Invoeren van voertuigen type M1 (auto's)

Plaats hier berichten die met Lotus te maken hebben, maar niet specifiek bedoeld is op een bepaald type/model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Invoeren van voertuigen type M1 (auto's)

Bericht door Frederik »

I. Ingevoerde voertuigen uit een Europees land :

1. Voertuigen voor het eerst in gebruik genomen voor 15/06/1968

Indien u het voertuig met een normale inschrijving wil gebruiken (geen oldtimerkeuring) dient u een gelijkvormigheidsprocedure te starten in een daarvoor bevoegd keuringsstation voor ingevoerde wagens. Er wordt nagegaan of het voertuig voldoet aan alle wettelijke bepalingen die geldig waren op het ogenblik van de datum van eerste ingebruikname van de wagen. Enkel indien het voertuig volledig technisch in orde is, zal het keuringsstation het dossier overmaken aan de FOD Mobiliteit en Vervoer zodat een document 'Bewijs dat het voertuig conform is aan de erop van toepassing zijnde reglementering' kan afgeleverd worden.

Vooraleer de inschrijvingsaanvraag kan worden gevalideerd, dient de klant na deze gelijkvormigheidsprocedure nog een tweedehandskeuring te laten uitvoeren in het keuringsstation. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.

(Voor bedrijfsvoertuigen (met MTM>3,5 ton) , aanhangwagens en opleggers is er in plaats van een tweedehandskeuring, een 'administratieve keuring voor inschrijving' vereist alvorens het voertuig kan worden ingeschreven)

2. Voertuigen voor het eerst in gebruik genomen na 15/06/1968

Voor deze voertuigen heeft u steeds een Belgisch gelijkvormigheidsattest nodig (tenzij het voertuig moet voorzien zijn van een Europees Certificaat van Overeenstemming of COC - zie punt 3).

Dit Belgisch gelijkvormigheidsattest kan u ofwel via de officiële invoerder of mandataris van uw wagen in België ofwel via een bevoegd keuringsstation voor ingevoerde wagens verkrijgen. Deze gelijkvormigheidsprocedure kan enkel uitgevoerd worden door gelijk welk keuringsstation in België wel enkel na afspraak.

Het keuringsstation zal nagaan of uw voertuig overeenstemt met de gegevens van het prototype dat door de invoerder of mandataris bij de FOD werd voorgesteld. Indien alle gegevens overeenstemmen, dan zal via de FOD 'een als gelijkvormigheidsattest geldend bewijs' afgeleverd worden. Stemt het voertuig niet overeen, dan kan de FOD u de mogelijkheid verlenen om een 'procedure alleenstaand geval' in te dienen. Hieraan zijn bijkomende kosten verbonden die u rechtstreeks aan de FOD dient te betalen. Na goede afloop ontvangt u het 'Proces verbaal van goedkeuring als enig voertuig'.

Vooraleer de inschrijvingsaanvraag kan worden gevalideerd, dient er na deze gelijkvormigheidsprocedure nog een tweedehandskeuring te worden uitgevoerd in het keuringsstation. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.

(Voor bedrijfsvoertuigen (met MTM>3,5 ton) , aanhangwagens en opleggers is er in plaats van een tweedehandskeuring, een administratieve keuring voor inschrijving vereist alvorens het voertuig kan worden ingeschreven.)

3. Voertuigen voorzien van een Europees goedkeuringsnummer + nieuwe voertuigen

Indien uw wagen in gebruik werd genomen vanaf ongeveer 1996, kan uw wagen voorzien zijn van een Europees Certificaat van Overeenstemming of kort COC (Certificate of Conformity) genoemd, afgeleverd door de fabrikant. Nieuwe voertuigen - ingevoerd uit een Europees land - hebben steeds een COC. U kan dit zelf controleren op het identificatieplaatje of -sticker in uw wagen (voor de plaatsing in uw wagen : raadpleeg het instructieboekje). Het Europese goedkeuringsnummer staat hier dan naast het merk, chassisnummer en de gewichten voor uw wagen op vermeld. Een voorbeeld van een Europees goedkeuringsnummer is : E1*93/81*0001*00.

Alle nieuwe wagens die in België worden verkocht, worden verplicht met COC geleverd. In het buitenland is dit niet altijd het geval. Zonder dit certificaat kan u uw voertuig echter in België niet laten inschrijven. Het certificaat of een duplicaat ervan kan u in de meeste gevallen enkel verkrijgen bij de merkverdeler van uw wagen in het land van aankoop of bij de constructeur !!! Vraag er dus naar bij de aankoop van uw wagen. Ook voor tweedehandsvoertuigen met een Europese goedkeuring op het identificatieplaatje of -sticker moet u de COC of een duplicaat ervan aanvragen. U kan voor deze wagens geen Belgisch gelijkvormigheidsattest aanvragen via het keuringsstation.

Voor de nieuwe ingevoerde voertuigen (nooit ingeschreven) is er geen technische keuring vereist. Het Belgisch referentienummer kan in elk keuringsstation - gratis - worden gegeven op voorlegging van de originele aankoopfaktuur (met vermelding 'nieuw voertuig'), de originele COC en het douanedocument C705. Het Europees goedkeuringsnummer op de COC wordt vergeleken met het identificatieplaatje in de wagen.

Voor gebruikte voertuigen waarvoor men de COC heeft, dient er enkel een tweedehandskeuring te worden uitgevoerd. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass . Deze keuring kan u in elk keuringsstation laten uitvoeren.

4. Nodige documenten :

De volgende originele documenten moet u kunnen voorleggen :
  • douanevignet C705 afgeleverd door de Belgische douanediensten;
  • het volledige buitenlands kentekenbewijs (voor gebruikte voertuigen) of de aankoopfaktuur (voor nieuwe voertuigen) :
    • voor Nederland : Kentekenbewijs deel I en II
      of Kentekenbewijs deel I en Uitvoerverklaring;
    • voor Duitsland : Fahrzeugbrief + Fahrzeugschein
      of Fahrzeugbrief en Abmeldungsbescheinigung
      of Zulassungsbescheinigung Teil I +
      Zulassungsbescheinigung Teil II
    • voor Engeland : UK Registration Certificate
    • voor Frankrijk : Certificat d' immatriculation
    • voor Luxemburg : Certificat d' immatriculation
    • voor Zwitserland : Permis de Circulation
Eventueel indien vereist :
  • Europees Certificaat van Overeenstemming (COC) (zie punt 3)
  • Verhuis : een 'bewijs van woonst' afgeleverd door de gemeente (dienst Bevolking) waar u in België woont - met vermelding van uw huidige adres in België en met vermelding van het vorige adres in het buitenland.
In geval het origineel buitenlands kentekenbewijs ontbreekt, is een attest van verlies van dit document NIET geldig, zelfs indien dat attest door een politiedienst afgeleverd werd. U dient daarentegen aan de inschrijvingsdienst van het land van herkomst een officieel attest van inschrijving te vragen, dat als kentekenbewijs voor een uitgevoerd voertuig geldt.

5. Nuttige tips
  • Koop geen voertuig in het buitenland zonder de nodige originele documenten. U loopt het risico dat u dit voertuig in België niet kan laten goedkeuren of inschrijven.
  • Gebruikte ingevoerde wagens kan u in de keuringsstations (voor de tweedehandskeuring alsook voor de gelijkvormigheidsprocedure) enkel aanbieden met de originele buitenlandse kentekenplaten, met tijdelijke buitenlandse kentekenplaten (*) (indien nog geldig) en bijhorend tijdelijk kentekenbewijs of met Belgische handelaarplaten (Z-platen).
  • Het is eenvoudiger een 'origineel' voertuig in te voeren en te laten homologeren. Een optionele verlagingskit van een in het buitenland verlaagd voertuig kan bijvoorbeeld enkel aanvaard worden indien deze verlaging officieel vermeld werd op het buitenlands kentekenbewijs.
  • Informeer u desnoods bij alle diensten en instanties vooraleer u overgaat tot aankoop van een ingevoerde wagen. Een nuttige brochure van de Europese Gemeenschap kan u aanvragen : 'Een auto invoeren uit een andere EU-lidstaat'.
  • Heeft uw wagen een Europees goedkeuringsnummer op het identificatieplaatje maar heeft u geen Europees Certificaat van Overeenstemming (COC) ? Vraag dan eerst een duplicaat aan bij de merkverdeler van uw wagen in het land van aankoop.
  • Voor verhuisgoed gelden er soms bepaalde vrijstellingen. Informeer hiervoor bij de verschillende diensten en instanties, ook bij de autokeuring.
  • Wacht niet tot de laatste dag om het gelijkvormigheidsattest aan te vragen wanneer de geldigheid van uw tijdelijke buitenlandse kentekenplaat dreigt te vervallen. Bedenk dat de aanvraag van een Belgisch gelijkvormigheidsattest of COC enkele weken in beslag kan nemen, zowel via de officiële invoerder/mandataris als via autokeuring en de FOD.
  • Voor ingevoerde voertuigen van het merk ROVER of MG is er een speciale procedure voorzien om een Belgisch gelijkvormigheidsattest of een vervangend document voor de COC af te leveren via de FOD. Voor deze merken bestaat er immers geen mandataris meer. Neem hiervoor contact op meteen Belgisch keuringsstation.
(*) Specifiek voor Duitse transitplaten: de "Kurzzeitkenzeichen" waarbij de plaat voorzien is van een GELE strook zijn NIET gelding in België. Bijgevolg mogen de voertuigen voorzien van een "GELE nummerplaat" NIET worden gekeurd.

II. Ingevoerde voertuigen uit een niet-Europees land
Procedure - alleenstaand geval voor niet Europese voertuigen zonder COC of zonder Belgisch gelijkvormigheidsattest (nieuw - tweedehands)

Het betreft de 'alleenstaande gevallen' voor alle categorieën van voertuigen (zonder COC of zonder Belgisch gelijkvormigheidsattest) en door invoerders ingevoerd uit een niet Europees land. Voor verhuisgoed neemt u best eerst contact op met een keuringsstation.

Voor deze voertuigen dient een 'Proces verbaal van enig voertuig' te worden afgeleverd via de FOD Mobiliteit en Vervoer. Om deze speciale procedure te mogen starten en een opmeetstaat te laten opstellen door een keuringsstation, heeft u eerst de schriftelijke toestemming nodig vanwege de FOD Mobiliteit en Vervoer.

Voor deze voertuigen is bijvoorbeeld een officieel document of attest met de vereiste technische gegevens nodig, ingevuld en ondertekend door de constructeur van het merk van uw wagen. Deze gegevens zijn nodig voor de inschrijving van het voertuig. Het verloop van deze procedure kan u hier vinden. Mogelijk dient ook het chassisnummer ingeslagen te worden door de officiële invoerder of mandataris (met attest chassisnummer).

Let op : de opening van uw dossier geeft geen garantie op goed gevolg voor een eventuele goedkeuring.

Na goedkeuring van uw dossier ontvangt u een 'individuele goedkeuring' van de FOD. Indien er opmerkingen op dit attest voorkomen (bijvoorbeeld de eis om terugklapbare spiegels te monteren), zal de invoerder het voertuig eerst in orde stellen op basis van dit attest enerzijds en op basis van de opmerkingen op het keuringsbewijs anderzijds.

Vooraleer de inschrijvingsaanvraag kan worden gevalideerd, dient er na deze procedure nog een tweedehandskeuring te worden uitgevoerd in het keuringsstation. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.

(Voor bedrijfsvoertuigen (met MTM>3,5 ton) , aanhangwagens en opleggers is er in plaats van een tweedehandskeuring, een administratieve keuring voor inschrijving vereist alvorens het voertuig kan worden ingeschreven.)

Bron : http://www.btcnv.be/index.cfm?PageID=10653
Herman
Berichten: 4066
Lid geworden op: 22 aug 2008, 11:32
Auto: Europa S +Morgan 4/4
Locatie: Kortrijk / Altea.
Contacteer:

Re: Invoeren van voertuigen type M1 (auto's)

Bericht door Herman »

Wat er ook mogelijk is... is het voertuig invoeren als "oldtimer".. Moet dus méér dan 25 jaar oud zijn, en een niet veranderd , niet omgebouwd originéél voertuig zijn, dwz géén kit car of een voertuig op een vw chassis, of 7 replica enzvt... De wagen moet aangeboden worden met een duidelijk origineel chassis nummer en merk certifatieplaatje vd fabrikant met het hoogste toegelaten gewicht enzvt enzvt. erop vermeld en merk en type er op vermeld... Als papieren heeft men dan enkel de 705(invoervignet) en roze form. nodig en het originele buitenlandse inschrijvingsbewijs..... niks verder...(géén pvg of coc)
ik had onlangs een gesprek met de chef van onze lokale automobiel inspectie die dit allemaal bevestigde.... het mag hier zelfs gaan, volgens hem ,over een wagen die nooit in belgie gelopen of eerder ingevoerd geweest is.... de oldtimer inschrijving heeft echter vele beperkingen.... Maar men kan nadien nog steeds proberen een gewone keuring te krijgen met een coc attest als alléénstaand geval..(voor de moedigen).... Voor de kit-cars en omgebouwde voertuigen moet er nog eens een aparte toelating zijn vh DIV.
Maar stééds moet het originele (buitenlands) inschrijvingsbewijs er bij zijn..
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Invoeren van voertuigen type M1 (auto's)

Bericht door ovi »

Hieronder een berichtje van vorig jaar!
Weet iemand of daar ondertussen al iets aan veranderd is want ik zou een auto willen invoeren vanuit Nederland maar blijkbaar weten ze het zelf nog niet goed?
Heb getelefoneerd naar DIV maar na een 15 minuten doorgeschakel en wachten kwam ik dan op de dienst homologaties bij een zeer inteligente en vriendelijke mevrouw :? die mij niet kon helpen en vroeg om een mailtje te sturen wat ik dan ook gedaan heb. :roll:

Over dit berichtje gaat het trouwens en er was nog ergens geschreven dat we vanaf dit jaar ook geen COC meer zouden nodig hebben maar ook daarop kon ze niet antwoorden??? :evil:

politiek donderdag 06 sep 2012
België mag geen extra keuring eisen van tweedehandsvoertuig uit andere EU-lidstaat





(Belga) België mag van tweedehandsvoertuigen die uit andere Europese lidstaten worden ingevoerd niet eisen dat ze, nog voor hun inschrijving in ons land, een technische controle ondergaan, waarbij geen rekening wordt gehouden met keuring in de andere EU-landen. Dat arrest heeft het Europees Hof van Justitie donderdag uitgesproken. De Belgische wetgeving moet nu aangepast worden.
Alle tweedehandsvoertuigen moeten in België een technische controle ondergaan, ongeacht de geldigheidsduur van het keuringsbewijs en het feit of ze eerder in eigen land of in België ingeschreven waren. Die extra controle, die sinds juni 2011 beperkt is tot een remtest, draagt volgens de overheid bij tot de verkeersveiligheid, de consumentenbescherming (door de inperking van de kilometerfraude) en de milieubescherming. De Europese Commissie is het niet eens met deze praktijk en sleepte ons land voor het Europees Hof. Ze vindt dat België de Europese regels overtreedt door een bijkomende controle te eisen. Het Hof geeft de Commissie nu volmondig gelijk. Dat ons land opwerpt dat ook Belgische tweedehandsvoertuigen een bijkomende controle moeten ondergaan, noemt het Hof een "rechtvaardigingsgrond in abstracto". Dat België bovendien eist dat voor tweedehandswagens uit andere EU-landen het zogenaamde Europese certificaat van overeenstemming - het vroegere gelijkvormigheidsattest - wordt voorgelegd, is eveneens tegen de Europese regels, luidt het. België moet nu onmiddellijk de keuringsregels aanpassen. Doet het dat niet, dan kan het een boete krijgen.


nederland heeft zich ook bij de uitspraak van de EU neergelegt weet zeker dat belgie geen kant op kan na deze uitspraak (KAV)
Gebruikersavatar
vic
Berichten: 371
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:27
Naam: Jean-Marc
Auto: Elan- Exige - Evora
Locatie: Wavre

Re: Invoeren van voertuigen type M1 (auto's)

Bericht door vic »

Ik heb dit jaar (januari) een Mercedes van 2011 ingevoerd vanuit Duitsland en ik kan u zeggen dat er een volledig controle is geweest bij de keuring :x
Gebruikersavatar
ovi
Berichten: 3904
Lid geworden op: 14 okt 2008, 13:07
Naam: Ivo
Auto: Tiger CAT,2xElan,A310V6
Locatie: Keerbergen

Re: Invoeren van voertuigen type M1 (auto's)

Bericht door ovi »

Toch ongelooflijk hoe ze dat hier in België maar blijven klaar krijgen? :evil:
Heb nu een paar mailtjes gestuurd om te vragen of er eindelijk eens gaat gevolg geven aan die nieuwe wet? :roll:
Plaats reactie