Toen ik mijn mk1 kocht heb, kon ik kiezen tusssen een standaard en een Sport 160. Die Sport 160 is heel andere koek toch dan een standaard of een 111S in mk1 vorm, leert mijn eigen ervaring. Die Sport 160 kwam oa standaard met lichte Victory wielen en met semislicks (en een spoiler

en Janspeed oorverdover). Ik heb met de Sport 160 ook op Spa gereden en daar kwam die auto (10 jaar geleden) pas tot zijn recht (op circuit). Toen was dat echt een heel snelle auto, geloof me.
Maar dan komt het grote minpunt, met die auto valt niet te rijden op de gewone wegen, onder de 3000 à 3500 rpm. Echt niet, dat hort en stotert, precies of je niet met de auto kan rijden. Rampzalig!!!! En aangezien mijn vriendin ook met de Elise ging rijden, was die sport 160 opeens geen optie meer... Maar als je boven de 3500 rpm kwam, dan kwam het beest los. Tegenwoordig is dat niet meer zo impressionant met de SC's etc. Maar toen, was dat een beestige wagen. Eind 2001 heeft Lotus dan zelf een andere ECU uitgebracht en is dat horten en stoten zo goed als volledig opgelost! Mja had ik het toen geweten... Ook Emerald heeft nog een beetje later een andere ECU code uitgebracht en Dave Andrew een Drive Ability Kit. De Sport 160 is pas achteraf echt berijdbaar geworden, maar er zijn opties genoeg dus.
Probeer wel een nieuwe ECU te hebben, of voorzie budget voor een Emerald!