Komo-Tec tuning Elise 1.6

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Erwin
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8

Re: Komo-Tec tuning Elise 1.6

Bericht door Erwin »

Pk's af-fabriek zijn steeds vliegwielpk's.

Het enige dat echt telt zijn de wielpk's.
Je kan 200pk in de motor hebben, als je een zeer slechte inefficiente overbrenging hebt en je houdt maar 100pk aan de wielen over, kom je ook niet echt vooruit :mrgreen:

Komo-tec heeft een SF880 rollenbank van mijn vorige werkgever :lol:
Om motoren te test hebben ze een Schenck bank.

@Yves : Heb je een cd'tje meegebregen met WinDyn viewer? Hiermee kan je met je eigen cijfermateriaal wat spelen.

Normaal meet je op een rollenbank het vermogen op de rol (statisch of dynamisch, afhankelijk van de gekozen methode : inertie of geremd).

Deze waarden worden altijd standaard gecorrigeerd naar standaard luchtdruk, baro druk en luchtvochtigheid. Dit om op verschillende dagen, vergelijkbare resultaten te krijgen.

De bekomen waarden worden dan gecorrigeerd met wielslip (optische tachometer op het wiel). Bij vol vermogen met een moto kan je gemakkelijk permanent enkele percenten slip meten. Deze slip is nog eens afhankelijk van bandentemperatuur en moet dus continuherberekend worden.

En dan komt de aap uit de mouw. Nu moet er teruggerekend worden naar vliegwielpk's. Sommige merken testbanken houden het simpel en gebruiken een constante verliesfactor voor aandrijfverliezen. Ze gaan ervan uit dat als ze altijd dezelfde constante gebruiken, dit geen invloed heeft op de herhaalbaarheid van de metingen.

Bij mijn vorige werkgever kon je ook een negatieve inertietest doen. Als de vermogentest gedaan is, laat je de wagen uitrollen en meet je het negatieve vermogen (de verliezen dus). Als je dan de som van beide grafieken maakt heb je de exacte vliegwielpk's.

Om een lang verhaal kort te maken :
Als de wagen op een rollenbank stond, werk gewoon met wielpk's (omrekenen naar vliegwielpk's geeft teveel variabelen om een correcte meting te geven).

Als de motor apart op de testbank gestaan heeft, werk dan met vliegwielpk's (je weet trouwens niet welke verliezen op de transmissie zitten).

Er bestaat nog een 3de meetmethode die we gebruikten : drawbarpull. Dit is eigenlijk het meten van het motorvermogen via de trekkracht op de trekhaak. Hier zit dan een grote wervelstroomrem ingebouwd in een aanhangwagen waardoor je de wagen gaat afremmen en dan meten hoeveel trekkracht hij heeft. Meestal gebruikt door autofabrikanten. Hier heb je nog meer variabelen, namelijk mu-factor van het wegdek, ...
voorbeeldje :
47.jpg
47.jpg (3.35 KiB) 4363 keer bekeken
48.jpg
48.jpg (4.3 KiB) 4363 keer bekeken
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Erwin

Bericht door Erwin »

Een ex-college en vriend van mij uit Gierle ontwikkelt en bouwt zulke aanhangwagens zelf samen met de firma Dynomotive.
RS_4Kh_VW_Web.jpg
RS_4Kh_VW_Web.jpg (75.08 KiB) 4359 keer bekeken
Je kan bijvoorbeeld die dingen programmeren om een heuse hillclimb te simuleren op een gewone vlakke baan. :mrgreen:
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Erwin schreef:Een ex-college en vriend van mij uit Gierle ontwikkelt en bouwt zulke aanhangwagens zelf samen met de firma Dynomotive.

Je kan bijvoorbeeld die dingen programmeren om een heuse hillclimb te simuleren op een gewone vlakke baan. :mrgreen:
haha wel grappig zicht ...
Wat met Lotussen zonder trekhaak? (0kg toegelaten sleepvermogen) ;-)

Performancebox ook es testen, is vrij correct. Als je erbij wil zijn...
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Yves schreef:Even navraag gedaan en het is de power op de motor.

Ze zullen het koppel niet veel hoger meer krijgen, maar de pk's zouden een stuk meer moeten kunnen na verdere evalutie en afstemming.
134pk (vliegwiel) naar 192pk (vliegwiel) is naar mijn mening toch geen slecht resultaat.
Erwin

Bericht door Erwin »

Heel knap!

Als het heel blijft ... dikke chapeau voor Komotec!

Btw :

P = M x n / 9849
Vermogen = Koppel x toerental / 9849

Dus als het koppel niet zoveel gestegen is, moet hij nu toch veel hoger in toeren kunnen klimmen om het hogere vermogen te verantwoorden? Of is de koppelcurve veel vlakker geworden (dus meer op hogere toeren)?

@Yves : Geen pic's maar Grafiekjes graag :lol: :ugeek:
Ruben
Auto: Geen

Bericht door Ruben »

Frederik schreef:Ik stel mezelf, mijn performancebox en mijn privé test-strip ter beschikking.

Gezocht : Elise S3 1.6 voor vergelijk.
Regio : Waregem
Een Elise R en een SC lijkt me ook op zijn plaats gezien het vermogen. Ben benieuwd.
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Ruben schreef:
Frederik schreef:Ik stel mezelf, mijn performancebox en mijn privé test-strip ter beschikking.

Een Elise R en een SC lijkt me ook op zijn plaats gezien het vermogen. Ben benieuwd.
mag ook ;-)
Mr.E
Auto: Syntax Error

Bericht door Mr.E »

Ruben schreef:

Vergelijkende test in een mooi artikel gegoten? Komotec vs OEM?
Elise S3 1.6 vs S3 1.6 Komotec vs ? :)
Sometimes too much is just enough.
Jodo
Auto: S2 Elise

Bericht door Jodo »

Een vraagje aan diegene die met Komo-Tec zaken hebben gedaan: hoe zijn jullie ervaringen met het bedrijf? Ik zie dat ze ook een supercharger kit voor de Rover K motor hebben. Door de verhalen hier begint het bij mij nu ook weer te kriebelen.
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Mr.E schreef:
Ruben schreef:

Vergelijkende test in een mooi artikel gegoten? Komotec vs OEM?
Elise S3 1.6 vs S3 1.6 Komotec vs ? :)
kunnen we doen :)
Plaats reactie