Hallo iedereen,
Na de aankoop van mijn elise was mijn vader ook gebeten door het lotusvirus . daar hij nu tegen de 60 aanleunt is een elise niet echt meer voor hem , hij is echter (net als ik) grote fan van de Esprit .
gisteren zijn we gaan kijken naar ene bij Verhiest in Oostende. het is een turbo esprit van 88 . Toevallig iemand die deze auto al gezien heeft en wat tips heeft?
Of iemand met tips en zaakjes waar men moet op letten ?
Rudy zal u dankbaar zijn
esprit s4 kopen
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:43
- Naam: Laurens
- Auto: Elise S2 111
- Locatie: Klerken
esprit s4 kopen
Acceleration is better dan speed !
- fastcooki3
- Berichten: 460
- Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
- Auto: Maisto 340r 1:43
Re: esprit s4 kopen
Uw titel is S4 kopen, maar je spreekt over een Turbo 88. Toch wel een gigantisch groot verschil in wagen, beiden zijn Esprits van het model Stevens, maar dat is dan ook zowat de grootste gemene deler. Beiden hebben echter hun charmes. Wat kent je vader van techniek? Kan/wil hij er zelf wat aan sleutelen?
Hij moet beslist eens met een S4 en een Turbo zoals die bij Verhiest met carbs rijden, dan gaat hij het ook begrijpen.
Zelf ben ik ook geen fan van de zwarte onderkant, maar dat is ergens eind jaren 80 begin 90 wel "mode" geweest.
Hij moet beslist eens met een S4 en een Turbo zoals die bij Verhiest met carbs rijden, dan gaat hij het ook begrijpen.
Zelf ben ik ook geen fan van de zwarte onderkant, maar dat is ergens eind jaren 80 begin 90 wel "mode" geweest.
- Bosbon_be
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 07 sep 2008, 20:36
- Naam: Peter Bosmans
- Auto: Elan SE
- Locatie: Hasselt
Re: esprit s4 kopen
Best deze website eerst eens lezen: http://www.lotusespritworld.com/
Maar laat je niet afschrikken, als je wat kan sleutelen en met de handleidingen op die website is het wel te doen.
Ik heb mijn carburator versie omgebouwd op injectie, dit om het onderhoud te vergemakkelijken...
Je bent altijd welkom om eens te komen kijken.
Veel succes met de jacht.
Maar laat je niet afschrikken, als je wat kan sleutelen en met de handleidingen op die website is het wel te doen.
Ik heb mijn carburator versie omgebouwd op injectie, dit om het onderhoud te vergemakkelijken...
Je bent altijd welkom om eens te komen kijken.
Veel succes met de jacht.
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:43
- Naam: Laurens
- Auto: Elise S2 111
- Locatie: Klerken
Re: esprit s4 kopen
OK het is geen S4 dus .
Maar het is wel het stevens-model dat hem anspreekt , sleutelen aan een wagen kan hij wel niet . Ik start normaal wel in september mlet avondschool .
Als ik het goed heb is de S4 dus iets beter en betrouwbaarder dan de turbo?
de zwarte onderkant moet zoiezo herspoten worden (steenslag) en kan dus in koetswerkkleur
Maar het is wel het stevens-model dat hem anspreekt , sleutelen aan een wagen kan hij wel niet . Ik start normaal wel in september mlet avondschool .
Als ik het goed heb is de S4 dus iets beter en betrouwbaarder dan de turbo?
de zwarte onderkant moet zoiezo herspoten worden (steenslag) en kan dus in koetswerkkleur
- fastcooki3
- Berichten: 460
- Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:39
- Auto: Maisto 340r 1:43
Re: esprit s4 kopen
Wel, zorg er voor dat je vader met beide modellen eens een testrit doet. Ik ben er zeker van dat hij ook de servo en echte Brembo remmen van de (latere) S4 wel zal appreciëren. Maar de S4 kost wel een stuk meer en dan moet je afwegen of de meerkost dat allemaal waard is.
De S4 met het laatste type culasse (herkenbaar aan het Lotus logo dat er in gegoten is) worden aanzien als de meest betrouwbare. Maar mits goed onderhoud en goede kwaliteitsolie, doen de oudere blokken ook goed hun kms. Het zijn vooral prulletjes hier en daar waar de oudere modellen meer last van hebben.
De S4 met het laatste type culasse (herkenbaar aan het Lotus logo dat er in gegoten is) worden aanzien als de meest betrouwbare. Maar mits goed onderhoud en goede kwaliteitsolie, doen de oudere blokken ook goed hun kms. Het zijn vooral prulletjes hier en daar waar de oudere modellen meer last van hebben.
- karl lambrechts
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 28 mei 2014, 22:40
- Naam: Karl
- Auto: EspritS4 Mustard Yellow
- Locatie: Lint
Re: esprit s4 kopen
Hallo (Rudy),
Ik heb een S4.
Toen ik op zoek ben gegaan (complete newbie) leek me het ganse gamma Lotus Esprit enorm uitgebreid: overal andere Pk's, carburator versies, injectiemodellen, V8 modellen,.... Na enkele bezoeken viel mijn keuze op S4 of S4S: servostuur was een must (mijn vrouw zou er ook mee gaan rijden-dus mijn aanvankelijk voorkeur -SE- viel af), ook liever wat meer Pk's- dus geen GT3- en een V8 is mooi, maar wel duur aan wegentaks. Daarenboven zocht ik een wagen met niet teveel km's, proper interieur, en natuurlijk niet te duur (haha). De S4S viel dan af, relatief duur, gewoon omdat er zeer weinig te vinden zijn. Ik kocht uiteindelijk een "early" S4, 28000 km, Norfolk Mustard Yellow, geen Brembo's, en een slome remservo, en geen airbags, maar dus wel een mooi Momo stuur. De wagen had geen onderhoudsgeschiedenis, maar de eigenaar leek me iemand die de wagen perfect verzorgd had. Dat was ook zo: de laatste jaren gebeurde er nog enkel onderhoud: de garagist kwam de wagen halen en brengen met garageplaten. De wagen was in goede staat, met alles origineel erbij (druppellader,originele Lotus autopyama, spoiler voor opendak, met hoes,...) maar er waren wel veel kleine prulletjes. Dat zie je niet als je newbie bent, maar achteraf wel:
1/airco moest gevuld worden+ nazicht distributieriem in MIJN garage
2/remvloeistof was te hoog (bijgevuld door domme garagist)
3/de accumulator moest vervangen worden (domme garagist wist dit niet)
4/de vacuumpomp van de HVAC was los (domme garagist kende dit niet)
5/buitenspiegels stonden paraplu
6/interieurverlichting deed het niet
7/uitbouwen GSM kit
8/reparatie alarm
9/pinkers vooraan waren omgedraaid (was dus herspoten, maar perfect gedaan - door domme garagist)
10/"leaning" esprit + banden getrimd (zie andere topics in dit forum)
11/groot stroomverbruik in rust (radio was verkeerd aangekoppeld - domme garagist?)
12/waterverlies (de dop op het expansievat lekte een beetje, en aangezien dit onmiddellijk verdamp is dit moeilijk te vinden - ook andere Esprits hebben daar last van). Domme garagist had ook dit niet gevonden, en een lekdichtmiddel toegevoegd.
13/verluchtingsleiding van benzine tanks vervangen (was stuk uit weg - verduurd, en lichte geur van benzine in koffer achteraan- bij veel Esprit's))
De garagist waar die vroeger ging wist niet veel, maar wat die gebruikte was wel het beste (olie, riemen,...)
Waar Esprit's zeker gevoelig aan zijn:
1/Heeft de uitlaatcollector gaten? (te zien langs boven, niet erg, maar je wil het niet)
2/Zijn de afwatercollectors achterklep netjes?
3/Is de bestuurderszetel links terhoogte van de heup versleten?
4/Is er roest achter het reservewiel?
5/Is de synchromesh van de 2e versnelling ok? (kan er snel geschakeld worden?)
6/Distributieriem, wanneer vervangen? (max 5 jaar oud of 50000km!!)
7/Werkt alles? Zeker te testen!! klaplichten, raampjes, claxon, airco, verwarming,...? Wat bij gewone auto's vanzelfsprekend is, is dat bij een Esprit niet altijd, en reparaties zijn nooit simpel. (Ik heb al heel wat gesleuteld aan heel wat wagens)
8/ Het is goed een wagen te kopen die niet veel regen heeft gezien: soms lekt het binnenaan de raampjes achter, waardoor de benzinetanks gaan roesten. Soms staat de kuip waar de lampen vooraan in wegklappen vol water, en gaan de lampen roesten.
Een Esprit is zeker een goede keuze! Het is een prachtige wagen, en een droom om mee te rijden, maar als je kan, neem dan iemand mee die een Esprit heeft (gehad)
Succes met de zoektocht!
Karl
Ik heb een S4.
Toen ik op zoek ben gegaan (complete newbie) leek me het ganse gamma Lotus Esprit enorm uitgebreid: overal andere Pk's, carburator versies, injectiemodellen, V8 modellen,.... Na enkele bezoeken viel mijn keuze op S4 of S4S: servostuur was een must (mijn vrouw zou er ook mee gaan rijden-dus mijn aanvankelijk voorkeur -SE- viel af), ook liever wat meer Pk's- dus geen GT3- en een V8 is mooi, maar wel duur aan wegentaks. Daarenboven zocht ik een wagen met niet teveel km's, proper interieur, en natuurlijk niet te duur (haha). De S4S viel dan af, relatief duur, gewoon omdat er zeer weinig te vinden zijn. Ik kocht uiteindelijk een "early" S4, 28000 km, Norfolk Mustard Yellow, geen Brembo's, en een slome remservo, en geen airbags, maar dus wel een mooi Momo stuur. De wagen had geen onderhoudsgeschiedenis, maar de eigenaar leek me iemand die de wagen perfect verzorgd had. Dat was ook zo: de laatste jaren gebeurde er nog enkel onderhoud: de garagist kwam de wagen halen en brengen met garageplaten. De wagen was in goede staat, met alles origineel erbij (druppellader,originele Lotus autopyama, spoiler voor opendak, met hoes,...) maar er waren wel veel kleine prulletjes. Dat zie je niet als je newbie bent, maar achteraf wel:
1/airco moest gevuld worden+ nazicht distributieriem in MIJN garage
2/remvloeistof was te hoog (bijgevuld door domme garagist)
3/de accumulator moest vervangen worden (domme garagist wist dit niet)
4/de vacuumpomp van de HVAC was los (domme garagist kende dit niet)
5/buitenspiegels stonden paraplu
6/interieurverlichting deed het niet
7/uitbouwen GSM kit
8/reparatie alarm
9/pinkers vooraan waren omgedraaid (was dus herspoten, maar perfect gedaan - door domme garagist)
10/"leaning" esprit + banden getrimd (zie andere topics in dit forum)
11/groot stroomverbruik in rust (radio was verkeerd aangekoppeld - domme garagist?)
12/waterverlies (de dop op het expansievat lekte een beetje, en aangezien dit onmiddellijk verdamp is dit moeilijk te vinden - ook andere Esprits hebben daar last van). Domme garagist had ook dit niet gevonden, en een lekdichtmiddel toegevoegd.
13/verluchtingsleiding van benzine tanks vervangen (was stuk uit weg - verduurd, en lichte geur van benzine in koffer achteraan- bij veel Esprit's))
De garagist waar die vroeger ging wist niet veel, maar wat die gebruikte was wel het beste (olie, riemen,...)
Waar Esprit's zeker gevoelig aan zijn:
1/Heeft de uitlaatcollector gaten? (te zien langs boven, niet erg, maar je wil het niet)
2/Zijn de afwatercollectors achterklep netjes?
3/Is de bestuurderszetel links terhoogte van de heup versleten?
4/Is er roest achter het reservewiel?
5/Is de synchromesh van de 2e versnelling ok? (kan er snel geschakeld worden?)
6/Distributieriem, wanneer vervangen? (max 5 jaar oud of 50000km!!)
7/Werkt alles? Zeker te testen!! klaplichten, raampjes, claxon, airco, verwarming,...? Wat bij gewone auto's vanzelfsprekend is, is dat bij een Esprit niet altijd, en reparaties zijn nooit simpel. (Ik heb al heel wat gesleuteld aan heel wat wagens)
8/ Het is goed een wagen te kopen die niet veel regen heeft gezien: soms lekt het binnenaan de raampjes achter, waardoor de benzinetanks gaan roesten. Soms staat de kuip waar de lampen vooraan in wegklappen vol water, en gaan de lampen roesten.
Een Esprit is zeker een goede keuze! Het is een prachtige wagen, en een droom om mee te rijden, maar als je kan, neem dan iemand mee die een Esprit heeft (gehad)
Succes met de zoektocht!
Karl