Stukken...

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
ddez
Naam: Dirk
Auto: Ne witte

Stukken...

Bericht door ddez »

Verleden donderdag is het dan toch misgelopen...

Na een schuiver een paaltje gepakt. Gevolg 2 barsten vooraan rechts in de Clam. :cry:

Ik denk dat eea nog te herstellen valt, dus voor alle veiligheid heb ik de Elise op stal gezet en zoek een winterauto (ondertussen al gevonden). Voor 2011 zal het dus geen daily meer worden.

Ik heb ook in de sneeuw gemerkt dat ze (weer) koelvloeistof verliest, dit is blijkbaar vooral bij koud weer. Zou het kunnen liggen aan het werken van de slangen/alu buizen?

Normaliter moet mijn beestje voor 26/01 naar de keuring, weet iemand of ik dit ook kan uitstellen? Dan neem ik eerst rustig de tijd om eea te vervangen en in orde te zetten voor de keuring (nieuwe uitlaat, remvloeistof, standaard lichten terug zetten ipv de xenon, etc...)

Dirk
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Re: Stukken...

Bericht door FastEleven »

Uitstellen van de keuring kan altijd : je krijgt een boete, de originele datum van keuring blijft (zelfs als je enkele maanden uitstelt moet je nog volgend jaar opnieuw in januari gaan), en je kan natuurlijk best de auto niet meer gebruiken of je loopt het risico om boete van de politie te krijgen (al moet je dan wel pech hebben dat ze je net controleren).

FastEleven leeft met je mee en vindt het moedig dat je de Elise als dageljikse auto hebt gebruikt !
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
X-ian
Naam: Christian
Auto: Ik had Elise Type 25

Bericht door X-ian »

Ai! Niet zo leuk Dirk. :(
ben
Naam: Ben
Auto: geen

Bericht door ben »

ddez schreef:
Ik heb ook in de sneeuw gemerkt dat ze (weer) koelvloeistof verliest, dit is blijkbaar vooral bij koud weer. Zou het kunnen liggen aan het werken van de slangen/alu buizen?
:?:

Ik begrijp niet goed wat het verliezen van koelvloeistof te maken heeft met koud weer. Ik bedoel, ofwel heb je een lek, ofwel heb je geen lek. De koelvloeistof kan toch moeilijk 'in rook opgaan' omdat het koud is?
ddez

Bericht door ddez »

ben schreef:
ddez schreef:
:?:

Ik begrijp niet goed wat het verliezen van koelvloeistof te maken heeft met koud weer. Ik bedoel, ofwel heb je een lek, ofwel heb je geen lek. De koelvloeistof kan toch moeilijk 'in rook opgaan' omdat het koud is?
Ik merk gewoon dat bij hetzelfde gebruik gedurende het koude weer ik koelvloeistof verlies (dus ergens een lek) en dat ik regelmatig moet bijvullen. In de zomer heb ik hier totaal geen last van. Dit is afgaande op 2 winters ervaring. Telkens bij het onderhoud (meestal in warmere omstandigheden) zie ik geen lek. Toen ik de Lotus aan het stallen was heb ik wel verse koelvloeistof in de sneeuw gezien na het wegduwen van de auto. Waar dit juist vandaan komt is heel moeilijk vast te stellen als de bodemplaat er nog op zit (en die kan ik nu niet direct eronderuit gaan smijten bij mij thuis).

Bij temperatuurswijzigingen (let op, 's nachts is het tot -10 gegaan en dan loopt de motor even later naar 90 a 100 graden, een behoorlijk verschil) willen materialen nogal eens gaan werken. Geen probleem als alles hetzelfde is, maar bij de koeling zitten er aluminium, rubber en staal bij. Die werken allemaal anders. En het kan dus zijn dat de spanbandjes niet meer vast genoeg komen te zitten om een of andere reden. Maar ze nog feller aantrekken heeft misschien weer nare gevolgen bij een warme motor / warmer weer.

Eens als de condities beter zijn moet er toch heel wat werk verricht worden:
- Nieuwe uitlaat
- Remmen behoorlijk onder handen nemen
- Nieuwe banden

En dan is het misschien ook de moment om de radiator en eventueel alle slangen te verversen door siliconen slangen. Dan komen er overal nieuwe spanbandjes op, zorg ik ervoor dat het koelsysteem eens goed uitgespoeld wordt en dat eventuele corrosie op het alluminium wordt weggewerkt.

Alleen de kosten daarvan zijn niet min (al doe ik het werk allemaal zelf, alleen al aan stukken is dat behoorlijk...)

Dirk
ddez

Bericht door ddez »

Om nog te zwijgen van de herstelling aan de clam incl lakwerk....

Godverdegodver kutsneeuw :evil:
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

Ik vrees dat uw waterpomp eraan is makker! :cry:
Ik had net hetzelfde met de Elan! In de garage altijd lekjes en als ik er mee ging rijden nooit geen probleem. Zelfs op circuit nooit een lek te zien enkel nadat hij afgekoeld was.
Is gewoon slijtage op de buslagering van uw pomp die bij warm worden dus uitzet en beter afsluit.
Vervangen is de enige optie en dan natuurlijk ook ineens de distributieriem en spanrollen!!!
Als ik een distributieriem vervang bij mijn auto's vervang ik trouwens ALTIJD de waterpomp wat bij mijn Elan bij de koprevisie; die de vorige eigenaar nog laten uitvoeren heeft; dus niet gebeurd was! :evil:
Hopelijk valt de rest v/d schade een beetje mee. :?
ddez

Bericht door ddez »

Mercikes Ivo, da's inderdaad een goeie en daar had ik nog niet aan gedacht...

Dacht ik net dat ik ontsnapt was aan de distributieriem ellende omdat dat al bij het vervangen van de koppakking was gebeurd net voor ik hem kocht, blijkt dat ook hier waarschijnlijk de pomp ook niet is vervangen (zal het eerst nakijken, maar is een goeie tip).

Als ik een riem vervang gaat de pomp trouwens ook altijd mee....
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

En zeggen dat ik aan de vorige eigenaar speciaal nog gevraagd had om zeker ook de pomp te vervangen en dat ik de extra kosten wel ging bijbetalen!!! :evil:
Ge weet wat ze zeggen hé! ;) Wat je zelf doet....... :mrgreen:
Plaats reactie