koppakking

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
hardtailracer
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jan 2010, 22:28
Auto: Elise S1
Locatie: schilde

koppakking

Bericht door hardtailracer »

na +/- welk bouwjaar zijn s1 elises voorzien van een betere koppaking?
of is dit een fabeltje...

mvg





Greg
ddez
Berichten: 324
Lid geworden op: 28 jan 2010, 20:34
Naam: Dirk
Auto: Ne witte
Locatie: Hasselt

Re: koppakking

Bericht door ddez »

Ik denk dat de K-series motoren allemaal een beetje gevoelige koppakkingen hebben.

Als je denkt dat er iets aan is dan misschien best de bittere pil slikken en vervangen. Dan ineens een meerlaagse of race koppakking erin, die zijn wat steviger.

Dirk
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: koppakking

Bericht door Emiel »

Ik geloof niet in het direct falen van de koppakking maar eerder het zweven van de kop door het ontwerp en gebruikte materialen.

ARP studs moet zweven heel stuk voorkomen, en daarmee de "koppakking" problemen. Voordeel van de studs is dat je ze ook kan hergebruiken.
hardtailracer
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jan 2010, 22:28
Auto: Elise S1
Locatie: schilde

Re: koppakking

Bericht door hardtailracer »

dacht ergens gehoord te hebben dat lotus vanaf het jaar 2000 de k-series
voorzien had van een betere koppakking... bij mij tot hiertoe geen problemen hieromtrent, gewoon wat research aan het doen.

Moest het er ooit van komen dan zouden die studs zeker van pas komen,
waarvoor dank emiel!

mvg




Greg
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: koppakking

Bericht door Erwin »

Ik ben van mening dat de K-series goed zijn en er geen probleem is met de koppakking :ugeek:

Het probleem is dat de Elises moeilijk goed te ontluchten zijn (radiator horizontaal, lange slangen, ...), de resistors packs slecht zijn en de radiatoren van bedenkelijke kwaliteit. Als 1 van deze allen een probleem is of lekt, heb je een slechte koeling, raakt hij oververhit en dan is het zwakste punt de koppakking. De koppakking is dus niet de oorzaak, maar wel het gevolg.

Het is ook niet altijd gemakkelijk om de wagen "rustig" op te warmen. :mrgreen:
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: koppakking

Bericht door ovi »

Voor MG's met diezelfde K-motor worden er koppakkingen gebruikt die door Landrover gemaakt zijn dacht ik?
Zeker met deze Rover motoren (maar eigenlijk met alle motoren :mrgreen: ) moet men de boel eerst ECHT goed opwarmen alvorens er mee door te sleuren.
Het is niet voldoende om er een paar km mee te rijden en dan de boel open te trekken zoals wel eens meer wordt gedaan. :?
Emiel
Berichten: 1193
Lid geworden op: 05 mei 2010, 19:29
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1
Locatie: Grens gebied, Nederland.

Re: koppakking

Bericht door Emiel »

Doordat er een hele grote sloot lauwe/koude koelvloeistof naar de motor komt als de olie warm is ga je problemen krijgen met materiaal eigenschappen/hot spots/ etc

50cm lange stalen rekbouten in een aluminium blok is nogal spannend.

Arp studs, druk thermostaat, olie koeler, allemaal dingen die mogelijk tot grotere betrouwbaarheid leiden omdat je de temperatuur schommeligen tegen gaat en beter materiaal gebruikt.
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: koppakking

Bericht door ovi »

Emiel schreef: 50cm lange stalen rekbouten in een aluminium blok is nogal spannend.
Zeer goede technische verklaring Emiel!
Ik heb ook begrepen dat ze bij vervanging van de koppakking andere rekbouten steken met minder rek en hierdoor het probleem voor een groot stuk oplossen. :D
Gewoon goed opwarmen blijft echter de boodschap. :?
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: koppakking

Bericht door FastEleven »

FastEleven vindt je vraag irrelevant, want gelooft niet dat er nog oudere Elises rondrijden met hun originele koppakking ...
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: koppakking

Bericht door ovi »

FastEleven schreef:FastEleven vindt je vraag irrelevant, want gelooft niet dat er nog oudere Elises rondrijden met hun originele koppakking ...
En zeggen dat ik om die reden in de tijd geen MGF durfde te kopen! :(
Zelfde probleem maar ondertussen weet ik dat met die nieuwe dichting en betere bouten het euvel opgelost is! :D
Dus toch een MGF kopen voor Kristel! :mrgreen:
Plaats reactie