Eilse S1, wat vragen over onderdelen/groot onderhoud

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
snoebel
Naam: Ad
Auto: Elise S1

Eilse S1, wat vragen over onderdelen/groot onderhoud

Bericht door snoebel »

Ik maak nog steeds met veel plezier mijn kilometers in de S1, maar moet nu toch wel wat serieus onderhoud gaan doen. Wou veel zaken zelf gaan doen en de restant zaken (grote beurt en zaken die me niet lukken/niet aandurf) laten uitvoeren bij de dealer.

•Voorremmen, deze zijn op, ik rij zo goed als alleen toerritjes, met af en toe een paar rondjes Nordsleife. Wou hier Brembo HP2000 blokken op zetten, keurmerk, goeie bite bij koud, weinig stof, twijfel alleen welke disc. EB​C ultimax leek me wel wat, of bv de standaard schijf van de 111s/340R. Die met de extra gaten.

•Stabstang drop link. Deze heeft flink speling, verbaas me alleen gigantisch over prijsverschil tussen origineel en replica (eliseshop/eliseparts) 90 euro tov 18 euro. Hebben jullie hier ervaring mee, of andere/betere suggestie ?

•Bushes, op zich nog niet heel veel speling, toch denk ik erover om deze te vervangen. Wil graag af van het 'klappen' in de ophanging. Maar hier is zoveel in te krijgen, hij mag wel iets 'harder', maar dat hoeft niet. Lagers lijkt me geen optie (veel te hard) maar over PU/Nylon/Ertacetal/powerflex/super pro bussen lees ik zoveel verschillende verhalen. OEM (rubber) vind ik ook nog wel optie. Zouden julie ook de balljoint mee doen ? Zouden die eerder de oorzaak zijn van de 'klappen' ? (Mijn ophanging is zeer recente Billstein/Eibach OEM set)

•Slang tussen luchtfilter en rooster naar buiten, deze is 'verpulvert', originele is belachelijk duur, hier mag toch wel een simpel alu slang tussen neem ik aan ? Iets speciaals met die slang aan de hand ? Origineel is 85 euro ?

•Knikje in de draagarm rechts achter, auto trekt licht naar rechts hierdoor, twijfel of ik de arm moet vervangen of dat ik simpel de spoorstang wat kan bijstellen. Iemand nog eentje liggen tweedehands ? Zag dat een nieuwe echt de hoofdprijs is. Hij werd er niet op afgekeurd tijdens de apk's, daar was het knikje te klein voor.

•Dan eentje waar ik me wat zorgen over maak, het tankje van de koelvloeistof staat op minimum, da's op zich geen probleem natuurlijk, maar ik heb witte poederachtige aanslag op de rand van tankje, en zie een spoor van 'poeder' uit het gaatje komen uit de dop. Is de dop nu defect ? of is er meer aan de hand ? Welke vloeistof moet ik gebruiken om bij te vullen, ik zag dat ie 'orange' kleurig is, iets speciaals ?

•Uitlaat, ik heb een vreselijke rammel (ik vind het vreselijk, geluid is niet vreselijk hard ;-)) in de uitlaat, hij wordt niet harder met de jaren, maar is dezelfde rammel die er vanaf het eerste moment in zat toen ik de auto (tweedehands natuurlijk)kocht 6 jaar geleden. Hij doet het alleen als ie goed warm is, bv als je net de snelweg af komt. Nu heeft de dealer daar al 2x uitgebreid naar gekeken en niks kunnen vinden. De eindpot begint nu wat slechter te worden en denk dat ik die ook ga vervangen. Ik hoorde laatst een gast die kwam aanrijden met ook een S1, die had een heel mooi vrij rustig, maar zeer diep geluid in de S1. Alleen weet ik niet precies welke demper dat was. Zat zelf de denken aan een Larini, maar tis lastig een keuze te maken. Wil zeker geen hard race geluid, maar hij mag wel iets brutaler dan nu. (dacht dat er nu een stage 2 janspeed onder zat). Keuze is nier zo heel groot meer, veel is niet meer leverbaar. Heb jullie nog ideeen of een leuk alternatief ?

Auto is een Elise S1, bwj 2000, Lotus perf pack (upgrade naar 162pk) bij 60.000km, nu 88.000km gelopen.

Alle suggesties of tips zijn zeer welkom.
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Re: Eilse S1, wat vragen over onderdelen/groot onderhoud

Bericht door Frederik »

Da's een hele boterham ... er zijn hier S1 eigenaars zat, denk wel dat een pak mensen advies kunnen geven.
Coen
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S

Bericht door Coen »

Qua koelvloeistof zou ik de OAT4 nemen, te bestellen bij de Elise shop. Deze wordt voorgeschreven door de fabriek. Of je een zogenoemde HGF hebt durf ik niet te zeggen.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
mindp0wer
Naam: Koen
Auto: Elise Sport160 - 2006 S

Bericht door mindp0wer »

snoebel schreef:Ik maak nog steeds met veel plezier mijn kilometers in de S1, maar moet nu toch wel wat serieus onderhoud gaan doen. Wou veel zaken zelf gaan doen en de restant zaken (grote beurt en zaken die me niet lukken/niet aandurf) laten uitvoeren bij de dealer.

•Slang tussen luchtfilter en rooster naar buiten, deze is 'verpulvert', originele is belachelijk duur, hier mag toch wel een simpel alu slang tussen neem ik aan ? Iets speciaals met die slang aan de hand ? Origineel is 85 euro ?
Maakt niet uit, is voor luchttoevoer.

•Dan eentje waar ik me wat zorgen over maak, het tankje van de koelvloeistof staat op minimum, da's op zich geen probleem natuurlijk, maar ik heb witte poederachtige aanslag op de rand van tankje, en zie een spoor van 'poeder' uit het gaatje komen uit de dop. Is de dop nu defect ? of is er meer aan de hand ? Welke vloeistof moet ik gebruiken om bij te vullen, ik zag dat ie 'orange' kleurig is, iets speciaals ?
Plaats eerst eens een nieuw dopje? Overvloeien is normaal bij versleten dopje, vandaar de witte aanslag. Laat koelvloeistof bijvullen bij de garage, zij weten welke.

•Uitlaat, ik heb een vreselijke rammel (ik vind het vreselijk, geluid is niet vreselijk hard ;-)) in de uitlaat, hij wordt niet harder met de jaren, maar is dezelfde rammel die er vanaf het eerste moment in zat toen ik de auto (tweedehands natuurlijk)kocht 6 jaar geleden. Hij doet het alleen als ie goed warm is, bv als je net de snelweg af komt. Nu heeft de dealer daar al 2x uitgebreid naar gekeken en niks kunnen vinden. De eindpot begint nu wat slechter te worden en denk dat ik die ook ga vervangen. Ik hoorde laatst een gast die kwam aanrijden met ook een S1, die had een heel mooi vrij rustig, maar zeer diep geluid in de S1. Alleen weet ik niet precies welke demper dat was. Zat zelf de denken aan een Larini, maar tis lastig een keuze te maken. Wil zeker geen hard race geluid, maar hij mag wel iets brutaler dan nu. (dacht dat er nu een stage 2 janspeed onder zat). Keuze is nier zo heel groot meer, veel is niet meer leverbaar. Heb jullie nog ideeen of een leuk alternatief ?
Ben aardig tevreden van de janspeed, te verkijgen bij Verhiest. Larini kan dreunen en irritant worden op bvb autostrade.

Auto is een Elise S1, bwj 2000, Lotus perf pack (upgrade naar 162pk) bij 60.000km, nu 88.000km gelopen.

Alle suggesties of tips zijn zeer welkom.
AfbeeldingLotus Tour Limburg 2011-2012-2013-2014-2015

I have no idols. I admire work, dedication and competence.
Ayrton Senna
snoebel

Bericht door snoebel »

Bedankt voor je reactie, welke Janspeed bedoel je ? De roadsport of de super sport ? Welke Larini ? Dacht net dat die best rustig waren ? Best nog lastig dit eigenlijk, tis nou niet dat je makkelijk een voorbeeld ergens kunt beluisteren.
mindp0wer

Bericht door mindp0wer »

Volgens mij stage 1 maar ben niet zeker, op factuur staat:
1x lotac05431 Sports Exh K

Verhiest heeft ook Quicksilver maar die zijn duurder.

Larini had ik op de S2, de minst luide maar die was nog LUID :!:

Ayrton Senna
snoebel

Bericht door snoebel »

Super bedankt, achteraf eigenlijk best dom van mij. Maar ik had geen gaatje in het dopje gezien op het expansievat in eerste instantie.
Rubbertje/ventiel is geheel kapot, kan er zelfs gewoon doorheen blazen. Nieuwe al onderweg, vloeistof ook gevonden. Dat is blijkbaar zogenaamde OAT koelvloeitstof, deze is is orange/bruinig van kleur. Gaat trouwens 5jaar/120k miles ! mee, ook best bijzonder.

Ondertussen ook een keuze gemaakt qua bushings, ik ga de super pro plaatsen. Na heel veel lezen en (youtube) filmpjes kijken lijken me dat met afstand de mooiste keuze voor mijn gebruik van de auto. (weinig circuit, maar wel sportief rijden op de weg, vnml Eifel en Ardennen).
AfbeeldingWeet nog niet of ik de hele kit doe, of alleen de wishbones.

Qua stab drop links wou ik deze gaan plaatsen :
Afbeelding
Niet heel veel duurder als de originele, de imitatie versies vertrouw ik niet zo. Tis toch een onderdeel wat je al heel snel hoort in de ophanging als daar speling op zit.
Coen
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S

Bericht door Coen »

mindp0wer schreef:Volgens mij stage 1 maar ben niet zeker, op factuur staat:
1x lotac05431 Sports Exh K
LOTAC05431 = de Elise Level 2 JANSPEED uitlaat. Maar wel vreemd, er staat bij dat deze voor de Toyota Elise is...

http://www.lotuscars.com/lotac05431-eli ... 2-janspeed

http://www.elise-shop.com/lotac05431-p-351563.html

En dit is de koelvloeistof waarover ik het had:
http://elise-shop.com/oat-5-lotus-rover ... 53013.html
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
mindp0wer

Bericht door mindp0wer »

Kan zijn Coen, maar het is wel voor een S1, ik zeg maar wat op de factuur staat ...
Volgens mij staat de K voor K-series.

Ayrton Senna
snoebel

Bericht door snoebel »

Ja, die is echt wel voor de S1, goed te zien aan de bocht aan de kant waar je de cat bevestigt.
Maar ik vind de uitlaat keuze idd de lastigste, wil geen hard geluid, maar wel wat steviger dan ik nu heb.

Remmen ga ik voor dichte schijven, zowat alle schijven met gaten, inkepingen en wat al niet meer maken direct of na een tijdje altijd geluid tijdens het remmen. De dichte hebben daar geen last van. Daarbij ben ik eigenlijk tevreden met de huidige, terwijl deze echt heel ver op zijn. Nu alleen nog even een goed merk/type zoeken, de vervangings schijven van Elise shop/eliseparts lijken me geen kwaliteit. Zag dat EBC en Pagit ook de schijven maken.

Slang ondertussen al binnen :-) Heb een flexibele neopreen gedaan, 2 tientjes en je hebt 1m slang die tot 300 graden heel blijft. Met een mooie gladde binnenkant.

Super pro bushes twijfel ik nog over de hele kit of alleen de wishbones. Wil eerst eens kijken of blok veel beweegt bij gasgeven, merk wel al een tijdje dat schakelen wat lastiger gaat bij hard optrekken, las dat dit vaak komt door versleten rubbers bij motor ophanging, niet direct door bakproblemen.
Plaats reactie