat ik volgende week euromillions win... ;)
oef :) dan ben ik in zekere zin toch wat gerust gesteld, ben toch ook soms een kieken he! laat een speciale carter en brandstoftank plaatsen maar vergeet het belangrijkste een trackday brandstofsysteem :oops: over een uurtje vertek ik hopelijk wordt het een veilige en plezante namiddag. kijk er naar uit om mischien emiel eens tegen te komen.
merci voor de geruststellende raad fastcookie ;)
Plaats reactie