Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
a_fond
Auto: -

Re: Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen

Bericht door a_fond »

blijkbaar is die "supercharger" die ook op sc zit een specifieke kit van lotus, die tegenover de exige s versie 8kg bespaard.
Iemand die 2 getest heeft (elise sc vs. exige s 220)?
Frederik V
Naam: Frederik
Auto: geen meer
Contacteer:

Bericht door Frederik V »

Ivm de legaliteit van die compressorkits weet er iemand wat de procedure is ?
Heb al es een mail gestuurd naar een Lotus garage om de kit te plaatsen en de vraag wat er wettelijk moet gebeuren. De plaatsing kan gedaan worden maar heb geen antwoord gehad als de wagen dan nog aanngepaste papieren of keuring nodig heeft om wettelijk in orde te zijn.
Maar chiptuning is ook verboden in België maar niet als het in het buitenland gedaan is zie http://www.vastec.be/VASTEC07/VASTECNL/ ... bod-be.pdf

Iemand meer info ?
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Chiptuning is niet verboden, het is perfect legaal om je wagen te chiptunen, enkel moet je een attest van goedkeuring of nieuw gelijkvormigheidsattest weten te bekomen van je constructeur en daar is nu net waar het schoentje wringt.

Echter ... geen kat dat chiptuned met oog op vermogensverhoging doet dat, maar het is wel zo dat oa. Audi en VW wel papieren uitreiken voor chiptuning dat bij de dealer is gebeurd. (een computerruil met eentje van ABT Tuning) ik dacht dat ook Alfa Romeo papieren uitreikte...

Maar ... dit mesje snijdt aan twee kanten :
> Er zijn extreem veel wagens dat hun opgegeven vermogen niet halen. vb. Audi S4, BMW M3, Mazda RX8 ... zitten er soms 40-50-60pk ernaast (minder dan opgegeven!) ...
Als dergelijke wagens chiptuned dan blijf je zelfs nog onder de opgegeven fabriekscijfers én dan is het WEL plots legaal. ;)

- Anderzijds zijn er een pak constructeurs dat af-fabriek fiscaal aantrekkelijke versies aanbieden én dat specifiek voor de Belgische markt. Door de motor een beetje toe te knijpen met het verlies van echter een paar pk's en/of nm's als gevolg vallen bepaalde motorisaties plots in een lagere schijf.

(Veelal bleek dat deze wagens gewoon andere papieren hadden en geen vijs toegedraaid was. Als ik me niet vergis is BMW daar al es voor veroordeeld geweest.)

Dé redenen waarom er op de keuring "nog" niet gecontroleerd wordt met een testbank.

Als ze dat doen zal er bij veel mensen een belletje gaan rinkelen dewelke teleurgesteld zullen zijn én hun teveel betaalde BIV en wegentaks wel eens kunnen gaan terugeisen.

Uit directe bron weet ik dat ALS de Belgische staat of de autokeuring testbanken wil gaan installeren het boekje zal geopend worden. Dit zou komen als een donderslag bij heldere hemel bij VEEL eigenaars van wagens dewelke plots blijken teveel BIV en wegentaks te hebben betaald.

Als er een wettelijk kader komt om het up-tunen van motoren te regulariseren zal er een eis komen dat er OOK een kader komt voor het down-tunen van motoren. Anders is het niet eerlijk hé, mensen die up-tunen dienen bij te betalen, mensen die down-tunen worden dan benadeeld.

De chiptuners voeren niet enkel de pk's op hé ... zij kunnen naast het motorvermogen verhogen ook :

1.) down-tunen met oog op "het verbruik verminderen"
Tegenwoordig laten veel bedrijven hun bedrijfsvoertuigen downtunen om het verbruik van hun wagens, camionettes en vrachtwagens te verminderen.

2.) down-tunen met oog op "de uitstoot verminderen"
Voor de milieu freaks, maar dit is weldegelijk mogelijk. Veelal bekom je dit ook bij het up-tunen omdat er een betere verbranding bekomen wordt door het finetunen van de motor.

3.) down-tunen met oog op "het vermogen te verminderen"
Interessant voor jongeren en bedrijfswagen. Ik moet geen tekeningetje maken denk ik?

Voor de mensen met interesse, enkele Belgische toptuners:
www.power-plus.be
www.autotuneheinz.be
www.kempower.be
Frederik V
Naam: Frederik
Auto: geen meer
Contacteer:

Bericht door Frederik V »

Ja ok maar als ik daar plots in de keuring sta met een supercharger in men wagen en er zijn dan twee mogelijke gevallen
Ten 1ste ze zien het niet en doen niet moeilijk
Ten 2de ze zien het wel en keuren de wagen af , wat is dan de oplossing?
Kit eruit en terug gaan en nadien terug inbouwen :twisted:
Ofwel aan aangepaste papieren geraken en dan nog 3000€ BIV bijbetalen of in het slechtste geval wagen opnieuw inschrijven :cry:
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Frederik V schreef:Ja ok maar als ik daar plots in de keuring sta met een supercharger in men wagen en er zijn dan twee mogelijke gevallen
Ten 1ste ze zien het niet en doen niet moeilijk
Ten 2de ze zien het wel en keuren de wagen af , wat is dan de oplossing?
Kit eruit en terug gaan en nadien terug inbouwen :twisted:
Ofwel aan aangepaste papieren geraken en dan nog 3000€ BIV bijbetalen of in het slechtste geval wagen opnieuw inschrijven :cry:
Uw stelling klopt helemaal...

Verkoop je Exige NA en koop u een S, het zal u een pak kopzorgen besparen.
Dim
Auto: Exige S 240

Bericht door Dim »

en voor wie een koopje wilt doen :
http://www.pistonheads.com/sales/1496990.htm
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
Bzguy
Naam: Hans
Auto: Noble M12

Bericht door Bzguy »

Dim schreef:en voor wie een koopje wilt doen :
http://www.pistonheads.com/sales/1496990.htm
denk dat het niet zo simpel is om die supercharger te plaatsen : k denk dat je in dat geval n halve motorrevisie & wat extra wiring loom moet voorzien ;)
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."

Martin Luther King, Jr.
1963
Frederik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Euh, Hans ... een supercharger is net makkelijk te monteren :)
Veel mensen kiezen voor het gemak (montage en eventuele demontage voor de keuring) voor een compressor...

De meestal zelfs mogelijk zonder aanpassing aan je motormanagement.
Herman
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Contacteer:

Bericht door Herman »

Een vraagje , ik vraag mij af..of de Lotusmotoren die origineeel vanuit het fabriek voorzien zijn van een turbo...of supercharger... of deze dezelfde zuigers en zuigerringen hebben als een non-turbo engine.?.. en ik haal hier terug een memoire uit de vliegerij naar boven..sorry hiervoor...als we in die branche een revisie moesten doen ve turbocharged engine... waren de zuigers van een andere metaallegering.. en hadden ze meer speling op de zuigerwand...en waren de zuigerringen van een ander type... tegenover deze van dezelfde motor met een normale atmo voeding... dit zou te maken hebben met een veel grotere hitte binnen in de cilinderruimte bij turbocharged engines..(logisch toch.!).. ook was de levensduur...dwz het totaal toegestane draaiuren voor revisie TBO (time before overhaul) véél kleiner dan bij een atmosferische... van mijn voorlaatste kist had ik 1200 uur TBO tegenover dezelfde motor met atmo voeding 17 a1800 hr... ik vraag mij dan ook af.. een supercharger monteren op een motor met "normale" zuigers enzvt...is dat dan niet om problemen vragen ?...
Laatst gewijzigd door Herman op 13 feb 2010, 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Dim
Auto: Exige S 240

Bericht door Dim »

naar ik weet zijn het dezelfde pistons in de 2 versies (NA en supercharged) bij de Toyota Elise/Exige...
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
Plaats reactie