Verwarming en koeling in S2 MY 2002

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
ddez
Naam: Dirk
Auto: Ne witte

Verwarming en koeling in S2 MY 2002

Bericht door ddez »

Ik heb eindelijk gevonden waarom de temperatuur regeling in mijn S2 het niet naar behoren doet.

Op de techwiki van seloc vond ik een beschrijving van de heater unit en de temperatuur regelklep. Bij mijn auto blijkt minstens het bovenpaneel gebarsten te zijn waardoor deze klep niet meer draait met het kabeltje. Een vorige eigenaar heeft dit blijkbaar al eens getaped (duct tape in nood) om de boel netjes bij elkaar en dicht te houden. Ik heb de tape gewoon laten zitten om erger te vermijden. De klep kan ik in een positie instellen, maar enkel door de panelen vooraan open te vijzen.

Als ik zoek naar een replacement unit vind ik die wel in de elise-shop van Yvo, maar dat ding kost een kleine 1000 Euro. :shock: (is de complete unit met matrix en ventilator + weerstanden). Ik vraag me af of er een alternatieve oplossing is waarmee niet de hele unit moet worden vervangen?

Daarnaast heb ik nog de vraag ivm met mijn koelvloeistof die evt gerelateerd is aan dit probleem.

Toen ik de auto kocht was de koppakking al vervangen en was dus de koelvloeistof ook vervangen. Ze hebben blijkbaar gewone vloeistof (Blauwe) gebruikt en niet de oranje OAT vloeistof waar de handleiding van spreekt.

Ergens moet er in het systeem een klein lek zitten (of andere oorzaak, vandaar de vraag) want ik moet regelmatig de vloeistof wat bijvullen. Een heel stabiele temperatuur krijg ik ook niet (fluctueert van 88-95 graden en schiet soms door tot 101-103 graden in de file).

De radiator is nog de originele dus die kan verdacht zijn (de auto is van eind 2002).

Als ik die dingen moet vervangen dan wil ik het ineens goed doen (de voorste clam is er dan toch af) en zowel koeling als chauffage in orde brengen, alsook de koelvloeistof netjes vervangen (misschien de boel ook eens helemaal spoelen?) Heeft iemand hier al ervaring mee?

Thx

Dirk

PS De Elise is mijn daily drive dus heeeel lang kan ik hem niet missen :D
Neen de sticker is GEEN Scapa logo...
De S1 staat voor de deur dus binnenkort actie!
Exploded
Naam: Gert
Auto: Elise MK1

Re: Verwarming en koeling in S2 MY 2002

Bericht door Exploded »

Het "warm" lopen in de file heb ik ook na een half uurtje/3 kwartier, maar op 103 a 105 graden springt bij mij de koelschroef in. Dan koelt de auto snel en goed af. Een grotere en/of alu radiator zorgt er voor dat je auto beter/sneller afkoelt, maar als je echt in de file staat, gaat dat weinig redding brengen.
Het verliesvan water kan zowat vanalles zijn. krijg je nog witte pluimpjes als als je auto stil staat en 80 graden heeft?
OaT vloeistof is idd beter, maar of dit nu het grote verschil maakt...
Als je het radiator circuit spoelt, kan dat idd al een mooie temperatuur daling geven. en tegelijk OAT er in :-)
Erwin
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8

Bericht door Erwin »

De temperaturen zien er goed uit volgens mij.
Stabiel zijn de waarden nooit.

Ik had op mijn S1 ook altijd een klein beetje de geur van koelwater en af en toe wat koelvloeistof bijvullen. Ik heb het dopje van de expansietank vervangen en alle problemen waren opgelost. De rubberen ringen in de dopjes verduren en het systeem blijft niet meer onder druk.
De moeite om eens te bekijken!

Voor je heater matrix/ stuurklep, zal er niet veel meer opzitten dan volledig te vervangen. De heater matrix is trouwens ook gekend om regelmatig beginnen te lekken.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

Als tijdens het rijden (niet in de file dus) de temperaturen schommelen tussen de 85° en de 100°, en je bovendien koelvloeistof verliest is de kans bijzonder groot dat je koppakking een scheurtje vertoont. Vroeg of laat blaas je die er door, met mogelijk warmlopen en andere schade als gevolg. Dit is een gekende kwaal bij de Rover motoren.

Ik zou asap de motor onder druk laten zetten in de garage. Als er drukverlies is dan is je koppakking eraan. Die moet je onmiddellijk vervangen om ernstige schade te vermijden. Ga eerst langs de bank (niet met je Lotus !!) en haal alvast 1500 € af ....
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
wimvanbeeck
Naam: Wim
Auto: Elise S 220

Bericht door wimvanbeeck »

FastEleven schreef:Als tijdens het rijden (niet in de file dus) de temperaturen schommelen tussen de 85° en de 100°, en je bovendien koelvloeistof verliest is de kans bijzonder groot dat je koppakking een scheurtje vertoont. Vroeg of laat blaas je die er door, met mogelijk warmlopen en andere schade als gevolg. Dit is een gekende kwaal bij de Rover motoren.

Ik zou asap de motor onder druk laten zetten in de garage. Als er drukverlies is dan is je koppakking eraan. Die moet je onmiddellijk vervangen om ernstige schade te vermijden. Ga eerst langs de bank (niet met je Lotus !!) en haal alvast 1500 € af ....
Leuke korte krachtige maar dure analyse.......
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

Wim, die 1500 € is zonder schade hé :o

Als je graag meer vermogen hebt en dat thuis niet verkocht krijgt, dan moet je beslist je koppakking erdoor blazen op de autostrade : je hebt dan echt schade en onmiddellijk ook een geweldige reden om er een cilinderkop van 160 pk op te zetten ... :roll:

Of is deze analyse niet leuk meer ?!
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
wimvanbeeck
Naam: Wim
Auto: Elise S 220

Bericht door wimvanbeeck »

FastEleven schreef:
Wim, die 1500 € is zonder schade hé :o

Als je graag meer vermogen hebt en dat thuis niet verkocht krijgt, dan moet je beslist je koppakking erdoor blazen op de autostrade : je hebt dan echt schade en onmiddellijk ook een geweldige reden om er een cilinderkop van 160 pk op te zetten ... :roll:

Of is deze analyse niet leuk meer ?!
Misschien niet voor moeder de vrouw.......?
mindp0wer
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S

Bericht door mindp0wer »

ddez schreef:Een heel stabiele temperatuur krijg ik ook niet (fluctueert van 88-95 graden en schiet soms door tot 101-103 graden in de file).
Meestal zit ik bij een ritje rond de 90° en afhankelijk van de snelheid heb je via de luchthappers en frontgrille meer of minder koeling, als ik even stil sta ga ik snel boven de 90° en in een file ook naar en boven de 100° en dan begint de "blazer" ook te werken ...

Volgens mij zijn jouw waarden dus binnen het normale, correctie, binnen wat ik ervaar als normale waarden ;)
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
Stijntje
Naam: Stijn
Auto: beemer

Bericht door Stijntje »

Ja dat is ongeveer bij mij ook zo , al ben ik ook fan van het id om de cilinderkop te zette.Maar ik laat deze motor zo lang mogelijk gesloten tot er iets aan komt ik ga er niet meer zo zitten mee prullen als de vorige
Plaats reactie