BIV regeling 2012 ...

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gebruikersavatar
alaintje
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 apr 2010, 20:28
Naam: Alain
Auto: Exige

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door alaintje »

bwj 2008 , co2 202 , euronorm 4 ( meen ik )
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door Erwin »

Alain,

Als ik het bereken, kom ik uit op 1237,61 €.
Ik weet ook niet of mijn interpretatie klopt of niet.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
alaintje
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 apr 2010, 20:28
Naam: Alain
Auto: Exige

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door alaintje »

Jou berekening lijkt realistischer dan de mijne. Hoe dan ook het bedrag is veel lager dan nu.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door Erwin »

Het hoeft niet altijd kommer en kwel te zijn ;)

Wat wel opvalt tussen oude en voorstel-regeling voor benzine-auto's is dat de kleine benadeelt worden ten opzichte van de zwaardere motoren.

Een 1.6 Elise ga je meer betalen dan nu het geval is en een SC ga je minder betalen.

De logica is zeeer ver zoek.

Als ik sommige redeneringen "probeer" te begrijpen, denk ik meetsal dat het wel aan mij zal liggen als ik de logica niet begrijp :lol:
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door Frederik »

Zo onlogisch is de redenering toch niet ? (of ik overzie een factor)

Het kan toch best (is volgens mij zelfs zo) dat een nieuwe 3.0 BMW benzine minder vervuilend is als een oude 1.8 BMW motor?

Hoop dat ze nog iets doen aan hun formule en dat in een tabel gieten, anders gaat dit veel verwarring en problemen veroorzaken.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door Erwin »

Frederik,

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat als je bvb een nieuwe SC inschrijft op 31/12/2011, je ±3000 € meer betaalt dan dan je hem op 01/01/2012 inschijft.

Als je hetzelfde doet met een 1.6 Elise, ga je meer betalen met de nieuwe regeling dan met de oude.

Dus in dit geval stijgt de factuur voor een auto met Euro 5 norm en daalt de factuur voor een wagen met Euro 4 norm.

Je blijft natuurlijk nog meer betalen voor een SC.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
alaintje
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 apr 2010, 20:28
Naam: Alain
Auto: Exige

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door alaintje »

Ja, een tabel zal noodzakelijk zijn, kwestie van zeker te weten wat de BIV nu gaat kosten. Ik zal toch maar voorzichtig duimen vóór het voorstel, al vrees ik dat het niet lang zal leven indien het aangenomen wordt.
FKM
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
Naam: Frédéric
Auto: Lotus Lotus Lotus
Locatie: Kontich (Antwerpen)
Contacteer:

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door FKM »

BIV-hervorming goed voor de prullenmand

De Vlaamse regering behandelt de BIV-hervorming zoals gepland. Dat zal gebeuren ondanks scherpe kritiek van consumentenorganisaties, milieuorganisaties, automobilistenverenigingen en de Inspectie Van Financiën.
De kritiek komt dan wel uit verschillende hoeken, er zijn een aantal argumenten die steeds terugkomen. Voor de schatkist haalt de Inspectie Van Financiën aan dat "Men weet zelfs niet of er een meeropbrengst dan wel een minderopbrengst zal zijn. De Inspectie van Financiën weet niet op basis van welk aannames de budgettaire weerslag is berekend."
Zowel Financiën als de VAB heikelen de verdere verdieselijking van het Belgische wagenpark, die met deze eenzijdig op CO2-gebaseerde regeling wordt gepromoot. "De Inspectie van Financiën vindt dit een ongerijmdheid in de ontworpen regeling.". Bij de VAB haalt men aan dat dieselmotoren dan wel een lagere CO2-uitstoot hebben dan benzinewagens "maar dat de totale uitstoot tien maal (!!) meer vervuilendend is." Dat wetenschappelijk feit legt de Vlaamse Regering volgens de mobiliteitsorganisatie geheel naast zich neer.
De basis voor de nieuwe tariefformule is een machtsfunctie met een factor 5, gebaseerd op de CO2-uitstoot per kilometer. Een formule die Financiën "begrijpelijk, maar niet overtuigend" noemt. En de overheidsdienst gaat verder "Door het draagkrachtbeginsel weg te laten, kunnen marktsegmenten met een grote cilinderinhoud of motorvermogen (en een hoge prijs) een bijzonder groot voordeel krijgen in vergelijking met de huidige situatie terwijl marktsegmenten met een lage cilinderinhoud of motorvermogen (met een lage prijs) hun nadeel kunnen doen met de nieuwe regelgeving hoewel zij minder CO2 uitstoten.
Een voorbeeld kan dit verduidelijken: voor een Opel Corsa (benzine) met een CO2-uitstoot van 137g/km betaalt men ongeveer 15.000 EUR. De Biv voor deze wagen stijgt van 61,5 EUR naar ongeveer 280 EUR (dus maal 4,5). Daarentegen kost een BMW 5 535D ongeveer 60.000 EUR (CO2-uitstoot 162g/km). Voor deze wagen zakt de BIV van 4.975 EUR naar ongeveer 600 EUR (dus gedeeld door 8,3). Het belastingtarief voor de Opel Corsa zal dus zowat dubbel zo hoog liggen als voor de BMW." VAB voegt daar ook nog eens aan toe de nieuwe regeling voor de tweedehandsmarkt een flagrante belastingverhoging wordt.
VAB beschuldigt de Vlaamse Regering er ten slotte van misbruik te willen maken van de zomervakantie om het decreet rap, rap te laten goedkeuren. Samen met de bezwaren van Financiën concludeert de organisatie dat "het voorontwerp van decreet te veel gebreken vertoont en niet te depanneren valt. Het huidige voorontwerp van minister Schauvliege is goed voor de prullenmand." Een hervorming van de BIV moet "transparant zijn en in overleg gebeuren met het alle betrokken partijen. De huidige aanpak is het tegendeel. Het ontwerp is niet doordacht en houdt geen rekening met tal van gefundeerde kritiek en gaat een echt maatschappelijk debat uit de weg", gaat de organisatie verder.

bron : http://www.auto55.be/nieuws/16482-biv-h ... rullenmand
Gebruikersavatar
bartvdb
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 sep 2008, 13:38
Naam: Bart
Auto: Elise S 2008
Locatie: Adinkerke

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door bartvdb »

dus samengevat kan 't milieu den boom in ze gaan gewoon tellen wat meest opbrengt en de auto rijders gaan weer betalen (doen ze toch). 't is nu al co wat de klok slaat en hoe zit dat nu met dat gat in de ozonlaag die enkele jaren geleden zo belangrijk was ? :D
Gebruikersavatar
JeanVM
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:58
Auto: Lotus Esprit S1

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door JeanVM »

Het is een blondje zeker die het heeft uitgedokterd ? Onbegrijpelijk en dom. Onoverzichtelijk, je moet al een tabel voor je halen om er iets van te snappen.
Mijn dagelijkse schot Lotus: Excel BRG
Plaats reactie