Banden topic (circuit gebruik).
- jokke_vlo
- Auto: Exige Cup 2xx (2010)
Banden topic (circuit gebruik).
Banden, bandendruk etc.... het is toch belangrijk, zelfs een van de belangrijkste zaken waarmee je het rijgedrag van je wagen enorm kan veranderen in goede of slechte zin.
Ook het type van banden is niet onbelangrijk en er zijn wel degelijk grote verschillen tussen de verschillende merken.
We hadden daar in het topic van een eigenaar gedachten liggen uitwisselen.
Zelf vond ik hier niet direct een goed gebruikt topic over, vandaar deze start.
Ik het het nu even over de semi slick types.
Laat me starten met de bandendruk.
Na wat gespeel en gedoe en veel gepraat zie je dat heel veel mensen niet weten welke druk nu juist goed is op circuit.
Ik heb mensen gehoord met (warm !) 1.65 tot 3.2
Zelf heb ik ook wat zitten spelen en kwam eigenlijk automatisch uit bij een 2 bar. Aangezien nogal wat mensen zweren bij nog minder heb ik mijn oor eens te luister gelegd bij de ervaren jongens (Thierry, Ras). Zij rijden warm op 2.0
Bij lagere spanning krijg je een vals gevoel van grip maar wordt je wagen ook onstabieler. Bovendien gaan je banden dan zeer ongelijkmatig afslijten.
Zelf heb ik ondertussen met Toyo R888 gereden en de Yokohama A048
De Toyo's zijn goedkoper, maar ook veel zachter. Naar mijn mening zelfs iets te zacht gezien de minder gelijkmatige slijtage. De banden gaan amper twee circuitdagen mee.
De Yokohama's zijn duurder, iets harder, maar slijten veel gelijkmatiger en hebben tot op het einde van hun levensduur een vrij constante grip.
Na het rijden met de twee ben ik resoluut fan van de Yoko's en de prijs hiervan win je terug, want je doet er 3 tot 4 circuit dagen mee (naargelang de hoeveelheid km je afwerkt).
Ik lees graag de ervaring van anderen.... dit is alvast de mijne.
Ook het type van banden is niet onbelangrijk en er zijn wel degelijk grote verschillen tussen de verschillende merken.
We hadden daar in het topic van een eigenaar gedachten liggen uitwisselen.
Zelf vond ik hier niet direct een goed gebruikt topic over, vandaar deze start.
Ik het het nu even over de semi slick types.
Laat me starten met de bandendruk.
Na wat gespeel en gedoe en veel gepraat zie je dat heel veel mensen niet weten welke druk nu juist goed is op circuit.
Ik heb mensen gehoord met (warm !) 1.65 tot 3.2
Zelf heb ik ook wat zitten spelen en kwam eigenlijk automatisch uit bij een 2 bar. Aangezien nogal wat mensen zweren bij nog minder heb ik mijn oor eens te luister gelegd bij de ervaren jongens (Thierry, Ras). Zij rijden warm op 2.0
Bij lagere spanning krijg je een vals gevoel van grip maar wordt je wagen ook onstabieler. Bovendien gaan je banden dan zeer ongelijkmatig afslijten.
Zelf heb ik ondertussen met Toyo R888 gereden en de Yokohama A048
De Toyo's zijn goedkoper, maar ook veel zachter. Naar mijn mening zelfs iets te zacht gezien de minder gelijkmatige slijtage. De banden gaan amper twee circuitdagen mee.
De Yokohama's zijn duurder, iets harder, maar slijten veel gelijkmatiger en hebben tot op het einde van hun levensduur een vrij constante grip.
Na het rijden met de twee ben ik resoluut fan van de Yoko's en de prijs hiervan win je terug, want je doet er 3 tot 4 circuit dagen mee (naargelang de hoeveelheid km je afwerkt).
Ik lees graag de ervaring van anderen.... dit is alvast de mijne.
- elwood
- Naam: Pascal
- Auto: Lotus Elise cup 250
- Contacteer:
Re: Banden topic (circuit gebruik).
Ik start op A048-s nu rond de 1.5bar koud en op circuits met hoge bandenslijtage zoals Croix is mijn ervaring dat het zelfs nog iets lager moet. Ik rijd echter niet met een exige.
- FastEleven
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
Onder de Elise MK2 met 120 pk reed ik op circuitdagen met Yokohama A048. Deze auto woog 850 kg en ik reed met bandendruk 1.9 warm. Dat is koud zo'n 1.6. Met deze druk en op die auto gingen deze bandjes een heel seizoen ofwel zo'n 10 trackdays mee.
Mijn Exige S240 weegt 920 kg en heeft 240 pk. Mijn eerste trackdays met deze auto op Yokohama A048 heb ik ook op 1.9 warm gereden en dat ging prima. Geen overstuur, maar wel duidelijk meer slijtage dan op de Elise.
Gisteren op de VAB dagen op aanraden van anderen de druk laten zakken naar 1.8 warm. Ook nu is de grip prima, maar ondanks de verbeterde tijden durf ik niet zomaar beweren dat er meer grip aanwezig is. Ik ervaar geen onstabieler gedrag, wel iets meer onderstuur. Mijn gevoel is dat de bandjes (vooral achteraan) met die lagere druk nog VEEL sneller slijten.
Mijn ervaring leert ook dat je - om de slijtage van de banden in de hand te houden - beter kortere stints met korte pauzes rijdt (30 tot 40 minuten) dan langere met langere pauzes.
Volgende week in Spa ga ik weer gewoon terug naar 1.9 in de hoop de juiste balans tussen grip en slijtage zoals bij de Elise terug te vinden. 10 trackdays met een setje A048 onder de Exige is helaas utopie !
Mijn Exige S240 weegt 920 kg en heeft 240 pk. Mijn eerste trackdays met deze auto op Yokohama A048 heb ik ook op 1.9 warm gereden en dat ging prima. Geen overstuur, maar wel duidelijk meer slijtage dan op de Elise.
Gisteren op de VAB dagen op aanraden van anderen de druk laten zakken naar 1.8 warm. Ook nu is de grip prima, maar ondanks de verbeterde tijden durf ik niet zomaar beweren dat er meer grip aanwezig is. Ik ervaar geen onstabieler gedrag, wel iets meer onderstuur. Mijn gevoel is dat de bandjes (vooral achteraan) met die lagere druk nog VEEL sneller slijten.
Mijn ervaring leert ook dat je - om de slijtage van de banden in de hand te houden - beter kortere stints met korte pauzes rijdt (30 tot 40 minuten) dan langere met langere pauzes.
Volgende week in Spa ga ik weer gewoon terug naar 1.9 in de hoop de juiste balans tussen grip en slijtage zoals bij de Elise terug te vinden. 10 trackdays met een setje A048 onder de Exige is helaas utopie !
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track

- jokke_vlo
Ik vrees dat mijn banden naar de "zak" zijn van dit weekend. 1 dagje Ecuyers met nieuwe Toyo's, op 1.95/2.0 warm.
- FastEleven
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
Ik rij over het algemeen ook behoorlijk wat uurtjes op een trackday, maar probeer regelmatige pauzes in te lassen om de auto en de bandjes ook even te laten bekomen. Omdat ik eerder gefocused probeer te rijden is dat ook voor mezelf welgekomen trouwensIk vrees dat mijn banden naar de "zak" zijn van dit weekend. 1 dagje Ecuyers met nieuwe Toyo's, op 1.95/2.0 warm.

Zie daarom mijn commentaar van hierboven :
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track

- Dim
- Auto: Exige S 240
hier veel interessante info :
http://wiki.seloc.org/a/Tyre_pressures
http://wiki.seloc.org/a/Tyre_pressures
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
-
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Contacteer:
Gebruikt er hier dan niemand stikstof ?... is toch een enorm vershil ivm drukverschil koude en warme banden hiermee ,?
- Bijlagen
-
- piccy [].jpg (74.25 KiB) 3517 keer bekeken
- jokke_vlo
Heb zonet op aanraden van Thierry eens full slicks besteld. Ben benieuwd......
- Dim
- Auto: Exige S 240
gaat ge de geometrie van de ophanging standaard laten ?
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
- Frederik
- Site Admin
- Auto: Elan & Evora
- Contacteer:
Ik rij op de Elan met Toyo R1R.
Ben zeer tevreden over de baanvastheid, ook bij regen presteren ze beter dan ik had durven dromen. Een aanrader als allround band met oog op prestaties.
De Elan is in zijn sas als de banden niet te hard geblazen zijn, ik rij dan ook constant op 1.5
Tot zover ben ik er zeer tevreden over, omdat ik ook rondritten doe heb ik geopteerd voor deze tussenstap tussen semi-slicks en normale road-banden.Ben zeer tevreden over de baanvastheid, ook bij regen presteren ze beter dan ik had durven dromen. Een aanrader als allround band met oog op prestaties.
De Elan is in zijn sas als de banden niet te hard geblazen zijn, ik rij dan ook constant op 1.5
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic