Remschijven en slijtage

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Polieke
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2012, 22:51
Naam: Paul
Auto: Elise R
Locatie: Haarlem

Remschijven en slijtage

Bericht door Polieke »

Ik zie wat onregelmatigheid ontstaan op mijn schijfremmen voor. Ik hoor geen piepende geluiden bij het remmen en ook het remmen zelf gaat prima. Er staan nu 40000 km's op de teller.
Hoe is vast te stellen of remblokken en/of schijven vervangen moeten worden? Ik zou verwachten dat slijtage van de remblokken met bijgeluiden gepaard gaat (staal op staal).
Veel dank vast!
Gebruikersavatar
billie
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 nov 2011, 09:55
Naam: Hub
Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
Locatie: Brunssum

Re: Remschijven en slijtage

Bericht door billie »

remschijf dikte nieuw is 26 mm bij 24 mm dikte vervangen

remblokken vervangen bij 2,5 mm dikte

voor of achter maakt niks uit
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
Gebruikersavatar
Hugo
Berichten: 934
Lid geworden op: 08 nov 2009, 09:47
Naam: Hugo
Auto: Europa Special
Locatie: Stabroek

Re: Remschijven en slijtage

Bericht door Hugo »

niet zo ver laten komen dat er staal op staal is, want dan moet ge zeker alles, schijven + remblokken vernieuwen en bij een beetje pech ook de remklauwen

er is meer één manier, wielen demonteren en schijven en remblokken ( beide) op dikte controleren, behalve het wiel moet ge niks losmaken

niet vertrouwen op kilometerstand, sommigen doen 10 000 km met één stel remblokken andere 50 000 km, is zuiver kwestie van rijstijl

doorgaans kan bij een nieuwe schijf, één keer een remblokwissel gedaan worden, daarna nieuwe blokken en schijven

piepende of niet piepende remmen zijn geen enkele indicatie van slijtage
enkele niet diepe oppervlakkige groeven zijn niet zo erg, bij scheuren wel direct vervangen

doorgaans slijten de voorremmen sneller dan de achterstse
Plaats reactie