Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen
- Frederik V
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 07 feb 2009, 18:18
- Naam: Frederik
- Auto: geen meer
- Locatie: Brugge
- Contacteer:
Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen
http://www.autoguide.com/auto-news/2009 ... odels.html
Weet er iemand als dit in België ook bestaat?Of was dit al vroeger bij ons leverbaar ?
Weet er iemand als dit in België ook bestaat?Of was dit al vroeger bij ons leverbaar ?
- BelgianRally
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 21 aug 2008, 21:52
- Auto: taxi
- Locatie: Kortemark
Re: Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen
volgens mij kunnen de belgische lotus dealers je daar mee helpen
- Dim
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 30 jun 2009, 12:57
- Auto: Exige S 240
Re: Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen
lijkt mij spotgoedkoop :
http://www.pistonheads.com/sales/1425474.htm
http://www.pistonheads.com/sales/1425474.htm
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 20 nov 2008, 23:40
- Auto: Exige
Re: Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen
Bij de dealers
5000 euro geplaatst
Origineel Lotus
5000 euro geplaatst
Origineel Lotus
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen
Is dat an met een nieuwe 'aangepaste' papieren?kemet schreef:Bij de dealers
5000 euro geplaatst
Origineel Lotus
Of kan je kiezen ?

9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Dim
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 30 jun 2009, 12:57
- Auto: Exige S 240
Re: Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen
bij Lotus zelf is het een ander type supercharger als ik mij niet vergis...welke het vermogen naar dat van de SC brengt, zijnde een 220pk, terwijl de Bemani tot het een en ander in staat is...nieuwprijs was een 14.000$...
Autoracing began 5 minutes after the second car was built.
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 11:51
- Auto: -
Re: Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen
Als ik het goed voor heb:
lotus sc -> supercharger 220pk
lotus exige ->192pk
lotus exige s->compressor 220pk
lotus exige s->compressor 240/255/260 afh. van injectors enz.
Nu wat is het verschil in praktijk tussen supercharger kit en compressor kit, behalve dat aangezien de compressor achteraan zit na het opwarmen vermogen "verliest" of beter gezegd zijn redement daalt.
Voorkeur voor een supercharger of compressor?
lotus sc -> supercharger 220pk
lotus exige ->192pk
lotus exige s->compressor 220pk
lotus exige s->compressor 240/255/260 afh. van injectors enz.
Nu wat is het verschil in praktijk tussen supercharger kit en compressor kit, behalve dat aangezien de compressor achteraan zit na het opwarmen vermogen "verliest" of beter gezegd zijn redement daalt.
Voorkeur voor een supercharger of compressor?
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen
Volgens mij is een supercharger en een compressor hetzelfde hoor 

9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 11:51
- Auto: -
Re: Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercharger
Supercharger is dus een specifieke compressor,
ok dacht ook dat hetzelfde was.
Maar mijn twijfel kwam toen ik een exige NA zag met supercharger,
zonder dus de grote radiator die waarschijnlijk de inlatende lucht koelt en dus compresseert...(leuke herenneringen aan de cursus thermo)
De elise sc zijn zo gemonteerd en hebben 220pk
nu heeft een exige s wel die grote radiator en heeft ook 220pk, met als bekend nadeel dat het rendement na enkele ronden daalt.
Is dat dan ook zo op de SC versie? Enige merkbaar verschil tussen sc en exige s qua motor dan. Of zou iemand grafieken hebben voor beide motoren?
|update| Na korte zoektocht kom ik al tegen dat de exige s een warmtewisselaar extra heeft(de grote radiator) om juist het probleem te verminderen, dus normaal gezien zou een gewone supercharged na enkele ronden rendementsdaling moeten hebben.
Supercharger is dus een specifieke compressor,
ok dacht ook dat hetzelfde was.
Maar mijn twijfel kwam toen ik een exige NA zag met supercharger,
zonder dus de grote radiator die waarschijnlijk de inlatende lucht koelt en dus compresseert...(leuke herenneringen aan de cursus thermo)
De elise sc zijn zo gemonteerd en hebben 220pk
nu heeft een exige s wel die grote radiator en heeft ook 220pk, met als bekend nadeel dat het rendement na enkele ronden daalt.
Is dat dan ook zo op de SC versie? Enige merkbaar verschil tussen sc en exige s qua motor dan. Of zou iemand grafieken hebben voor beide motoren?
|update| Na korte zoektocht kom ik al tegen dat de exige s een warmtewisselaar extra heeft(de grote radiator) om juist het probleem te verminderen, dus normaal gezien zou een gewone supercharged na enkele ronden rendementsdaling moeten hebben.
-
- Berichten: 4066
- Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
- Auto: Europa S +Morgan 4/4
- Locatie: Kortrijk / Altea.
- Contacteer:
Re: Supercharger kit voor Elise en Exige NA modellen
Een beetje extra toelichting...(eenvoudig uitgelegd)...
We hebben de gewone atmosferische motoren (op sommige fora ook NA motoren genaamd, van het Engelse normally aspirated). En in de andere hoek de drukgevulde motoren. Het onderscheid tussen deze motoren zit hem in de manier waarop ze hun lucht aanzuigen. Een atmosferische motor is de gewone motor, zoals die in de 19e eeuw uitgevonden is geweest. Hij ademt z’n lucht in zoals wij dat doen. De luchtdruk in de motor is dan ook ongeveer dezelfde als de luchtdruk buiten. Een drukgevulde motor heeft een extra middeltje in z’n inlaat om meer lucht in te blazen dat hij normaal zou kunnen. Men kan het vergelijken met het zetten van een blazer op de mond van een persoon. De blazer duwt een hoop extra lucht binnen. Bij een drukgevulde motor is de luchtdruk in de motor dan ook groter als de luchtdruk in de omgeving.
Wat is het nut van meer lucht in de motor? Meer lucht in de motor pompen, betekent dat er na het inspuiten van de brandstof er ook meer mengsel in de cilinders zit. Dit vertaalt zich in meer energie tijdens de verbranding en dus meer koppel en vermogen.
Bij de drukgevuldemotoren zijn er ruwweg 3 manieren om meer lucht in de motor te persen:
Turbo: deze wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor
Compressor: deze wordt via een riem of ketting rechtstreeks aangedreven door de motor
Comprex: dit is een speciaal geval dat zowel door de uitlaatgassen als rechtstreeks door de motor wordt aangedreven
Zo goed als alle huidige drukgevulde motoren zijn uitgerust met een intercooler, die na de turbo of compressor is geplaatst. De reden hiervoor is simpel: pers je lucht samen, dan warmt ie op.(zie een fietspomp) En warme inlaatlucht wil je vermijden. Ten eerste zet warme lucht uit, waardoor het effect van het comprimeren van de lucht deels teniet gedaan wordt. Ten tweede is de temperatuur in de cilinders groter, waardoor de motor makkelijker gaat kloppen (d.i. een hevige ongecontroleerde zelfontploffing van het mengsel) en zo schade oploopt. Vandaar de intercooler die de warme inlaatlucht terug afkoelt.
Er zijn 2 types intercoolers: een lucht-luchtkoeler (onderste foto) en een water-luchtkoeler(bovenste foto). De lucht-luchtkoeler wordt het meeste toegepast: omgevingslucht stroomt dan over de intercooler om de inaatlucht af te koelen. Bij auto’s met motor vooraan wordt de intercooler vaak onderaan de radiator geplaatst. Bij sommige sportieve wagens (denk Mitsubishi EVO), bestaat er de mogelijkheid koud water over de lucht-lucht intercooler te spuiten om voor extra afkoeling te zorgen. Naast de lucht-luchtkoeler heb je de water-luchtkoeler. In dit geval wordt koelwater gebruikt om de inlaat lucht af te koelen.
We hebben de gewone atmosferische motoren (op sommige fora ook NA motoren genaamd, van het Engelse normally aspirated). En in de andere hoek de drukgevulde motoren. Het onderscheid tussen deze motoren zit hem in de manier waarop ze hun lucht aanzuigen. Een atmosferische motor is de gewone motor, zoals die in de 19e eeuw uitgevonden is geweest. Hij ademt z’n lucht in zoals wij dat doen. De luchtdruk in de motor is dan ook ongeveer dezelfde als de luchtdruk buiten. Een drukgevulde motor heeft een extra middeltje in z’n inlaat om meer lucht in te blazen dat hij normaal zou kunnen. Men kan het vergelijken met het zetten van een blazer op de mond van een persoon. De blazer duwt een hoop extra lucht binnen. Bij een drukgevulde motor is de luchtdruk in de motor dan ook groter als de luchtdruk in de omgeving.
Wat is het nut van meer lucht in de motor? Meer lucht in de motor pompen, betekent dat er na het inspuiten van de brandstof er ook meer mengsel in de cilinders zit. Dit vertaalt zich in meer energie tijdens de verbranding en dus meer koppel en vermogen.
Bij de drukgevuldemotoren zijn er ruwweg 3 manieren om meer lucht in de motor te persen:
Turbo: deze wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor
Compressor: deze wordt via een riem of ketting rechtstreeks aangedreven door de motor
Comprex: dit is een speciaal geval dat zowel door de uitlaatgassen als rechtstreeks door de motor wordt aangedreven
Zo goed als alle huidige drukgevulde motoren zijn uitgerust met een intercooler, die na de turbo of compressor is geplaatst. De reden hiervoor is simpel: pers je lucht samen, dan warmt ie op.(zie een fietspomp) En warme inlaatlucht wil je vermijden. Ten eerste zet warme lucht uit, waardoor het effect van het comprimeren van de lucht deels teniet gedaan wordt. Ten tweede is de temperatuur in de cilinders groter, waardoor de motor makkelijker gaat kloppen (d.i. een hevige ongecontroleerde zelfontploffing van het mengsel) en zo schade oploopt. Vandaar de intercooler die de warme inlaatlucht terug afkoelt.
Er zijn 2 types intercoolers: een lucht-luchtkoeler (onderste foto) en een water-luchtkoeler(bovenste foto). De lucht-luchtkoeler wordt het meeste toegepast: omgevingslucht stroomt dan over de intercooler om de inaatlucht af te koelen. Bij auto’s met motor vooraan wordt de intercooler vaak onderaan de radiator geplaatst. Bij sommige sportieve wagens (denk Mitsubishi EVO), bestaat er de mogelijkheid koud water over de lucht-lucht intercooler te spuiten om voor extra afkoeling te zorgen. Naast de lucht-luchtkoeler heb je de water-luchtkoeler. In dit geval wordt koelwater gebruikt om de inlaat lucht af te koelen.