Flashy wel of niet dilemma.

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Flashy wel of niet dilemma.

Bericht door Blue Darkness »

Ruben schreef: Ps: haal de strepen van je auto af bij verkoop. Ik ben van mening dat de kleur een bijzondere is, de strepen doet die tekort komen.
ben ik het niet mee eens ;)
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Flashy wel of niet dilemma.

Bericht door FastEleven »

De BIV en verzekering maken niet het grote verschil, het zijn vooral de rijkost van trackdays die de Exige aanzienlijk duurder maken :

Een setje A048 van grofweg 1000 €, ging op mijn Elise met 120 pk een 10-tal trackdays mee. Op de Exige S240 haal ik 4 tot 5 trackdays, afhankelijk van het circuit. Hetzelfde verhaal gaat op voor de remblokken en remschijven, die bovendien in aankoop ook duurder zijn.

FastEleven beweert dat - met enkele trackdays per jaar, een Exige S precies het dubbele kost van een Elise, terwijl je in Zolder pakweg zo'n 10 seconden sneller zult zijn.

En oh ja, FastEleven begrijpt niet waarom je een rechtsgestuurde auto wil kopen, die nadien oh zo moeilijk te verkopen zijn. Het geeft vooral aan dat je budget niet groot genoeg is en je het dus niet moet doen. Doorsparen voor een LHD Exige S240/260 dus !!
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr.E
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 okt 2009, 14:28
Auto: Syntax Error

Re: Flashy wel of niet dilemma.

Bericht door Mr.E »

Ik kom van een S1 Sport 160 -> S2 111S -> S2 Exige (slightly 8-) modified), en heb met allemaal wel enkele trackdays achter de kiezen.
Besluit: Exige (+/- 240pk) is inderdaad sneller op een circuit, omwille van verschillende factoren: vermogen, ophanging, banden, grotere remmen...
Maar... de kostprijs van het rijden wordt echt wel een stuk hoger.
Als je sneller wilt op circuit zonder een andere auto te kopen, ga dan voor AP Racing remmen, je wint er een heel pak tijd mee, als je later kan remmen... :)
Of volg misschien een aantal cursussen circuittraining, dat helpt zeker om sneller rondjes te draaien.
Maaaar... als het kriebelt, moet je soms ook gewoon krabben, en dus gaan voor de Exige. Ik zou dan direct gaan voor een full-on mentaal geschift geval :twisted: , een S240 of 260... dan moet je daarna niet meer twijfelen of hij wel snel genoeg is... zelf zou ik ook doorsparen en een LHD kopen, met weinig km's en goede historiek.
Succes met de beslissing.
Sometimes too much is just enough.
Gebruikersavatar
Capitol
Berichten: 707
Lid geworden op: 06 nov 2009, 12:26
Naam: Bart
Auto: Lotus-loos
Locatie: Limburg

Re: Flashy wel of niet dilemma.

Bericht door Capitol »

Inderdaad, afwegen of je het zelf de moeite vind of niet. Maar als je regelmatig het gevoel hebt dat je meer plezier gaat hebben in een sneller model, moet je toch aan de overstap beginnen denken.
Ik rij nog altijd met mijn eerste set A048 banden en heb toch ook een aantal trackdays meegedaan. Dus 1 jaar met 1 set banden.
M140i & GT3 Touring
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Flashy wel of niet dilemma.

Bericht door FastEleven »

Doorsparen voor een LHD Exige S240/260 dus !!
Maaaar... als het kriebelt, moet je soms ook gewoon krabben, en dus gaan voor de Exige. Ik zou dan direct gaan voor een full-on mentaal geschift geval , een S240 of 260...
FastEleven zegt : 'Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt, dan van de dingen die je niet gedaan hebt ...'

Maar koop toch maar zo'n LHD ... :oops:
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
thiva
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 okt 2009, 08:19
Naam: Thierry
Auto: Exige S2 240
Locatie: Sugartown

Re: Flashy wel of niet dilemma.

Bericht door thiva »

RHD is voor paupers en mensen die geen LHD kunnen betalen.
Kies dus maar voor LHD, dan ben je tenminste een echte.
Lotus Tour Limburg - www.lotustourlimburg.be
Gebruikersavatar
Blue Darkness
Berichten: 3056
Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Locatie: Linter (Belgium)
Contacteer:

Re: Flashy wel of niet dilemma.

Bericht door Blue Darkness »

thiva schreef:RHD is voor paupers en mensen die geen LHD kunnen betalen.
Kies dus maar voor LHD, dan ben je tenminste een echte.
:mrgreen:
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Flashy wel of niet dilemma.

Bericht door FastEleven »

RHD is voor paupers en mensen die geen LHD kunnen betalen.
Kies dus maar voor LHD, dan ben je tenminste een echte.
Neen hoor, Thiery, maar ik had in het verleden zelf een RHD auto en hoewel de meningen hierover sterk verschillen : ik vond het maar niks in het verkeer en het duurt toch ook wel een tijdje voor je in staat bent om perfect te schakelen met je linkerhand op het circuit (wanneer je dus geen zee van tijd hebt en moet rekenen op de automatismen ...)

FastEleven denkt dat als het budget gelimiteerd is en je komt tot de vaststelling dat je een foute keuze hebt gemaakt, je wel eens spijt kunt krijgen van je beslissing ....

Ik probeer Danny een realistische kijk mee te geven ;) Maar zoals hierboven al aangehaald : je hebt beter spijt van de dingen die je gedaan hebt, dan van de dingen die je niet gedaan hebt !!
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Dogzilla
Berichten: 282
Lid geworden op: 16 mei 2010, 11:14
Naam: Kristof
Auto: 2 elf

Re: Flashy wel of niet dilemma.

Bericht door Dogzilla »

simpel toch.. gewoon nog wat meer van die strepen laten plakken en je vliegt de rest zo weer voorbij.. 8-)

nee serieus nu, hoeveel trackdays doe je zo op een jaar?

Gezien je zelf afkomt met de opmerking dat je het beu bent dat ze u "langs alle kanten voorbijvliegen" zeg ik je dat er altijd iemand sneller dan u zal zijn.. staar u daar niet blind op. Het ene circuit is bv al meer geneigd naar de meer pk bedeelde wagens.. het andere meer geschikt voor onze autootjes :)

Het is vaak het manneke achter het stuur dat er veel meer toe doet :mrgreen: Het is makkelijk om dat "probleem" op te lossen door meer pk's te gaan halen maar mij lijkt het leuker om proberen uw rijkunsten bij te schaven in een poging het max haalbare uit uw elise te halen. Ik denk dat daar nog veel potentieel zit en daar ga je ook meer voldoening & fun uit halen. Er zijn op internet genoeg filmpjes te vinden van allerhande exiges of pk monsters die los naar huis worden gereden door Elises met den helft van pk's maar met iemand achter het stuur waar ge verdekke jaloers op zijt & een hoop respect voor hebt. Ik ben dat toch :mrgreen: OK toegegeven, eerst vloek je ook wel effe :oops:

Maar daar staat dan ook weer het genot & de grijns tegenover wanneer je zelf zo'n op papier sterkere wagen een poepje laat rieken 8-)
to add speed add lightness
KITT
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 nov 2010, 20:30
Auto: Exige MKII

Re: Flashy wel of niet dilemma.

Bericht door KITT »

wat is dat hier met het lhd superioriteitscomplex?
Plaats reactie