koppakking
- Ruben
- Auto: Geen
Re: koppakking
Met mijn zeer beperkte kennis dacht ik altijd dat de afkoeling na een sportieve rit het probleem zou zijn bij deze motoren. Maar als ik het dus goed begrijp zit het probleem in de opwarmingsperiode?
-
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
Ruben, je hebt het (ook) goed.
Het gaat om temperatuurverschillen als geheel (opwarmen / afkoelen)
belangrijk daarbij is dat de snelheid waarmee dat gebeurt (slope) binnen een bepaalde bandbreedte blijft. Gezien alle mechanismen die aan het werk zijn bij opwarmen / afkoelen heel veel knoppen geeft om aan te draaien (parameters) is dit complexe materie waar de motorenbouwer zaken als waterpomp, radiator, koppakking, thermostaat enz. enz. op elkaar afstemt om ten alle tijden te garanderen dat de bandbreedte in temperatuur slope niet wordt overschreden.
Makkelijker kunnen we het niet maken
(voor de Belgen: Dit is de slogan die de NL belastingdienst jarenlang hanteerde om ons aan het verstand te peuteren dat het nit goed invullen van de belasting echt aan de burger lag
)
Het gaat om temperatuurverschillen als geheel (opwarmen / afkoelen)
belangrijk daarbij is dat de snelheid waarmee dat gebeurt (slope) binnen een bepaalde bandbreedte blijft. Gezien alle mechanismen die aan het werk zijn bij opwarmen / afkoelen heel veel knoppen geeft om aan te draaien (parameters) is dit complexe materie waar de motorenbouwer zaken als waterpomp, radiator, koppakking, thermostaat enz. enz. op elkaar afstemt om ten alle tijden te garanderen dat de bandbreedte in temperatuur slope niet wordt overschreden.
Makkelijker kunnen we het niet maken

(voor de Belgen: Dit is de slogan die de NL belastingdienst jarenlang hanteerde om ons aan het verstand te peuteren dat het nit goed invullen van de belasting echt aan de burger lag

If you always do what you always did, you always get what you always got.
- ovi
- Naam: Ivo
- Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Goed voorbeeld van hoe metaal/aluminium uitzet en krimp was bv. de waterpomp van mijn Elan.
Op temperatuur en zelfs op circuit had ik geen enkel verlies en dus nergens een lekje te zien.
Als ik de auto een nachtje liet staan lag er steenvast een heel klein plasje onder. Kwam dus uit de waterpomp die bij afkoelen het koelwater (dat op die moment nog onder druk stond) een beetje doorliet.
Veel werk voor een heel klein lekje dus.

Op temperatuur en zelfs op circuit had ik geen enkel verlies en dus nergens een lekje te zien.
Als ik de auto een nachtje liet staan lag er steenvast een heel klein plasje onder. Kwam dus uit de waterpomp die bij afkoelen het koelwater (dat op die moment nog onder druk stond) een beetje doorliet.

Veel werk voor een heel klein lekje dus.

-
- Auto: Lotus Exige S2
Oliekoeler is bij normaal straatgebruik echt niet nodig. Een oliekoeler hoort op een circuitwagen en heeft het nadeel dat het nog langer duurt voordat het blok volledig warm is met de kans op schade.Emiel schreef:olie koeler
En het is inderdaad al lastig genoeg om je 10km in te houden... dus laat staan als dat 15km wordt...
-
- Naam: Henk-Jan
- Auto: Elan M100 S2 Turbo '95
... tenzij je een turbo hebt natuurlijk ... 

If you always do what you always did, you always get what you always got.
-
- Naam: Emiel
- Auto: Motorsport/Exige S1
Olie koeler had ik anders moeten uitleggen.
De water to oil cooler ( wtoc ) die wel eens geplaatst word zie ik niet als een olie koeler. In de Elise is niet genoeg ruimte om een wtoc te plaatsen van een behoorlijke lengte. Hoe ga je de temperatuur verlagen van 100 graden olie met
85 graden koelvloeistof in dergelijk korte wtoc?
Wel denk ik dat je het temperatuur verschil tussen olie en koelvloeistof stabieler kunt krijgen dmv olie koeler. Je wil juist zoveel mogelijk pieken voorkomen.
wtoc is misschien juist geschikt om de olie sneller op te warmen en zo misschien pieken te voorkomen met een drukthermostaat , etc
Air to oil cooler is leuk tot je stil staat, dan begint het geschommel weer wat je in de kserie niet wil.
De water to oil cooler ( wtoc ) die wel eens geplaatst word zie ik niet als een olie koeler. In de Elise is niet genoeg ruimte om een wtoc te plaatsen van een behoorlijke lengte. Hoe ga je de temperatuur verlagen van 100 graden olie met
85 graden koelvloeistof in dergelijk korte wtoc?
Wel denk ik dat je het temperatuur verschil tussen olie en koelvloeistof stabieler kunt krijgen dmv olie koeler. Je wil juist zoveel mogelijk pieken voorkomen.
wtoc is misschien juist geschikt om de olie sneller op te warmen en zo misschien pieken te voorkomen met een drukthermostaat , etc
Air to oil cooler is leuk tot je stil staat, dan begint het geschommel weer wat je in de kserie niet wil.
Rogier Jansen schreef:Oliekoeler is bij normaal straatgebruik echt niet nodig. Een oliekoeler hoort op een circuitwagen en heeft het nadeel dat het nog langer duurt voordat het blok volledig warm is met de kans op schade.Emiel schreef:olie koeler
En het is inderdaad al lastig genoeg om je 10km in te houden... dus laat staan als dat 15km wordt...
-
- Auto: Lotus Exige S2
Dank voor de toelichting. Bedoelen we dus hetzelfde.