In een nog niet zolang verleden had ik ook zoiets van : "oei, komt dit maar goed".Dat was toen Ansar Ali (komende van Lotus, waar hij head of sales UK was) het roer overnam van de Nearns bij Caterham Cars.
Achteraf beschouwd doet die man het heel goed. De koers die Caterham vaart is duidelijk. Het doelpubliek is klein. Maar op die 'hardcore sportscar market' had Caterham al zijn niche en daar blijven ze ook doelbewust op spelen. Ali heeft dat goed begrepen.
Het zal de eerste keer niet zijn dat een Lotus-driver zijn Elise inwisselt tegen een Caterham. Zeker als Bahar nu een up-market koers gaat varen.
De start van Caterham in de jaren 70 was ook al gekenmerkt door het vasthouden aan de back-to-basics-filosofie. Chapman zag destijds de dillettante 7 ook niet meer zitten in een line-up naast Eclat, Elite II en vooral Esprit.
Uiteraard hoop ik niet dat Lotus zich zal vastrijden in de up-market supercars en ik ben er van overtuigd dat een nieuw Esprit model of dergelijke perfect moet kunnen naast een basic betaalbare roadster. Net nu iedereen het heeft over downsizen.
En zich blindstaren op merken als ferrari, porsche & lamborghini, wat nut heeft dat ?
Lotus zal, zoals in het verleden, zijn eigen niche moeten invullen én verdedigen.
En ik hoop dat leightweight daarbij basisconcept blijft van elke verdere Lotus-stap.
Zelfs in een up-market wagen zal de klant zeer kritisch vergelijken. Hier wordt nogal eens laagdunkend gedaan over Porsche. En ja, ze zijn sedert de 996 verworden tot een massaproduct dat staat op elke hoek van de straat.
Maar evalueer eens een 'up-market' 997 Turbo met een slordige nieuwwaarde van +/- € 150.000,-. Heeft toch wel én de luxe én het chassis én de power ... én de buildquality needed.
Het laatste wat Lotus, indien ze daarvoor een concurrent klaarzetten, dan nodig heeft is een commentaar à la Fifth Gear zoals onlangs bij de Europa S "
I know where I would spent my money". ... dat zou hen wel eens de das kunnen omdoen. En Proton geeft dan zeker niet de back-up die VAG wel kan leveren aan haar up-market merken.