News from Lotus : The dawn of a new era

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Gebruikersavatar
Exploded
Berichten: 1163
Lid geworden op: 12 sep 2008, 09:57
Naam: Gert
Auto: Elise MK1
Locatie: Herselt

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door Exploded »

Lamborghini kondigt aan dat ze vooral gaan werken naar minder emissie, door minder gewicht etc... De halve Lotus filosofie dus die ze willen gaan inbakken (lees interview van Pistonheads.com http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=52&i=22047)

Mochten er petities opgestart worden voor de Elise/Exige/2-11/... dan zeg ik nu al dat ik ze niet teken. De enige petitie die ik teken is deze TEGEN die Turk die aan de macht is momenteel. In tijden van economische crisis is dit echt niet het moment. En nu maar duimen dat ik over 5 jaar deze post nog eens lees en dat ik er compleet naast was, maar ik vrees het ergste. :evil:

Misschien zijn ze in Caterham wel geïnteresseerd om de "Elise" over te nemen en deze terug aan fatsoenlijke prijzen te verkopen? De Elise is te duur tov van de MK1, de huidige prijzen voor een Evora lijken mij waanzin. En dan te denken dat ze prijzen nog eens bijna gaan verdubbelen...
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door Frederik »

Ergens klopt er iets niet hé.

Sinds Bahar bij Lotus is gekomen is zogoed als alles veranderd, ik heb het al eerder in de mond genomen, maar ik hoop dat hij niet verantwoordelijk is voor de teloorgang van Lotus.

Het is niet omdat je bepaalde wagens duurder maakt je meer winst zal maken. Op slag verlies je een pak cliënteel die je niet zomaar kan compenseren. Wat ook meermaals bevestigd is, is dat Lotus zonder de Elise al lang verleden tijd zou zijn geweest, en net die zouden ze dan gaan inwisselen door enkel maar supercars ala Ferrari en Lambo?

Als Bahar met supercars wil spelen, dan denk ik dat hij beter terug naar Ferrari gaat. Is notabene een ex "director of marketing" wel de geplaatste man om als CEO van een sportwagenmerk te gaan fungeren? Zelf ben ik er ook eentje (een heel kleintje) en ik heb altijd geweten dat de marketingmannen ALTIJD getemperd moeten worden door de andere managers en het bestuur van het/een bedrijf. Marketingmensen zijn dromers, die projecten en ideeën uitwerken...

Hoe meer ik eraan denk (en eigenlijk hoop) denk ik dat Lotus ons allemaal in het ootje wil nemen. Hoe kunnen ze meer media-aandacht bekomen door te verkondigen dat ze afstappen van hun jarenlange principes? Wat moet Lotus gaan vertellen om nog in te slaan als een bom? Een nieuwe Esprit aankondigen... daar zitten we al minstens 3 jaar op te wachten, dus van dergelijke aankondiging gaan we niet omver vallen.

Hopelijk heb ik gelijk. (ivm mijn vorige alinea)
Gebruikersavatar
wimvanbeeck
Berichten: 1615
Lid geworden op: 01 sep 2008, 14:14
Naam: Wim
Auto: Elise S 220
Locatie: Lommel

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door wimvanbeeck »

De Evora dateert nog van voor deze CEO,
hij zegt nu duidelijk:

GEEN TRACK DAY CAR

GEEN EENVOUDIGE TECHNIEK + LICHT GEWICHT


dit zijn juist dé kenmerken van lotus,

Colin Chapman draait zich om in zijn graf!!!!
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door electroshock »

In een nog niet zolang verleden had ik ook zoiets van : "oei, komt dit maar goed".Dat was toen Ansar Ali (komende van Lotus, waar hij head of sales UK was) het roer overnam van de Nearns bij Caterham Cars.
Achteraf beschouwd doet die man het heel goed. De koers die Caterham vaart is duidelijk. Het doelpubliek is klein. Maar op die 'hardcore sportscar market' had Caterham al zijn niche en daar blijven ze ook doelbewust op spelen. Ali heeft dat goed begrepen.
Het zal de eerste keer niet zijn dat een Lotus-driver zijn Elise inwisselt tegen een Caterham. Zeker als Bahar nu een up-market koers gaat varen. ;)
De start van Caterham in de jaren 70 was ook al gekenmerkt door het vasthouden aan de back-to-basics-filosofie. Chapman zag destijds de dillettante 7 ook niet meer zitten in een line-up naast Eclat, Elite II en vooral Esprit.
Uiteraard hoop ik niet dat Lotus zich zal vastrijden in de up-market supercars en ik ben er van overtuigd dat een nieuw Esprit model of dergelijke perfect moet kunnen naast een basic betaalbare roadster. Net nu iedereen het heeft over downsizen.

En zich blindstaren op merken als ferrari, porsche & lamborghini, wat nut heeft dat ?
Lotus zal, zoals in het verleden, zijn eigen niche moeten invullen én verdedigen.
En ik hoop dat leightweight daarbij basisconcept blijft van elke verdere Lotus-stap.

Zelfs in een up-market wagen zal de klant zeer kritisch vergelijken. Hier wordt nogal eens laagdunkend gedaan over Porsche. En ja, ze zijn sedert de 996 verworden tot een massaproduct dat staat op elke hoek van de straat.
Maar evalueer eens een 'up-market' 997 Turbo met een slordige nieuwwaarde van +/- € 150.000,-. Heeft toch wel én de luxe én het chassis én de power ... én de buildquality needed.
Het laatste wat Lotus, indien ze daarvoor een concurrent klaarzetten, dan nodig heeft is een commentaar à la Fifth Gear zoals onlangs bij de Europa S "I know where I would spent my money". ... dat zou hen wel eens de das kunnen omdoen. En Proton geeft dan zeker niet de back-up die VAG wel kan leveren aan haar up-market merken.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
co-driver
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2008, 18:50
Naam: Kurt
Auto: KIACeed 2013,Smart4two
Locatie: Roeselare / West Vlaanderen

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door co-driver »

Mannekes doe eens de moeite om op het 'net' iets concretere informatie te zoeken of doe zoals onszelve ; 3 nachtjes in een koude pit-box slapen en s'morgens , na een warm douchke , een klapke doen met enkele mensen van de Lotus-familie voor het publiek de 'arena' plat loopt :roll:

Allen naar de Paris Motorshow en dan pas 'als' het nodig is 'moord en brand' roepen :idea:

En nu nie weer beginnen over 'aandelen bij....'. :lol: :lol:
Lotus makes greencars ..... funcars!!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door Frederik »

co-driver schreef:Mannekes doe eens de moeite om op het 'net' iets concretere informatie te zoeken of doe zoals onszelve ; 3 nachtjes in een koude pit-box slapen en s'morgens , na een warm douchke , een klapke doen met enkele mensen van de Lotus-familie voor het publiek de 'arena' plat loopt :roll:
Ik gis en pen mijn ideeën neer, ik baseer me op wat op internet gezegd is/wordt nu en een bepaalde tijd terug.

Als je dan meer weet door klapkes te doen ... tell!
Gebruikersavatar
EXCELSE
Berichten: 98
Lid geworden op: 07 apr 2010, 22:54
Naam: Hans
Auto: Excel SE
Locatie: Brugge-Kortrijk-Saint Valery sur Somme

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door EXCELSE »

Niet wanhopen!!

Porsche en Ferrari denken er aan om kleinere sportwagens te bouwen en dus hun gamma naar beneden uit te breiden. En Lotus doet het omgekeerde.
Het vult eigenlijk enkel het gat op waar de Esprit vroeger zat.
Lotus heeft de Elise en hun stadswagen nodig om emissie normen te halen.

Extra gewicht!!
Hybride technologie weegt nu eenmaal veel, en de Evora is nu ook geen pluimgewicht meer. Het supercar publiek is niet zo hardcore als een Elise Exige eigenaar en comfort=kilo's.

Marketing en Product Placement
Hun nieuw management team bestaat uit Porsche, Ferrari en Aston mensen.
Als die van Porsche zijn werk even goed doet bij Lotus, dan zal de afwerkingskwaliteit er sterk op vooruit gaan. en laat ons eerlijk zijn, er is behoorlijk wat ruimte voor verbetering.

We kunnen niet ontkennen dat er ambitie is bij de huidige eigenaren van Lotus. Als je ziet hoeveel geld ze ertegenaan gooien om hun doel te bereiken zie ik de toekomst voor Lotus wel zitten.
Red Baron
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2009, 14:38
Naam: Stijn
Auto: Dax Rush, Elise S1
Locatie: Sijsele (Belgium)

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door Red Baron »

co-driver schreef:Mannekes doe eens de moeite om op het 'net' iets concretere informatie te zoeken of doe zoals onszelve ; 3 nachtjes in een koude pit-box slapen en s'morgens , na een warm douchke , een klapke doen met enkele mensen van de Lotus-familie voor het publiek de 'arena' plat loopt :roll:
We zouden inderdaad beter wachten tot na Parijs ipv veel te rap conclusies trekken na één persbericht.

Heb in Snetterton ook enkele geruchten opgevangen die zeker niet spraken van een Elise/Exige stop maar eerder van een uitbreiding naar een hoger segment met de Esprit wat we al lang wisten.
De kortste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn.
De mooiste verbinding tussen 2 punten is een bocht.
De snelste en mooiste verbinding tussen 2 punten is een rechte lijn door een bocht !
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door electroshock »

"Before, super sports cars were all about top speed, acceleration and handling, in that order. Now we think that, in the future, number one is handling, number two is acceleration and number three is top speed."

Het PH-interview met Winkelmann net gelezen.
Een complete ommekeer voor de Italianen.
Dit is toch wel een regelrechte aanvalsverklaring op het Lotus-domein bij uitstek.
Het worden spannende tijden.
Maar als ze politiek correcte sportwagens willen bouwen ligt daar dan ook de toekomst.
Slimme jongens bij VAG.
Laten we dat laatste ook hopen van de nieuwe jongens bij Lotus.
co-driver schreef:of doe zoals onszelve ; 3 nachtjes in een koude pit-box slapen en s'morgens , na een warm douchke , een klapke doen met enkele mensen van de Lotus-familie
Zijn jullie dan echt iets te weten gekomen ?

En als die speculatieve Abarth er komt, hopelijk iets met nog minder dan 1500 cc.
Dan knopen ze zowel aan bij oude tijden en ze zitten volop in de trend van de downsizing.

Ik kijk alvast uit naar het vervolg van én deze topic én wat er in Parijs wordt vertoond (of naar de aanloop ervan uitlekt).
Intussentijd zit er niks anders op dan 'Wait and see'.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: News from Lotus : The dawn of a new era

Bericht door electroshock »

Oh ja, en hier heeft de Lambo-boss het helemaal bij het rechte eind:
"if you don't match the expectations of your customers, then you are out of business."
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Plaats reactie