Voorstelling - op zoek naar Exige V6
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 okt 2020, 00:09
- Naam: Thomas
- Auto: Exige 420
- Locatie: Limburg, BE
Voorstelling - op zoek naar Exige V6
Beste iedereen
mijn naam is Thomas, begin veertig en woonachtig in het Limburgse.
Ik kan mezelf wel een echte petrol head noemen. Ik ben steeds opgegroeid met leuk speelgoed, ben niet specifiek merk gebonden en apprecieer dus ook een zeer ruime waaier van auto's, zolang het maar niet Frans is.
Trackdays zijn mijn ding en ik ben verknocht aan de Nordschleife.
Momenteel heb ik een aantal leuke hebbedingen in de garage waaronder Honda S2000, Mini F56 JCW, Golf 1 GLI Cabrio en een offroad prepped Subaru Forester. Mijn daily is een MB C220d.
Ik droom al jaren van een Lotus en meerbepaald de Exige V6. De spartaanse puurheid, subliem chassis en de exotische uitstraling waarover de auto in elk review wordt geprezen, is iets wat ik simpelweg moét ervaren hebben.
De laatste tijd tijd is dit wat in een stroomversnelling terecht gekomen en ben ik actief op zoek gegaan naar een leuk exemplaar.
In mijn zoektocht over diverse fora, reviews en youtube filmpjes, ben ik al heel wat zaken tegen gekomen die me beter inzicht over de auto hebben gegeven, maar uiteraard komen er steeds weer een pak vragen bij. Zijn ze onderhoudsvriendelijk, wat zijn de gevoelige puntjes, maak je van een roadster zomaar een coupe om te kunnen tracken, waar zitten de verschillen.. etc etc..?
Ik hoop daarom via dit forum meer sturing te kunnen vinden in mijn zoektocht naar de juiste Exige en hoop jullie alvast ook een positieve bijdrage van mijn kant te kunnen leveren!
Grt Thomas.
mijn naam is Thomas, begin veertig en woonachtig in het Limburgse.
Ik kan mezelf wel een echte petrol head noemen. Ik ben steeds opgegroeid met leuk speelgoed, ben niet specifiek merk gebonden en apprecieer dus ook een zeer ruime waaier van auto's, zolang het maar niet Frans is.
Trackdays zijn mijn ding en ik ben verknocht aan de Nordschleife.
Momenteel heb ik een aantal leuke hebbedingen in de garage waaronder Honda S2000, Mini F56 JCW, Golf 1 GLI Cabrio en een offroad prepped Subaru Forester. Mijn daily is een MB C220d.
Ik droom al jaren van een Lotus en meerbepaald de Exige V6. De spartaanse puurheid, subliem chassis en de exotische uitstraling waarover de auto in elk review wordt geprezen, is iets wat ik simpelweg moét ervaren hebben.
De laatste tijd tijd is dit wat in een stroomversnelling terecht gekomen en ben ik actief op zoek gegaan naar een leuk exemplaar.
In mijn zoektocht over diverse fora, reviews en youtube filmpjes, ben ik al heel wat zaken tegen gekomen die me beter inzicht over de auto hebben gegeven, maar uiteraard komen er steeds weer een pak vragen bij. Zijn ze onderhoudsvriendelijk, wat zijn de gevoelige puntjes, maak je van een roadster zomaar een coupe om te kunnen tracken, waar zitten de verschillen.. etc etc..?
Ik hoop daarom via dit forum meer sturing te kunnen vinden in mijn zoektocht naar de juiste Exige en hoop jullie alvast ook een positieve bijdrage van mijn kant te kunnen leveren!
Grt Thomas.
- T_085
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 28 dec 2009, 19:33
- Naam: Timothy
- Auto: Exige Cup 260
- Locatie: België
- Contacteer:
Re: Voorstelling - op zoek naar Exige V6
Welkom op het forum!
Leuk verhaal. Een Honda S2000 is ook één van mijn favoriete wagens, in 2008 was ik van plan om er één te kopen, maar de drang naar een Lotus was iets groter, waardoor ik in 2009 dan toch voor een Elise heb gekozen.
Wat betreft de Exige S3 (V6):
De V6 is in onderhoud duurder dan een S1/S2 Elise of Exige, maar nog steeds goedkoper dan bijvoorbeeld een Porsche Cayman GT4 en dergelijke. Alles hangt natuurlijk ook af van hoeveel trackdays je doet. (meer setjes banden en ander verbruik
)
Dan is er nog de jaarlijkse belasting van rond de +-1500 euro.
Gevoelige puntjes? Wat ik een paar keer heb zien passeren is dat de V6 350 & 380 soms last hebben van "heat soak" na enkel ronden voluit te gaan. De S2 Exige heeft daar ook problemen mee, maar blijkbaar is dit opgelost bij de V6 410 en 430 versies.
Roadster naar Coupe? Als je van plan bent om trackdays te doen, zou ik altijd gaan voor een Coupe. De topsnelheid ligt hoger (277 tegen 240) en deze heeft betere aero. Van de Coupe kan je ook het dak steeds verwijderen en eventueel een soft top gebruiken.
Ik ben er zeker van dat andere leden dit kunnen aanvullen met meer V6 weetjes of mocht ik ergens iets fout hebben geschreven
Leuk verhaal. Een Honda S2000 is ook één van mijn favoriete wagens, in 2008 was ik van plan om er één te kopen, maar de drang naar een Lotus was iets groter, waardoor ik in 2009 dan toch voor een Elise heb gekozen.
Wat betreft de Exige S3 (V6):
De V6 is in onderhoud duurder dan een S1/S2 Elise of Exige, maar nog steeds goedkoper dan bijvoorbeeld een Porsche Cayman GT4 en dergelijke. Alles hangt natuurlijk ook af van hoeveel trackdays je doet. (meer setjes banden en ander verbruik

Dan is er nog de jaarlijkse belasting van rond de +-1500 euro.
Gevoelige puntjes? Wat ik een paar keer heb zien passeren is dat de V6 350 & 380 soms last hebben van "heat soak" na enkel ronden voluit te gaan. De S2 Exige heeft daar ook problemen mee, maar blijkbaar is dit opgelost bij de V6 410 en 430 versies.
Roadster naar Coupe? Als je van plan bent om trackdays te doen, zou ik altijd gaan voor een Coupe. De topsnelheid ligt hoger (277 tegen 240) en deze heeft betere aero. Van de Coupe kan je ook het dak steeds verwijderen en eventueel een soft top gebruiken.
Ik ben er zeker van dat andere leden dit kunnen aanvullen met meer V6 weetjes of mocht ik ergens iets fout hebben geschreven

- FastEleven
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
- Locatie: België-Brasschaat
Re: Voorstelling - op zoek naar Exige V6
Exige V6 is een schitterende auto, maar door het extra vermogen en vooral gewicht zijn de kosten van bandjes en remmen exponentieel hoger dan van de lichtere 4-cilinders. Dat gaat dus in dezelfde richting als de Porsches die ons vaak vergezellen (Cayman GT4), al zijn die nog net dat tikkeltje zwaarder.
Daarbij is de 350 op de kleinere circuits (Mettet, Zolder, Zandvoort) niet sneller dan bv 2-eleven. Voor het echte verschil kies je dus beste voor 380/410/430.
Daarbij is de 350 op de kleinere circuits (Mettet, Zolder, Zandvoort) niet sneller dan bv 2-eleven. Voor het echte verschil kies je dus beste voor 380/410/430.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track


- Milton1
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
- Auto: Exige V6
Re: Voorstelling - op zoek naar Exige V6
De roadsters zijn tweedehands wat goedkoper. Hebben iets dikkere ARB's maar ik denk dat je dat nooit zal voelen; ontbreken de aero zoals hierboven al gezegd en zijn gelimiteerd in topsnelheid.
Heat soak hoor ik vaak aangehaald worden maar realistisch gesproken is het effect minimaal. Als je de modding toer wil opgaan: CAI en nieuwe uitlaatcollectors zodat je flink wat ruimte vrijmaakt in de motor ruimte, vooral door de super dikke en restrictieve catalysators die je zo vermijdt. En zo zijn heat soak issues ook verleden tijd.
De mijne wordt nooit getracked; zou op elk circuit geblackflagged worden wegens "een beetje te luid"... maar het zijn schitterende wagens, zeer goedkoop in maintenance en leveren ongeëvenaard rijplezier. Het probleem is "wat na de Exige??" m.i.
In absolute prestaties kan de V6 mss wat tegenvallen (rechte lijn acceleratie tegen een 140i zou wel 'ns knn tegenvallen); qua rijplezier en bochtensnelheid blijven ze immens impressionant.
Vaak lees je ook dat de koppeling wel 'ns als achileshiel wordt aangestipt.... 't is dezelfde koppeling als in de 200kg zwaardere Evora S steekt, en daar zijn er verschillende exemplaren met 100k+ kms op de eerste koppeling. Daarnaast ken ik Porsche rijders die 10k kms de koppeling erdoor hebbeb; is m.i. een non-issue. Gaat ze toch, Evora 4xx koppeling plaatsen en opgelost.
Track pack heb je helemaal niet nodig, zelfs in tegendeel.
Must haves IMO: soft top, uitlaatcollectors, sportcat (als je een cat wil hebben), eventueel CAI, airco. Nitrons voor de echte track day enthousiasts en eventueel LSD?
Ga er 'ns eentje rijden; je zet dan onmiddelllijk die handtekening
Heat soak hoor ik vaak aangehaald worden maar realistisch gesproken is het effect minimaal. Als je de modding toer wil opgaan: CAI en nieuwe uitlaatcollectors zodat je flink wat ruimte vrijmaakt in de motor ruimte, vooral door de super dikke en restrictieve catalysators die je zo vermijdt. En zo zijn heat soak issues ook verleden tijd.
De mijne wordt nooit getracked; zou op elk circuit geblackflagged worden wegens "een beetje te luid"... maar het zijn schitterende wagens, zeer goedkoop in maintenance en leveren ongeëvenaard rijplezier. Het probleem is "wat na de Exige??" m.i.
In absolute prestaties kan de V6 mss wat tegenvallen (rechte lijn acceleratie tegen een 140i zou wel 'ns knn tegenvallen); qua rijplezier en bochtensnelheid blijven ze immens impressionant.
Vaak lees je ook dat de koppeling wel 'ns als achileshiel wordt aangestipt.... 't is dezelfde koppeling als in de 200kg zwaardere Evora S steekt, en daar zijn er verschillende exemplaren met 100k+ kms op de eerste koppeling. Daarnaast ken ik Porsche rijders die 10k kms de koppeling erdoor hebbeb; is m.i. een non-issue. Gaat ze toch, Evora 4xx koppeling plaatsen en opgelost.
Track pack heb je helemaal niet nodig, zelfs in tegendeel.
Must haves IMO: soft top, uitlaatcollectors, sportcat (als je een cat wil hebben), eventueel CAI, airco. Nitrons voor de echte track day enthousiasts en eventueel LSD?
Ga er 'ns eentje rijden; je zet dan onmiddelllijk die handtekening

- Milton1
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
- Auto: Exige V6
Re: Voorstelling - op zoek naar Exige V6
Wanneer komen de foto's?? 

-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 okt 2020, 00:09
- Naam: Thomas
- Auto: Exige 420
- Locatie: Limburg, BE
Re: Voorstelling - Exige Sport 420 besteld!
Hi iedereen,
al een tijdje geleden sinds mijn eerste post, maar intussen kan ik me wel eigenaar-in-spé van een geweldige Lotus noemen
In de voorbije maanden ben ik na een testrit met een 350 uit 2014, intensief op zoek gegaan naar een leuke Exige S3. Ik was echt blown away na die testrit. Dezelfde dag nog heb ik ook een M2C gereden en alhoewel dat eveneens een geweldige auto te noemen is, kon deze by far niet aan het karakter en de puurheid van de Lotus tippen.
Na ook een aantal stock 410 modellen bezocht te hebben -die me qua samenstelling niet 100% wisten te overtuigen, of vlak voor mn neus verkocht werden
-, heb ik vorige week de knoop doorgehakt en een gloednieuwe 420 besteld.
Blijkbaar één van de laatsten, want de productieslots in Hethel blijken nu helemaal vol. Temeer aangezien we het laatste productiejaar ingaan, ben ik enorm blij om nog een nieuwe Exige te kunnen bezitten. Jammer genoeg zal ik er deze zomer niet meer mee kunnen rijden, levering wordt geschat richting november, maar ik heb gelukkig nog mijn S2000 ed. nog voor de zonnige dagen , dus das ook geen straf.
Samenstelling dan; Ik was sowieso al gek van een groene met gele accenten, imo onafscheidelijk van Lotus, of een military grey met geel, maar die kleur is voor 2021 niet meer te bestellen..
Airco en softtop waren de belangrijkste must-haves, de rest is was voornamelijk om naar smaak af te stemmen. De auto heeft stock al heel wat carbon toevoegingen, de sportzitjes, Nitrons en de tweedelige remschijven, dus voor een leuke track day is hij al compleet en daar zal je me dan ook zeker wel tegen komen
Sporadisch gaat hij ook wel ns de Ring opgaan, maar om echte tijden gaan te draaien, ga ik wijselijk mijn JCW maar behouden, dat kan wel een krasje verdragen
Anyways, still long time to go, en fotootjes heb ik uiteraard nog niet, maar kan alvast wel de foto's van de config zoals hij besteld is, delen.
Misschien dat ik het dak nog in koetswerkkleur laat doen, maar op de achterkant wil ik het black pack wel behouden
In de komende periode zal ik dus wel wat actiever op het forum zijn, uiteraard vele vraagjes, en ben ik ook van plan om de maandelijkse drivers meetings bij Verhiest Oostende bij te wonen..
Daar was ik alvast heel welkom, zij het de komende maanden nog zonder Lotus
Groet!
Thomas
al een tijdje geleden sinds mijn eerste post, maar intussen kan ik me wel eigenaar-in-spé van een geweldige Lotus noemen
In de voorbije maanden ben ik na een testrit met een 350 uit 2014, intensief op zoek gegaan naar een leuke Exige S3. Ik was echt blown away na die testrit. Dezelfde dag nog heb ik ook een M2C gereden en alhoewel dat eveneens een geweldige auto te noemen is, kon deze by far niet aan het karakter en de puurheid van de Lotus tippen.
Na ook een aantal stock 410 modellen bezocht te hebben -die me qua samenstelling niet 100% wisten te overtuigen, of vlak voor mn neus verkocht werden

Blijkbaar één van de laatsten, want de productieslots in Hethel blijken nu helemaal vol. Temeer aangezien we het laatste productiejaar ingaan, ben ik enorm blij om nog een nieuwe Exige te kunnen bezitten. Jammer genoeg zal ik er deze zomer niet meer mee kunnen rijden, levering wordt geschat richting november, maar ik heb gelukkig nog mijn S2000 ed. nog voor de zonnige dagen , dus das ook geen straf.
Samenstelling dan; Ik was sowieso al gek van een groene met gele accenten, imo onafscheidelijk van Lotus, of een military grey met geel, maar die kleur is voor 2021 niet meer te bestellen..
Airco en softtop waren de belangrijkste must-haves, de rest is was voornamelijk om naar smaak af te stemmen. De auto heeft stock al heel wat carbon toevoegingen, de sportzitjes, Nitrons en de tweedelige remschijven, dus voor een leuke track day is hij al compleet en daar zal je me dan ook zeker wel tegen komen

Sporadisch gaat hij ook wel ns de Ring opgaan, maar om echte tijden gaan te draaien, ga ik wijselijk mijn JCW maar behouden, dat kan wel een krasje verdragen

Anyways, still long time to go, en fotootjes heb ik uiteraard nog niet, maar kan alvast wel de foto's van de config zoals hij besteld is, delen.
Misschien dat ik het dak nog in koetswerkkleur laat doen, maar op de achterkant wil ik het black pack wel behouden
In de komende periode zal ik dus wel wat actiever op het forum zijn, uiteraard vele vraagjes, en ben ik ook van plan om de maandelijkse drivers meetings bij Verhiest Oostende bij te wonen..
Daar was ik alvast heel welkom, zij het de komende maanden nog zonder Lotus

Groet!
Thomas
Laatst gewijzigd door Frederik op 15 mar 2021, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Kan je aub foto's uploaden naar het forum? ff voor je gedaan :)
Reden: Kan je aub foto's uploaden naar het forum? ff voor je gedaan :)
- Milton1
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 03 nov 2013, 18:39
- Auto: Exige V6
Re: Voorstelling - op zoek naar Exige V6
Hopla, nog een Exige S3 erbij! Héél goed! Mooie spec; waneer is de levering voorzien?
Tot binnenkort
Tot binnenkort

-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 okt 2020, 00:09
- Naam: Thomas
- Auto: Exige 420
- Locatie: Limburg, BE
Re: Voorstelling - op zoek naar Exige V6
Thanks!
Levering is normaal voorzien in november.
Mogelijk dat ik pas in 2022 zal inschrijven dan, maar dat zie ik dan nog wel
Ga jij ook naar die meets in Oostende? Uw Exige is wel echt een prachtexemplaar vind ik
Grtn!
Levering is normaal voorzien in november.
Mogelijk dat ik pas in 2022 zal inschrijven dan, maar dat zie ik dan nog wel
Ga jij ook naar die meets in Oostende? Uw Exige is wel echt een prachtexemplaar vind ik
Grtn!
- FastEleven
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
- Naam: Erik
- Auto: 2-11 + Cup 250
- Locatie: België-Brasschaat
Re: Voorstelling - op zoek naar Exige V6
Military Grey is een topkleur, maar dat BRG mag er ook best zijn.
Proficiat en nu maar aftellen.
Proficiat en nu maar aftellen.
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track


-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 26 mei 2014, 13:10
- Naam: wim
- Auto: Lotus Elise lhd 2002
- Locatie: Liefdekerke
Re: Voorstelling - op zoek naar Exige V6
Dikke proficiat!
Mega knappe Lotus in een super knap kleurtje!
Have fun with it volgend jaar! Zal nog even duren naar ik lees, maar t is zeker het wachten waard!
Mega knappe Lotus in een super knap kleurtje!

Have fun with it volgend jaar! Zal nog even duren naar ik lees, maar t is zeker het wachten waard!