BIV regeling 2012 ...

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gebruikersavatar
Peter D
Berichten: 1290
Lid geworden op: 03 aug 2009, 16:02
Naam: Peter
Auto: Elan M100
Locatie: Landen

BIV regeling 2012 ...

Bericht door Peter D »

Wie kent de voorgestelde regelgeving ?
Wat is het effect op bijvoorbeeld een nieuwe Elise 1.6 ?
Ik vermoed dat het volgend jaar voor alle Lotussen duurder wordt...
Want benzine is nu blijkbaar veel vervuilender dan diesel...
En voor LPG zou je een korting krijgen, maar rijtax komt er een fikse som bij.
Logisch toch ?
Misschien moet ik overwegen om 2 Km te verhuizen, over de taalgrens ?
Hoe zit de regeling daar eigenlijk ?
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… that’s what gets you.
Gebruikersavatar
stubru4ever
Berichten: 210
Lid geworden op: 25 jan 2010, 19:42
Auto: 40th Hethel Lim Edition
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door stubru4ever »

BDC Peter schreef:Wie kent de voorgestelde regelgeving ?
Wat is het effect op bijvoorbeeld een nieuwe Elise 1.6 ?
Ik vermoed dat het volgend jaar voor alle Lotussen duurder wordt...
Want benzine is nu blijkbaar veel vervuilender dan diesel...
En voor LPG zou je een korting krijgen, maar rijtax komt er een fikse som bij.
Logisch toch ?
Misschien moet ik overwegen om 2 Km te verhuizen, over de taalgrens ?
Hoe zit de regeling daar eigenlijk ?

Pure geldklopperij van de Vlaamse Regering. Zaten we daar nu niet met z'n allen op te wachten ?! :x Muyters en companie, ware genieën !
Bijlagen
eikel.gif
eikel.gif (23.9 KiB) 2983 keer bekeken
Als't kraakt, moe je stop'n
Gebruikersavatar
X-ian
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 mei 2010, 11:27
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25
Locatie: Bornem

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door X-ian »

Misschien moeten we aan een exige met een 2.0l dieseltje gaan denken? :evil:
FKM
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
Naam: Frédéric
Auto: Lotus Lotus Lotus
Locatie: Kontich (Antwerpen)
Contacteer:

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door FKM »

Persmededeling van de Vlaamse Regering
vrijdag 15 juli 2011
Op voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke SCHAUVLIEGE en Vlaams minister van Financiën en Begroting Philippe MUYTERS keurde de Vlaamse Regering vandaag het voorontwerp van decreet goed dat de Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) voor personenwagens vergroent. Bepalend voor de berekening van de BIV worden de CO2-uitstoot en de Euronorm. Deze eerste principiële goedkeuring is een belangrijke stap in een algemene vergroening van de autofiscaliteit. De BIV-hervorming gaat in vanaf 2012.

De vergroening van de BIV moedigt de Vlaming aan te kiezen voor milieuvriendelijke, schone wagens.

•Luchtkwaliteit en klimaat
De huidige BIV wordt berekend op basis van het vermogen van de motor (uitgedrukt in fiscale PK of kW). Voor de nieuwe BIV is de belastbare grondslag gebaseerd op de milieukenmerken van het voertuig, met name de Euronorm (luchtkwaliteit) en de CO2- uitstoot (klimaat). Beide staan vermeld op het inschrijvingsbewijs van het voertuig.

De CO2-functie is onafhankelijk van het brandstoftype. Hoe minder brandstof de wagen verbruikt, hoe lager dus de CO2-uitstoot en hoe lager de BIV zal zijn.
Aangezien de Euronormen voor benzine- en dieselwagens wél verschillen, wordt een onderscheid gemaakt tussen benzine- en dieselwagens. Benzinewagens stoten tot en met de Euro 5 norm immers minder schadelijke stoffen uit dan dieselwagens binnen dezelfde Euronorm. Bij dieselwagens wordt ook rekening gehouden met de aanwezigheid van een roetfilter.

•Tweedehands en leeftijd
De nieuwe BIV-berekening hanteert nog andere belangrijke uitgangspunten.
Minister Joke Schauvliege: “De nieuwe regeling moet ook sociaal aanvaardbaar zijn. Het kan niet de bedoeling zijn aankopen uit het verleden te bestraffen of om de markt aan tweedehandswagens te verstoren. We willen daarom de nieuwe BIV-berekeningswijze voor tweedehandshandswagens gradueel invoeren. Dat doen we over een periode van drie jaar.
Ook met de leeftijd van de wagen wordt rekening gehouden. In functie van die leeftijd (het aantal jaren sinds de eerste inschrijving) wordt op de BIV een korting gegeven. Een 10 jaar oude wagen die vandaag als milieuonvriendelijk wordt beschouwd, was destijds misschien het meest milieuvriendelijke model op de markt.”

•Schone technologie promoten
Omdat de Vlaamse Regering voluit gaat voor nieuwe en schone technologieën, wordt de aankoop van wagens op aardgas (CNG ) gestimuleerd. Dat geldt ook voor LPG-wagens. Er wordt een correctiefactor op de CO2-uitstoot toegepast zodat hiervoor minder BIV zal moeten betaald worden. Wagens op LPG en aardgas stoten immers minder schadelijke stoffen uit. Met het oog op de lokale luchtkwaliteit is in stedelijke omgevingen het gebruik van benzine-, LPG- of aardgaswagen te verkiezen.
Om de aankoop van elektrische voertuigen en plug-in hybride wagens aan te moedigen, moet voor deze wagens geen BIV betaald worden.

Tenslotte stimuleert de nieuwe BIV-regeling de aankoop van tweedehandsdieselwagens uitgerust met een roetfilter (nieuwe dieselwagens hebben sedert 2011 een gesloten roetfilter). Zowel wagens nieuw uitgerust met een roetfilter als wagens waarop achteraf een roetfilter werd of wordt geïnstalleerd genieten van een korting bij de inschrijving.

Minister Philippe Muyters: “Sinds 1 januari 2011 heeft Vlaanderen de inning van de verkeersbelastingen in eigen beheer genomen. Dat gaf ons de mogelijkheid om snel en op eigen kracht een budgetneutrale hervorming van de BIV door te voeren, die de aankoop van meer milieuvriendelijke wagens stimuleert. We laten de cilinderinhoud van de wagen los in het voorstel, omdat binnen élke prijsklasse tegenwoordig keuze is uit meer en minder vervuilende wagens. De BIV voor een Opel Corsa diesel zal bijvoorbeeld stijgen, terwijl die van een Renault Megane een stuk daalt terwijl dat een grotere auto is. De BIV zal ook minimaal 61,5 euro en maximaal 10.000 euro bedragen, onderhevig aan een jaarlijkse indexering.”

•Vanaf wanneer?
De BIV wijzigt dit jaar niet meer.
De nieuwe BIV zal ingaan vanaf 1 januari 2012 voor nieuwe auto’s.
Voor tweedehandswagens wordt de nieuwe BIV gefaseerd ingevoerd over drie jaar. Het eerste jaar (2012) wordt de nieuwe berekeningswijze voor 33% gebruikt, de huidige voor 67%. Het tweede jaar (2013) verloopt 67% volgens de nieuw berekening en 33% volgens de huidige en vanaf 2014 wordt de BIV volledig berekend op de nieuwe wijze.

•Voor wie?
De nieuwe regeling geldt voor voertuigen die worden ingeschreven op naam van een natuurlijk persoon.
Voor voertuigen die bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen worden ingeschreven onder het KBO-nummer van een onderneming (Kruispuntbank van Ondernemingen) blijft de huidige BIV regeling van toepassing.
De gewesten zijn bevoegd voor de heffingsgrondslag, de aanslagvoeten en de vrijstellingen. Wanneer de belastingplichtige een vennootschap, een autonoom overheidsbedrijf of een vzw met leasingactiviteiten is, moeten de gewesten echter een samenwerkingsakkoord afsluiten met de andere gewesten. Er wordt daarom eerst op korte termijn een aangepast systeem voor particuliere wagens ingevoerd. Het blijft de bedoeling om op termijn een volledige hervorming, inclusief jaarlijkse verkeersbelastingen en inclusief bedrijfswagens, in te voeren. Hierover werd reeds een princiepsakkoord met de andere gewesten bereikt.

•Samengevat
De nieuwe BIV voor natuurlijke personen (particuliere wagens) wordt berekend aan de hand van:
• de brandstofsoort: benzine, diesel, aardgas, LPG of elektriciteit
• de Euronorm van de wagen (zie inschrijvingsbewijs van de wagen)
• de CO2-uitstoot van de wagen (zie ook inschrijvingsbewijs van de wagen)
• de aanwezigheid van een roetfilter
• de leeftijd van de wagen
Deze gegevens ontvangen we van de Dienst Inschrijvingen Voertuigen.

Minister Joke Schauvliege: “Met deze nieuwe BIV-regeling willen we de Vlaming aanzetten om zijn aankoopgedrag te wijzigen en hem overtuigen voor een schone wagen te kiezen - ook schonere tweedehandswagens. Tegelijk willen we de weg inslaan naar nieuwe technologieën en die versneld ingang doen vinden. Daarom stimuleren we de aankoop van elektrische voertuigen en plug-in hybride wagens door voor deze voertuigen geen BIV te innen. De vergroende BIV is alleszins een nieuwe belangrijke hefboom die moet leiden tot een betere, gezonde luchtkwaliteit en minder fijn stof.”

Minister Philippe Muyters: “Deze hervorming is opgevat als een vergroenende, budgetneutrale hervorming. Het is dus zeker geen belastingverhoging, wel een verschuiving in functie van milieukenmerken. Een zuinige, minder vervuilende diesel zal voortaan bijvoorbeeld minder BIV betalen dan een zwaar vervuilende diesel. Wel is een indexatiemechanisme toegevoegd om de budgettaire impact van het gewenste gedragseffect op de begroting te vangen.”

Het voorstel voor de nieuwe BIV gaat nu voor advies naar de Mobiliteitsraad, de SERV en de Minaraad, adviesorganen van het brede maatschappelijke middenveld, en moet ook door het Vlaams Parlement goedgekeurd worden.


Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:





Patrick Verstuyft, Woordvoerder van minister Joke Schauvliege

Tel: 02 552 63 69

E-mail: persdienst.schauvliege@vlaanderen.be



Thomas Pollet, Woordvoerder van minister Philippe Muyters

Tel: 02 552 67 07

Gsm: 0474 69 56 08

E-mail: persdienst.muyters@vlaanderen.be
FKM
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
Naam: Frédéric
Auto: Lotus Lotus Lotus
Locatie: Kontich (Antwerpen)
Contacteer:

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door FKM »

Hierbij de formule die zal gebruikt worden
Let op! het betreft een voorstel van hervorming, het is dus nog mogelijk dat dit voorstel wordt aangepast.
Verschillende adviesraden alsook de Raad van state dienen hun advies nog te geven waarna het zal voorgelegd worden aan het Vlaams Parlement.
Bijlagen
Herschaalde kopie van 2012 formule voor geplande berekening BIV_1.jpg
Herschaalde kopie van 2012 formule voor geplande berekening BIV_2.jpg
Gebruikersavatar
Bzguy
Berichten: 1883
Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
Naam: Hans
Auto: Noble M12
Locatie: Baal

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door Bzguy »

Is er een wiskunidg genie die kan uitrekenen in hoeverre de BIV wijzigt voor mijn Noble mocht ik 'm dit jaar dan wel volgend jaar pas inschrijven ? Doe ik profijt of net niet ?
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Gebruikersavatar
Mr.E
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 okt 2009, 14:28
Auto: Syntax Error

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door Mr.E »

Bzguy schreef:Is er een wiskunidg genie die kan uitrekenen in hoeverre de BIV wijzigt voor mijn Noble mocht ik 'm dit jaar dan wel volgend jaar pas inschrijven ? Doe ik profijt of net niet ?
De formule is me niet helemaal duidelijk ... :mrgreen:

Wat me vooral opvalt, is dat je met de huidige regeling een auto ouder dan 15 jaar kunt inschrijven voor 61.50 euro BIV, in de nieuwe regeling moeten ze 25 jaar oud zijn... groot verschil. Aangezien auto's van voor 1994 waarschijnlijk onder "euro 0" zullen vallen, zit je daar al met vet supplement.
Dit gaat de tweedehandswaarde van alle auto's sterk doen verminderen, behalve dan van de oldtimers.

Als er forummers zijn die meer uitleg kunnen geven bij de afkortingen in de formule, graag! Of met een voorbeeld... :?:
Laat de wiskundigen opstaan! :)
Sometimes too much is just enough.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door Erwin »

Ik heb eens een rekenvoorbeeldje geprobeerd.

Stel je koopt een nieuwe Elise 1.6, 155 gr CO2/km en voldoet aan Euro 5.
Dan kom ik uit op 528,64 € aan BIV (als ik goed geteld heb).

Stel je koop een tweedehands Elise Mk1 120 Pk, 168 gr CO2/km, Euro 3, bouwjaar 1999.
Dan kom ik uit op 97,57 € aan BIV (als ik goed geteld heb).

Bovenstaande berekening werd voor u uitgevoerd onder het meest uitdrukkelijke voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis noch verzaking doorgegeven ;) :lol: :ugeek: :mrgreen:
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
alaintje
Berichten: 149
Lid geworden op: 15 apr 2010, 20:28
Naam: Alain
Auto: Exige

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door alaintje »

Komt dat voor een Lotus SC (217pk) van 2008 dan op ca 750 euro of heb ik dat verkeerd voor?

Alain
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: BIV regeling 2012 ...

Bericht door Erwin »

Als je CO2 uitstoot, Euro-norm en bouwjaar doorgeeft wil ik het ook eens narekenen en zien of we dezelfde redenering volgen.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Plaats reactie