Zeker 24 uur geen luchtvaart boven België door megawolk...

Hier kan je praten over alles wat niet met Lotus auto's te maken heeft.
Funny, auto-related en andere items kunnen uiteraard aan bod komen.
mindp0wer
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S

Re: Zeker 24 uur geen luchtvaart boven België door megawolk...

Bericht door mindp0wer »

Ovi, goed te horen dat alles uiteindelijk in orde is gekomen.

Wij gaan uiteindelijk dus vliegen, om 3u30 vertrekken we hier om dan hopelijk om 6u30 op het vliegtuig te stappen :D
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

mindp0wer schreef:Ovi, goed te horen dat alles uiteindelijk in orde is gekomen.

Wij gaan uiteindelijk dus vliegen, om 3u30 vertrekken we hier om dan hopelijk om 6u30 op het vliegtuig te stappen :D
Goede reis Koen en uw rugje zal u dankbaar zijn! ;)
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Bericht door Herman »

Koen is blijkbaar "echt" vertrokken want op de departures staat zijn vliegtuig naar Barcelone als vertrokken gemeld. :) .. maar nog vele anderen cancelled.... :(

http://www.brusselsairport.be/en/flightinfo/departures/
ovi
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6

Bericht door ovi »

Herman schreef:Koen is blijkbaar "echt" vertrokken want op de departures staat zijn vliegtuig naar Barcelone als vertrokken gemeld. :) .. maar nog vele anderen cancelled.... :(

http://www.brusselsairport.be/en/flightinfo/departures/
Die vlucht van Linsy Donderdag stond ook vertrokken 09H00 en geland 12H00 op de site v/d luchthaven van Carleroi? :roll: Zelfs enkele dagen later is dat gewoon zo blijven staan??? :x Wel verwarrend! :(
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

De Flt. die Koen opgaf 6.30 staat wel al genoteerd als geland in BCN om 08.18 hr.... dat is dus hoopvol voor de toekomst... eigennaardig dat er nog géén vluchten doorgaan naar Malaga of Alicante maar dan wel naar Madrid.... Blijkbaar vliegt de ene airline wel, en de andere niet...
wij vliegen volgende week zaterdag vanop Brussel naar Alicante...en we zijn beiden géén rokers dus géén asse problemen met ons...

SN 3695 Flight Information Route: From (BRU) Brussels, BE to (BCN) Barcelona, SP, ES
Duration: 2h 00m
Equipment: Boeing 737-300 Passenger (Scheduled)
On-time Rating: 3,7 of 5 What's this?
Codeshares: This flight is marketed as a codeshare flight by the following carrier(s):
(BD) bmi 5513
(JK) Spanair 9250
(LH) Lufthansa 5404

Departure Information Departure Status Details

Airport: (BRU) National Airport

Brussels, BE
Scheduled: 6:30 AM - Wed Apr 21, 2010
Actual: 6:40 AM - Wed Apr 21, 2010 (runway)
Terminal: M
Local Time: 9:51 AM - Wed Apr 21, 2010
Departure Time Detail Scheduled Actual
Published 6:30 AM
Gate 6:30 AM
Runway 6:40 AM

Arrival Information Arrival Status Details

Airport: (BCN) Barcelona Airport

Barcelona, SP, ES
Scheduled: 8:30 AM - Wed Apr 21, 2010
Actual: 8:18 AM - Wed Apr 21, 2010
Terminal: 1
Local Time: 9:51 AM - Wed Apr 21, 2010
Arrival Time Detail Scheduled Actual
Published 8:30 AM
Gate 8:30 AM 8:18 AM
Runway
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Aslaag houdt vliegtuig aan de grond in Oostende
Ook toestel van ArkeFly vertoonde aslaag

Bij de inspectie van een vliegtuig van de Amerikaanse maatschappij World Airways op de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge zijn assen gevonden op de motoren. Dat zegt de luchthaveninspectie. Het vliegtuig wordt aan de grond gehouden. Ook een toestel van ArkeFly vertoonde een aslaag bij aankomst in Schiphol.

Het vliegtuig van World Airways landde dinsdagmiddag in Oostende nadat het was opgestegen in Maastricht. "Er zijn resten van as gevonden maar er is nog geen schade vastgesteld", beklemtoont de luchthaveninspectie in Oostende. "Of er in de motoren schade is, zal pas vandaag blijken." Het vliegtuig van World Airways was het tweede toestel dat op Oostende landde. Bij een inspectie van het eerste toestel werd geen as aangetroffen. Dat toestel staat ook nog in Oostende. Een tweede vrachtvlucht van World Airways werd afgelast door de vondst op het eerste toestel. Dat vliegtuig moest uit Duitsland komen.

Ook aslaag op toestel ArkeFly
Een toestel van ArkeFly is gisteren op weg naar Schiphol eveneens door een aswolk gevlogen. Bij terugkeer in Amsterdam bleek er duidelijk stof op het vanuit het Turkse Antalya vertrokken toestel te zitten, waardoor direct groot alarm werd geslagen. Uit een uitgebreide inspectie is echter gebleken dat het de Boeing 737 en de motoren niet beschadigd zijn door het vulkaanstof.

"Het was even heel erg schrikken", zo bevestigt touroperator TUI het incident. "Maar gelukkig is het toestel net tien minuten geleden weer vrijgegeven." (belga/dea/kve)
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

En dit vliegtuig heeft gevlogen toen er zogenaamd geen as meer in de lucht zout zitten. Men heeft beslist onder druk van de vliegtuigmaatschappijen het luchtruim weer open te stellen, dat is nu wel zeker.
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Motor straaljagers valt uit in volle vlucht door vulkaanas

Gisteravond groeide de onrust opnieuw in verband met de veiligheid sinds de opheffing van het vliegverbod. Nadat een Boeing 757 van Thomas Cook UK technische problemen ondervond door het vulkaanas, kregen nu twee straaljagers van de Britse luchtmacht af te rekenen met motorpech in volle vlucht door een grote hoeveelheid vulkanische stofdeeltjes. De Royal Air Force houdt de straaljagers tot nader order aan de grond. In luchtvaartmiddens doen inmiddels de geruchten de ronde als zouden al meerdere incidenten hebben plaatsgevonden met passagiersvliegtuigen.

De piloten van de straaljagers merkten plots een sterk verlies van vermogen van hun motoren tijdens een oefensessie in het graafschap Lincolnshire. De Typhoons keerden na het incident onmiddellijk terug naar hun basis. Daar werden na de landing door de ingenieurs dikke lagen as teruggevonden op de draaischijven van de motor. De Britse luchtmacht besliste na deze vastelling onmiddellijk om dit type vliegtuigen aan de grond te houden.

Verschillende incidenten
In luchtvaartkringen doen inmiddels onbevestigde verhalen de ronde van verschillende incidenten met vulkaansas waar ook commerciële passagiersvliegtuigen zouden bij betrokken zijn, waaronder een Boeing 747 van British Airways. Zowel British Airways, Thomas Cook UK als de autoriteiten van de burgerluchtvaart ontkennen de geruchten.

Ongerustheid bij de crew
Een anonieme medewerker van British Airways houdt nochtans voet bij stuk in de Britse pers. "Verschillende leden van de crew zijn ongerust op dit moment. Al een aantal keer hebben de piloten en ingenieurs hun de aslaag getoond die zich op de vleugels en in de motor bevond na een lange vlucht. Eén motor van een Boeing 747 was zelfs naar de vaantjes." (hlnsydney/kve)
Roland
Auto: Lotus Esprit Turbo

Bericht door Roland »

"Ook aslaag op toestel ArkeFly

Een toestel van ArkeFly is gisteren op weg naar Schiphol eveneens door een aswolk gevlogen. Bij terugkeer in Amsterdam bleek er duidelijk stof op het vanuit het Turkse Antalya vertrokken toestel te zitten, waardoor direct groot alarm werd geslagen. Uit een uitgebreide inspectie is echter gebleken dat het de Boeing 737 en de motoren niet beschadigd zijn door het vulkaanstof."

Ik heb een weekske verlof in Turkije doorgebracht. Dankzij vulkaan heb ik drie extra dagen kunnen genieten. Vierde dag - men wordt het dus gewoon om dezelfde tempo aan te houden: ontbijt, zwembad, liggen, lezen, biljaardje, apéro, liggen, zwembad, apéro, enz.- had ik net gedaan met mijn ontbijt, bakie koffie à la one-for-the-road, gerief bij om te gaan liggen, komt toch diene lokale vertegenwoordiger afgelopen: "binnen een half uur aan de receptir, klaar om te vertrekken". Gehaald. Aan de receptie bleek dat we naar Eindhoven zouden vliegen, maar zonder zekerheid. Gemakkelijk hé, als je wagen in Zaventem zit...Om een lang verhaal kort te maken, zonder probleem gevlogen, in Eindhoven onze plan trekken en een bus van golfspelers "gesquat", back to Zaventem, wagen oppikken (177€ parking...) en terug thuis.
Dag nadien krijg ik verhaal hierboven te lezen mbt ArkeFly. En ja, ik ben van Antalya vertrokken een half uur later dan diene ArkeFly. Ik heb zelfs in die file gezeten aan den toog, aangezien er geen zekerheid was mbt de bestemming.
Ik durf concluderen dat we door hetzelfde wolk zijn gevlogen als de ArkeFly vlucht, en dan stel ik me de vraag: Wie heeft uiteindelijk de beslissing genomen om ons naar de vliegtuig te sturen?
Ik ben niet paranoïstisch en mijn vlucht was ok (buiten een geschudde landing door wind) maar ik blijf met mijn vraag: Wat is een het leven van een toerist waard tegenover de reuze financiële verliezen van toeroperators en vliegmaatschappijen.
Plus, komt er nog eens bij, ik ben bijna zeker dat er in de komende dagen eens een vliegtuig neervalt, na een aantal rotaties door de assen. En ik hoop dat ik verkeerd ben maar ik kan ook niet geloven dat alle motoren van alle vliegtuigen een diep onderzoek krijgen na iedere vlucht. Pas à moi, zelle!
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Roland.... maak u maar géén zorgen... een vliegtuig moet om de x aantal uren een verplichte afgetekende inspectie krijgen... er zijn er honderden soorten inspecties en sommige zijn met een time delay (uren) andere met een kalender interval.. en als er fouten kunnen optreden die min of meer mogelijk zijn dan zijn er speciale AD's uitgevaardigd die deze inspecties nog stricter of frequenter doen gebeuren...als er maar iets van slijtage aangetoond wordt of twijfel is hieromtrent wordt ieder onderdeel onmiddelijk vervangen.. iedere werkzaamheid wordt minstens door 3 a 4 personen trapsgewijs afgetekend in speciale logboeken.. Belgie heeft een enorm goede reputatie op het onderhouds vlak.. en vele airlines komen zelfs op maintenance naar Brussels... het is trouwens zo dat er in feite maar grote schade kan ineens optreden indien men door een zeer dense aswolk vliegt vb 150 km vd eruptieplaats.... de as zet zich vast op de turbine schoepen en komt door de hoge temp in de verbrandingsruimte 2000 gr... (terwijl de as smelt a 1500 a 1600 gr) hetgeen gedeeltelijk door de verbrandingskamer vliegt , maar een deel gesmolten as vormt op achterste shoepen een soort mastiek brei ...die verdere luchtinlaat in de turbine belet.... gevolg de motor verstopt..en valt stil... na een tijdje bij het dalen uit de aswolk laag.. stolt de vloebare as op de turbineshoepen (koeling) en breekt broos geworden af...en vliegt in gruis uit de motor... waarbij de inlaat terug vrij komt en er terug opgestart kan worden...maar dat zijn toestanden alléén in de zeer nabije omgeving vd eruptie... en een motor valt zomaar niet stil hoor. er komen eerst vele waarschuwingen en vibraties aan te pas..... ook kan een vliegtuig bijna perfekt verder vliegen met een motor minder... ik heb zelf 38 jaar gevlogen en heb zelf eens een vliegtuig gehad waarvan de cilinder volledig rondom afgescheurd was... maar de kist heeft toch mooi met draaiende motor geland en dit voor meer dan 15 minuten. dit was natuurlijk een zuigermotor..maar dit alleen om u een idee te geven van de enorme krachten die moeten gebeuren eer dat een motor echt stilvalt of iets in de luchtvaart breekt... nee.. er is meer media geil in de lucht dan gevaar denk ik zo...en het gevaarlijkste moment is nog altijd het zich naar en van de luchthaven begeven...
Plaats reactie