Traction control : een must of overbodig?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: Traction control : een must of overbodig?

Bericht door Frederik »

X-ian schreef:Ik ken mijzelf een beetje... en ik vrees dat als het erop zit ik het gewoonweg niet (nooit) uitschakel... :oops: :mrgreen: :roll:
Geen slechte attitude eigenlijk, enkel uitschakelen als je echt wil spelen hé.

TC wil niet zeggen dat je niet sportief meer kan rijden hoor...
... en bespaart je ook een pak millimeters op je banden :-)
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Als je aandacht verslapt en TC het moet opvangen moet je nadenken of je misschien niet te lang achter het stuur zit en pauze moet nemen ?

Ik vind TC overbodig waarvoor ik de auto gebruik, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen een engeltje willen. Die wil ik ook maar dan van een jaar of 18 en blond. :)
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

Op mijn Elise met 120 pk nooit behoefte gehad aan tractiecontrole.

De Exige S240 met Performance Pack heeft wel een TC. Deze is regelbaar (mate waarin de tractiecontrole optreedt) en ook volledig uit te zetten. Buiten om eens te proberen vind ik het niet nodig om het TC uit te zetten. 't Is wel een engeltje dat meekijkt over de schouder, maar ook weer niet zo'n engeltje dat je leven gaat redden.

FastEleven wil wel even meegeven dat een tractiecontrole niet hetzelfde is als een ESP, waar de sommige wielen worden afgeremd wanneer de richting waarin de auto rijdt meer afwijkt dan de rotatie van het stuur. ESP is serieueze electronica, een echte bewaarengel dus, meestal veel ouder en volwassener dan 18 en zeker niet blond, maar bereslim ! En NIET verkrijgbaar op een Lotus ....
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Emiel

Bericht door Emiel »

Ik ben geen tegenstander van TC, ESP, ABS, RBS (rechter buiten spiegel :lol: ), Airbags , etc.
Groot voorstander van veiligheid in auto's. Het is helaas wel jammer dat veel mensen zich er naar gedragen, althans op de Nederlandse wegen. Ze gebruiken de extra veiligheid met arrogantie door minder te anticiperen etc.

Maar zoals ik zei, voor mijn gebruik is TC niet gewenst, maar ik kan me goed voorstellen dat veel eigenaren er bijzonder content mee zijn. Mijn vriendin zou het graag hebben in al onze auto's.

Als ik ooit een Exige cup zou kopen en TC zou er op zitten zou mijn vriendin zich al een stuk zekerder voelen. Zelfvertrouwen geeft meer plezier in het rijden, soepeler rijden maar hopelijk wel bewust zijn dat er nog steeds een uitdagende auto aan het stuur vast zit :)

Het is nogal persoon , auto en gebruik afhankelijk.
X-E-G
Auto: Exige S240
Contacteer:

Bericht door X-E-G »

ik zet hem regelmatig eens uit als het nat ligt en er niet teveel verkeer op de baan is. Bij sportief optrekken (nog niet zot doen) trekt de kont zich al scheef...fun maar idd zoals hier nog al gezegd 'als je even niet oplet :evil: '
UNBRIDLED POWER, PURE ADRENALIN

WHAT'S THE POINT OF A REV LIMITER IF U AINT GONNA USE IT!
Mr.E
Auto: Syntax Error

Bericht door Mr.E »

Geen TC. Weten dat je het zelf moet klaarspelen, is voor mij een groot deel van het plezier. Mijn auto mag me gerust wat afschrikken, je let er beter door op, en je leert er je auto beter door kennen. Zoals Fast Eleven zegt, is TC ook geen ESP, dus het blijft opletten geblazen, zelfs met TC.
Sometimes too much is just enough.
Blue Darkness
Naam: Gunther
Auto: Esprit GT3
Contacteer:

Bericht door Blue Darkness »

ik denk dat die bij mij altijd uit zou staan... en dan kan je het al evengoed niet hebben... :oops:
tricky in de regen, maar dat is een Lotus eigenlijk sowieso al wel denk ik. :?
Dim
Auto: Exige S 240

Bericht door Dim »

Op de Elise 111R had ik geen TC, en heb het nooit gemist. Nu heb ik een regelbare TC op de Exige S PP. Als ge de wagen regelmatig gebruikt, en niet enkel om een paar toerkes rond de kerktoren te rijden, lijkt mij dat zeker aan te raden. Zeker als ge af en toe door de regen moet. Laat staan door de sneeuw.
Met de Exige met TC en sperdiff is het leuk rijden, zelfs in de sneeuw. Met de Elise geraakte ik zelf niet van de oprit.
Ja, op de baan kunt ge meestal wel de wagen opvangen als er iets begint te schuiven en ge het verwacht/uitlokt. Het zijn die keren dat ge het niet verwacht...
Trouwens : er zijn bedrijven die post market TC aanbieden he !
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
a_fond
Auto: -

Bericht door a_fond »

Bij lotus is het een Traction Control en geen ESP, maw zal de controller enkel vermogen "beperken" wanneer hij tractie verliest. Je kunt dus plankgas vertrekken, de controller zal het vermogen zodanig beperken dat je wielen niet slippen.

TC helpt dus zeker niet bij het te snel nemen van een bocht of dergelijks

ESP is veel "slimmer" en hierin kan het systeem je bij onderstuur/overstuur helpen

LSD of limited slip diff zorgt ervoor dat de binnenste wiel niet kan slippen en dat vermogen over beide wielen wordt verdeeld.

Bij een lotus is een LSD veel interessanter dan de TC, dit doordat "grip verlies" vooral voorkomt bij :
*terugschakelen
*remmen + insturen
LSD zal hierbij vermogen op beide wielen verschillend kunnen verdelen.

Bericht door Emiel »

dan komt er een oude discussie van seloc.org naar voren, hoe nuttig is LSD in zo'n lichte wagen?

Bijv mijn Elise motorsport conversie, 750kg met volle tank.
Plaats reactie