Komo-Tec, Thielert, ...

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Komo-Tec, Thielert, ...

Bericht door electroshock »

Iemand ervaring met de upgrades van Komo-Tec of met het Thielert (zaliger) ?
Laatst gewijzigd door electroshock op 15 okt 2009, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Komotec, Thielert, ...

Bericht door Frederik »

Mollekes Exige S is Komo-Tec tuned... 280pk

Da ding ga vlotjes :)

Thielert ken ik niet :(
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Komotec, Thielert, ...

Bericht door Herman »

Thielert ken ik alleen maar als een firma die mercedes A type dieselmotoren ombouwt voor de kleine luchtvaart en waar er nogal wat problemen rond zijn/waren.
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Komotec, Thielert, ...

Bericht door electroshock »

Thielert was een vroegere Lotus-dealer in Hamburg (D), bestaat inmiddels niet meer. Dochterfirma van een bedrijf met vliegtuigmotoren, bestaat wel nog.
Heeft een tijd verschillende motorvariantes aangeboden voor de Rover-versies.

wat aanverwante links:
http://users.telenet.be/lotuselise/tuning/engine.html
http://www.s2elise.co.uk/tuning/thielert/thielert.htm
http://www.lotus-elise.nl/Tests/Tuning/body_tuning.html

Vraag is niet alleen hoe vlot het gaat, daar twijfel ik niet aan, maar stel in vergelijking met Lotus eigen kits of upgrades (?) iemand ervaring met onderhoud, betrouwbaarheid, ...

En of je niet beter afbent met een iets straffere 'standaard' Lotus ?
(Ik denk nog niet in Exige-termen van méér dan 220 pk ... :o )
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Komo-Tec, Thielert, ...

Bericht door YvoTuk »

Ik heb zelf zo'n 120.000km probleemloos met een 160pk Thielert kop rond gereden. Die kop is nog steeds bijna dagelijks door iemand in gebruik, dus de km stand is inmiddels veel hoger.

De ervaringen zijn zeer goed te noemen voor deze specifieke oplossing. Men heeft ervoor gekozen de originele nokkenas tandwielen te bewerken in een CNC machine (daar waar andere met (te) snel slijtende 'verniers' werken) waardoor de C service termijn gewoon kon blijven staan als standaard.

De 180pk en de turbo komen er wat minder goed vanaf. De 180pk is volgens mij nooit helemaal uit ontwikkeld en de Turbo is altijd een probleemkind geweest.

Dat zeggende waren het voor de tijd waarin Thielert hiermee op de markt kwam wel revolutionaire kits.
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Komo-Tec, Thielert, ...

Bericht door electroshock »

Enig idee van aantal dat verkocht werden ?
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Komo-Tec, Thielert, ...

Bericht door YvoTuk »

Die Thielert 160 kits worden via andere kanalen nog steeds verkocht, honderden, de 180 pk misschien 10 en de Turbo wellicht 50-75
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Komo-Tec, Thielert, ...

Bericht door electroshock »

Wat kan er juist mislopen met de 180-versie en waar moet je specifiek op letten ?
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:14
Naam: Yvo Tuk
Auto: Elise S1/Evora
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Komo-Tec, Thielert, ...

Bericht door YvoTuk »

hahahaha.... alles? Ik heb het idee dat die conversie nooit echt uitontwikkeld is, dus ik zou hem niet graag willen hebben..
Gebruikersavatar
electroshock
Berichten: 2983
Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
Auto: nee, youngtimer Ridley

Re: Komo-Tec, Thielert, ...

Bericht door electroshock »

Yvo, merci voor de tip.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.

- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Plaats reactie