Dat zit hoogstwaarschijnlijk in de mapping van de ECU, indien de motor niet meer standaard is, andere luchtfilters en of uitlaat, dan verandert het gedrag van uw motor. Indien deze gedragsverandering niet overgenomen wordt in de programmatie van uw motormanagement krijg je van die rare dingen.
De verandering kan zijn dat hij nu beter lucht krijgt dan voordien, dus bij het terug gasgeven is er even teveel lucht t.o.v. benzine.= is minder vermogen dus een lichte aarzeling.
Bij professionele tuners bouwen ze eerst alles op de motor: sportluchtinlaat, scherpere nokkenassen, grotere injectoren, blower, grotere intercooler, betere uitlaat, grote catalisator,... en dan gaat de auto op de vermogenbank. En dat is niet om te meten hoeveel vermogen dat hij heeft, maar om op verschillende toerentallen/belastingen verschillende parameters correct in te kunnen stellen.
De meesten doen naderhand aan datalogging en hier kun je de parameters aflezen en eventueel nog bijstellen.
De Esprits hadden daar ook last van tot er een Duitser de software heeft herschreven en deze upgrade zit nu in de Esprit van Hans en Gert.
Dachero's Lotus Elise S
- Bosbon_be
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
- Naam: Peter Bosmans
- Auto: Elan SE
- Locatie: Hasselt
- dachero
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: 05 sep 2009, 16:24
- Naam: Danny
- Auto: gene
- Locatie: kwaadmechelen
Re: Dachero's Lotus Elise S
OK merci voor de uitleg.Bosbon_be schreef:Dat zit hoogstwaarschijnlijk in de mapping van de ECU, indien de motor niet meer standaard is, andere luchtfilters en of uitlaat, dan verandert het gedrag van uw motor. Indien deze gedragsverandering niet overgenomen wordt in de programmatie van uw motormanagement krijg je van die rare dingen.
De verandering kan zijn dat hij nu beter lucht krijgt dan voordien, dus bij het terug gasgeven is er even teveel lucht t.o.v. benzine.= is minder vermogen dus een lichte aarzeling.
Bij professionele tuners bouwen ze eerst alles op de motor: sportluchtinlaat, scherpere nokkenassen, grotere injectoren, blower, grotere intercooler, betere uitlaat, grote catalisator,... en dan gaat de auto op de vermogenbank. En dat is niet om te meten hoeveel vermogen dat hij heeft, maar om op verschillende toerentallen/belastingen verschillende parameters correct in te kunnen stellen.
De meesten doen naderhand aan datalogging en hier kun je de parameters aflezen en eventueel nog bijstellen.
De Esprits hadden daar ook last van tot er een Duitser de software heeft herschreven en deze upgrade zit nu in de Esprit van Hans en Gert.
Hurricane filter en stage 1 uitlaat is geplaatst, maar voor de rest heeft FKM er niets aan veranderd.Ik zal eens moeten bellen en zien wat ze daar zeggen
LOTUS heeft voor diegene die thuis niks te zeggen hebben ook wat gewone kleuren aan het pallet toegevoegd
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Dachero's Lotus Elise S
Wat Peter zegt klopt ergens wel, maar om eerlijk te zijn is dit de eerste keer ik hoor dat je voor een sportuitlaat en luchtfilter al uw motormanagement moet aanpassen.dachero schreef:OK merci voor de uitleg.
Hurricane filter en stage 1 uitlaat is geplaatst, maar voor de rest heeft FKM er niets aan veranderd.Ik zal eens moeten bellen en zien wat ze daar zeggen
Ik ben er wel van overtuigd dat als je uw motormanagemant na het plaatsen van een luchtfilter en sportuitlaat aanpast je nog betere resultaten kunt halen. Volgens mij rijden er pakken Elises rond met een andere luchtfilter en sportuitlaten zonder problemen. Zo ben ik er vrij zeker van dat uw probleem ergens anders zit...
Bij het plaatsen van andere nokkenassen, injectoren, grotere turbo ... dan ben je wel verplicht je mappings aan te passen, maar niet voor een uitlaatje en luchtfilter.
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- Bosbon_be
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
- Naam: Peter Bosmans
- Auto: Elan SE
- Locatie: Hasselt
Re: Dachero's Lotus Elise S
Het beste wat je kan doen is een datalogging, hierop kan een getraind iemand aflezen waarom je motor hapert, zelfs een slangetje dat losgekomen is, of foutief gemonteerd is kan men hierdoor ontdekken.
Voor de Esprit's is er freeware software te vinden om dit te doen, van andere lotussen ken ik niets.
Voor de Esprit's is er freeware software te vinden om dit te doen, van andere lotussen ken ik niets.
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
Re: Dachero's Lotus Elise S
Ik heb ook ElanScan, (freeware) geen idee of het bestaat voor de Elises...
9/05/2024 Ypres Lotus Day
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
TBA Lotus Summers End
Folow me: instagram.com/lotusfanatic - fb.com/lotusfantic
- dachero
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: 05 sep 2009, 16:24
- Naam: Danny
- Auto: gene
- Locatie: kwaadmechelen
Re: Dachero's Lotus Elise S
Vandaag een toertje gemaakt en weer problemen tijdens de rit.
Beschrijving: lampje ABS blijft branden
wagen houdt kort maar fel in als ik van het gas af ga en een zoemend geluid in de auto (links vooraan).Dit zoemend geluid is alsof er een pompje of zo blijft draaien.Als ik het contact afzet en de auto afsluit blijft het zoemende geluid gewoon doorgaan.Batterij afgekoppeld en weg was het zoemend geluid. Na 10 minuten met afgekoppelde batterij ,terug aangekoppeld en daar was het geluid weer terug.Contact opgenomen met FKM en wagen gaat dinsdag per direct binnen. Zou dit de ABSpomp kunnen zijn of heeft er iemand een idee? Ik moet wel met de auto vanuit Ham naar Berchem rijden met dit mankement en dit in de ochtendspits.Zou dit kwaad kunnen? Hopelijk krijgen ze het dinsdag gefikst want woensdag heb ik de circuitexperience bij skylimits.
Beschrijving: lampje ABS blijft branden
wagen houdt kort maar fel in als ik van het gas af ga en een zoemend geluid in de auto (links vooraan).Dit zoemend geluid is alsof er een pompje of zo blijft draaien.Als ik het contact afzet en de auto afsluit blijft het zoemende geluid gewoon doorgaan.Batterij afgekoppeld en weg was het zoemend geluid. Na 10 minuten met afgekoppelde batterij ,terug aangekoppeld en daar was het geluid weer terug.Contact opgenomen met FKM en wagen gaat dinsdag per direct binnen. Zou dit de ABSpomp kunnen zijn of heeft er iemand een idee? Ik moet wel met de auto vanuit Ham naar Berchem rijden met dit mankement en dit in de ochtendspits.Zou dit kwaad kunnen? Hopelijk krijgen ze het dinsdag gefikst want woensdag heb ik de circuitexperience bij skylimits.
LOTUS heeft voor diegene die thuis niks te zeggen hebben ook wat gewone kleuren aan het pallet toegevoegd
- Bzguy
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: 25 aug 2008, 11:22
- Naam: Hans
- Auto: Noble M12
- Locatie: Baal
Re: Dachero's Lotus Elise S
ik durf er bijna op verwedden dat het de relais is voor de abs-pomp ; een "klevende relais", waardoor de pomp blijft draaien
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
Martin Luther King, Jr.
1963
Martin Luther King, Jr.
1963