Pistonhead statistics: UK Elise prijs

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
BramVP
Naam: Bram
Auto: Geen

Pistonhead statistics: UK Elise prijs

Bericht door BramVP »

Wat mag een UK based Lotus Elise MK2 zo kosten vraag ik me al een tijdje af. Dat hangt uiteraard af van bouwjaar, aantal km, type, history, etc. Kwestie van mijn zondag gisteren nuttig op te vullen (heb geen Lotus, dus had weinig te doen :)), heb ik volgende gedaan: de gegevens van 100 willekeurige MK2 Elises genomen uit Pistonheads en Excel daar eens op losgelaten. Hieronder alvast eerste gegevens. Uiteraard is variatie redelijk groot aangezien alle types zijn opgenomen. Bedoeling is dat ik dataset ooit nog vergroot en analyse nog verfijn met opsplitsing per type (mss bij de volgende Lotus Limburg toer:)).

gr
Bram
Bijlagen
elise4.png
elise3.png
Blue Darkness
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Contacteer:

Re: Pistonhead statistics: UK Elise prijs

Bericht door Blue Darkness »

een vraagprijs is echter ook geen verkoopprijs...
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

Omdat we niet op het eiland wonen, lijkt het me zinvoller deze oefening te doen voor de LHD auto's die worden aangeboden in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. Wellicht veel relevanter voor de meeste forumgangers en bovendien niet gevoelig aan de mogelijke schommeling tussen € en £.

Je had echt niks beters te doen hé ... ;)
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
BramVP

Bericht door BramVP »

maar minder relevant voor mijzelf, want ik heb vooral interesse in de RHDs uit de UK.
KoenC
Auto: 997 GT3

Bericht door KoenC »

BramVP schreef:maar minder relevant voor mijzelf, want ik heb vooral interesse in de RHDs uit de UK.
Hey Bram. Ik vind dit eigelijk een leuke oefening.
Gezien je favoriet bent van de RHD moet je zeker nu eens langs gaan bij FKM.
Daar staat net weer een "super" koopje op de brug.
Langs buiten gezien een prachtige gele Mk1. Maar daarna hebben we een rondleiding gekregen onder de auto ... Met de bodemplaten verwijderd.

Vergeet niet dat de UK een eiland is omgeven door zout water.
Onderdelen die gewoon kapotgeroest waren, en roest is zowat overal aanwezig. tem de roostertjes achteraan naast de uitlaat :shock:

Ze hebben bij FKM topklasse mechaniekers (ik raad je aan eens met hen te praten) en ze kunnen idd al je problemen oplossen maar ... €€€€€. En, hupakee, daar gaat je winst.
En dan zwijgen we nog over het daarna eventueel verkopen ...

Ik ben er zeker van dat er idd ook goeie zijn maar niet iedereen is begiftigd met de ervaring en kennis van de professionals....
[color=#FF4000]Growing up is inevitable, Growing old is optional![/color]
[color=#00BFFF]Racing is life. Anything before or after is just waiting.[/color]
thiva
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240

Bericht door thiva »

KoenC schreef: Hey Bram. Ik vind dit eigelijk een leuke oefening.
Gezien je favoriet bent van de RHD moet je zeker nu eens langs gaan bij FKM.
Daar staat net weer een "super" koopje op de brug.
Langs buiten gezien een prachtige gele Mk1. Maar daarna hebben we een rondleiding gekregen onder de auto ... Met de bodemplaten verwijderd.

Vergeet niet dat de UK een eiland is omgeven door zout water.
Onderdelen die gewoon kapotgeroest waren, en roest is zowat overal aanwezig. tem de roostertjes achteraan naast de uitlaat :shock:

Ze hebben bij FKM topklasse mechaniekers (ik raad je aan eens met hen te praten) en ze kunnen idd al je problemen oplossen maar ... €€€€€. En, hupakee, daar gaat je winst.
En dan zwijgen we nog over het daarna eventueel verkopen ...

Ik ben er zeker van dat er idd ook goeie zijn maar niet iedereen is begiftigd met de ervaring en kennis van de professionals....
En daar gaan we weer...
En alle LHD Lotussen blinken als een spiegel, zijn perfect onderhouden en compleet vrij van problemen. Doe de bodemplaten eraf en je hebt een zonnebril nodig om ernaar te kijken, zo blinken die. 8-)

Niet alles over één kam scheren. Je hebt een punt over dat zout en over het materiaal waarmee men in de UK strooit in de winter, maar veel hangt er ook vanaf hoe de wagen gereden en onderhouden wordt.

Je hebt ginds evengoed garage queens en Loti die als daily gebruikt worden. Het komt erop aan niet onvoorbereid naar een wagen te gaan kijken en oog te hebben voor de gekende aandachtspunten. Dat geldt evengoed wanneer je hier koopt.

Je mag mijn Elise gerust bij FKM op de brug zetten voor een "rondleiding".
Dat is trouwens ook gebeurd toen de wagen hier ingevoerd is. Alles heel netjes.

Ik ga zeker niet zeggen dat de gevallen die jij beschrijft niet bestaan, verre van. De dingen die jij beschrijft heb ik ook al gezien. Je hebt ginds rotte appels, maar evengoed pareltjes.

Soms doet men hier net alsof RHD kopen een ziekte is. :D
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

Thiery,
Jouw auto is inderdaad een pareltje, maar daarom ook in een andere prijscategorie dan wat de meeste potentiële RHD kopers willen spenderen. De goede RHD Elises in de UK zijn ook niet de goedkoopsten, maar sommigen laten zich verleiden door de mooie prijs, en dat is niet de beste motivator ....
Soms doet men hier net alsof RHD kopen een ziekte is.
Als de pond terug zou stijgen naar het oude niveau, dan is iedereen vanzelf genezen ... :lol: :lol: :lol:
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
KoenC
Auto: 997 GT3

Bericht door KoenC »

thiva schreef:En daar gaan we weer... :D
We blijven gaan! ;-)
thiva schreef:Je mag mijn Elise gerust bij FKM op de brug zetten voor een "rondleiding".
Dat is trouwens ook gebeurd toen de wagen hier ingevoerd is. Alles heel netjes.:D
Thiery, je moet je niet aangesproken voelen, allée, dat was zeker niet mijn bedoeling. Die van jou valt buiten deze categorie. Zit ook in een totaal andere prijscategorie, met reden.

Ik spreek enkel van een bestaand feit dat zich voordoet op dit moment.

Er zijn idd goed en slechte wagens (bij alle merken) maar iedereen mag de negatieve (waar ik nu voor zorgde) en de positieve (waar jij dan voor zorgt) zijden van het verhaal kennen.
Zo helpt men elkaar op de bedriegers eruit te halen en de nieuwelingen een stressvrije fantastiche Lotus te bezorgen. :ugeek:
[color=#FF4000]Growing up is inevitable, Growing old is optional![/color]
[color=#00BFFF]Racing is life. Anything before or after is just waiting.[/color]
BramVP

Bericht door BramVP »

mijn bescheiden mening is dat hier een aantal zaken door elkaar gehaald worden:

- een aantal van de mensen die voor een RHD gaan zullen dit waarschijnlijk doen onder het motto van 'hoe goedkoper hoe liever'.
- anderen willen gewoon gebruik maken van het grotere aanbod en goedkope pond. Gemiddeld gezien is een UK lotus een pak goedkoper dan een Belgische lijkt me, terwijl ik geen redenen ken waarom de gemiddelde kwaliteit minder zou zijn (maar ik ben maar een beginner, dus als anderen er wel weten, dan hoor ik dat zeer graag).

Ik heb mezelf trouwens sowieso een groot jaar gegeven om me in te werken in de materie alvorens tot aankoop over te gaan. En ik ben ook niet van plan om bij een UK particulier te kopen zonder dat ik een expert meeheb (aangezien mijn eigen kennis van mechaniek ed nogal nihil is).

gr
Bram
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Het lijkt erop alsof iemand onzin uit gaat kramen uit frustratie omdat de waarde van elises is gezakt dankzij de mogelijkheden die zich voor hebben gedaan met import. ;). is redelijk oud truukje wat op vele vlakken word herhaald. Niet alles geloven wat men verteld. 1 nacht vorst is nog geen ijs.

overal zijn rotte appels/peren/mensen/autos/bedrijven/ministers ( categorie apart ;) )
Plaats reactie