Eilse S1, wat vragen over onderdelen/groot onderhoud
Geplaatst: 09 sep 2015, 13:01
Ik maak nog steeds met veel plezier mijn kilometers in de S1, maar moet nu toch wel wat serieus onderhoud gaan doen. Wou veel zaken zelf gaan doen en de restant zaken (grote beurt en zaken die me niet lukken/niet aandurf) laten uitvoeren bij de dealer.
•Voorremmen, deze zijn op, ik rij zo goed als alleen toerritjes, met af en toe een paar rondjes Nordsleife. Wou hier Brembo HP2000 blokken op zetten, keurmerk, goeie bite bij koud, weinig stof, twijfel alleen welke disc. EBC ultimax leek me wel wat, of bv de standaard schijf van de 111s/340R. Die met de extra gaten.
•Stabstang drop link. Deze heeft flink speling, verbaas me alleen gigantisch over prijsverschil tussen origineel en replica (eliseshop/eliseparts) 90 euro tov 18 euro. Hebben jullie hier ervaring mee, of andere/betere suggestie ?
•Bushes, op zich nog niet heel veel speling, toch denk ik erover om deze te vervangen. Wil graag af van het 'klappen' in de ophanging. Maar hier is zoveel in te krijgen, hij mag wel iets 'harder', maar dat hoeft niet. Lagers lijkt me geen optie (veel te hard) maar over PU/Nylon/Ertacetal/powerflex/super pro bussen lees ik zoveel verschillende verhalen. OEM (rubber) vind ik ook nog wel optie. Zouden julie ook de balljoint mee doen ? Zouden die eerder de oorzaak zijn van de 'klappen' ? (Mijn ophanging is zeer recente Billstein/Eibach OEM set)
•Slang tussen luchtfilter en rooster naar buiten, deze is 'verpulvert', originele is belachelijk duur, hier mag toch wel een simpel alu slang tussen neem ik aan ? Iets speciaals met die slang aan de hand ? Origineel is 85 euro ?
•Knikje in de draagarm rechts achter, auto trekt licht naar rechts hierdoor, twijfel of ik de arm moet vervangen of dat ik simpel de spoorstang wat kan bijstellen. Iemand nog eentje liggen tweedehands ? Zag dat een nieuwe echt de hoofdprijs is. Hij werd er niet op afgekeurd tijdens de apk's, daar was het knikje te klein voor.
•Dan eentje waar ik me wat zorgen over maak, het tankje van de koelvloeistof staat op minimum, da's op zich geen probleem natuurlijk, maar ik heb witte poederachtige aanslag op de rand van tankje, en zie een spoor van 'poeder' uit het gaatje komen uit de dop. Is de dop nu defect ? of is er meer aan de hand ? Welke vloeistof moet ik gebruiken om bij te vullen, ik zag dat ie 'orange' kleurig is, iets speciaals ?
•Uitlaat, ik heb een vreselijke rammel (ik vind het vreselijk, geluid is niet vreselijk hard
) in de uitlaat, hij wordt niet harder met de jaren, maar is dezelfde rammel die er vanaf het eerste moment in zat toen ik de auto (tweedehands natuurlijk)kocht 6 jaar geleden. Hij doet het alleen als ie goed warm is, bv als je net de snelweg af komt. Nu heeft de dealer daar al 2x uitgebreid naar gekeken en niks kunnen vinden. De eindpot begint nu wat slechter te worden en denk dat ik die ook ga vervangen. Ik hoorde laatst een gast die kwam aanrijden met ook een S1, die had een heel mooi vrij rustig, maar zeer diep geluid in de S1. Alleen weet ik niet precies welke demper dat was. Zat zelf de denken aan een Larini, maar tis lastig een keuze te maken. Wil zeker geen hard race geluid, maar hij mag wel iets brutaler dan nu. (dacht dat er nu een stage 2 janspeed onder zat). Keuze is nier zo heel groot meer, veel is niet meer leverbaar. Heb jullie nog ideeen of een leuk alternatief ?
Auto is een Elise S1, bwj 2000, Lotus perf pack (upgrade naar 162pk) bij 60.000km, nu 88.000km gelopen.
Alle suggesties of tips zijn zeer welkom.
•Voorremmen, deze zijn op, ik rij zo goed als alleen toerritjes, met af en toe een paar rondjes Nordsleife. Wou hier Brembo HP2000 blokken op zetten, keurmerk, goeie bite bij koud, weinig stof, twijfel alleen welke disc. EBC ultimax leek me wel wat, of bv de standaard schijf van de 111s/340R. Die met de extra gaten.
•Stabstang drop link. Deze heeft flink speling, verbaas me alleen gigantisch over prijsverschil tussen origineel en replica (eliseshop/eliseparts) 90 euro tov 18 euro. Hebben jullie hier ervaring mee, of andere/betere suggestie ?
•Bushes, op zich nog niet heel veel speling, toch denk ik erover om deze te vervangen. Wil graag af van het 'klappen' in de ophanging. Maar hier is zoveel in te krijgen, hij mag wel iets 'harder', maar dat hoeft niet. Lagers lijkt me geen optie (veel te hard) maar over PU/Nylon/Ertacetal/powerflex/super pro bussen lees ik zoveel verschillende verhalen. OEM (rubber) vind ik ook nog wel optie. Zouden julie ook de balljoint mee doen ? Zouden die eerder de oorzaak zijn van de 'klappen' ? (Mijn ophanging is zeer recente Billstein/Eibach OEM set)
•Slang tussen luchtfilter en rooster naar buiten, deze is 'verpulvert', originele is belachelijk duur, hier mag toch wel een simpel alu slang tussen neem ik aan ? Iets speciaals met die slang aan de hand ? Origineel is 85 euro ?
•Knikje in de draagarm rechts achter, auto trekt licht naar rechts hierdoor, twijfel of ik de arm moet vervangen of dat ik simpel de spoorstang wat kan bijstellen. Iemand nog eentje liggen tweedehands ? Zag dat een nieuwe echt de hoofdprijs is. Hij werd er niet op afgekeurd tijdens de apk's, daar was het knikje te klein voor.
•Dan eentje waar ik me wat zorgen over maak, het tankje van de koelvloeistof staat op minimum, da's op zich geen probleem natuurlijk, maar ik heb witte poederachtige aanslag op de rand van tankje, en zie een spoor van 'poeder' uit het gaatje komen uit de dop. Is de dop nu defect ? of is er meer aan de hand ? Welke vloeistof moet ik gebruiken om bij te vullen, ik zag dat ie 'orange' kleurig is, iets speciaals ?
•Uitlaat, ik heb een vreselijke rammel (ik vind het vreselijk, geluid is niet vreselijk hard

Auto is een Elise S1, bwj 2000, Lotus perf pack (upgrade naar 162pk) bij 60.000km, nu 88.000km gelopen.
Alle suggesties of tips zijn zeer welkom.