Pagina 1 van 2

RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Geplaatst: 01 mei 2014, 20:47
door tdekort
Even een vraagje aan de forumleden die ervaring hebben met het ombouwen van een rechtsgestuurde Elise naar linksgestuurd: is het na die ombouw ook nodig om de voorwielen opnieuw uit te lijnen, of wordt die uitlijning niet beinvloed bij het ombouwen?

Aanleiding van mijn vraag is het feit dat mijn voorbanden wel erg snel versleten waren, en bij de plaatselijke bandenspecialist bleek dat de uitlijning er wel erg ver naast zat. Ik ben dus benieuwd of dat al zo was toen ik de auto kocht, danwel of het vergeten is bij het ombouwen van mijn auto.

Groeten,
Toine

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Geplaatst: 01 mei 2014, 21:04
door Erwin
Bij de ombouw wordt het hele stuurhuis vervangen.
De auto moet dus nadien uitgelijnd worden.

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Geplaatst: 01 mei 2014, 21:32
door keesv
wie heeft hem omgebouwd Toine ?

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Geplaatst: 03 mei 2014, 11:58
door tdekort
keesv, de auto is omgebouwd door VANSTEN Engineering, toch niet de eerste de beste.

De ombouw vond plaats in maart/april 2013, en bij de APK in juni 2013 werden de voorbanden afgekeurd vanwege grote slijtage aan de buitenkant. Er zijn toen gebruikte banden opgelegd waarvan ik niet meer precies weet hoe goed ze waren, maar nu (6000 km. verder) moest ik opnieuw aan nieuwe banden vanwege ongelijke slijtage. De plaatselijke bandenspecialist moest bij het uitlijnen meer dan een graad corrigeren. IK hoop dat deze nieuwe banden wel meer dan 6000 km. mee gaan...

Groeten,
Toine

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Geplaatst: 03 mei 2014, 12:47
door keesv
tdekort schreef:keesv, de auto is omgebouwd door VANSTEN Engineering, toch niet de eerste de beste.

De ombouw vond plaats in maart/april 2013, en bij de APK in juni 2013 werden de voorbanden afgekeurd vanwege grote slijtage aan de buitenkant. Er zijn toen gebruikte banden opgelegd waarvan ik niet meer precies weet hoe goed ze waren, maar nu (6000 km. verder) moest ik opnieuw aan nieuwe banden vanwege ongelijke slijtage. De plaatselijke bandenspecialist moest bij het uitlijnen meer dan een graad corrigeren. IK hoop dat deze nieuwe banden wel meer dan 6000 km. mee gaan...

Groeten,
Toine
ai dat is toch niet best, weet je toevallig hoe de bandenspecialist hem nu heeft afgesteld ?

Ik laat mijn auto altijd uitlijnen en uitwegen bij garage Janssens in Vremde
aan jouw kant van Antwerpen.

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Geplaatst: 03 mei 2014, 12:55
door Frederik
Uitlijning van een wagen is cruciaal en zeker bij een Lotus, kost wel iets (tijdrovend) maakt komt je baanligging enorm ten goede en spaar best grote hap uit je bandenbudget.

Bij een ombouw kan dit snel 100-250€ schelen, misschien was dit de reden?

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Geplaatst: 03 mei 2014, 15:17
door billie
bij een ombouw of vernieuwen stuurhuis om een andere reden verandert alleen de sporing,complete controle van camber ,caster en eventueel afstellen van de sporing voor en achter kost bij een gespecialiseerd bedrijf een goede 50 € :roll:


is er niemand geweest die na het vernieuwen van de scheef afgelopen banden heeft verteld dat je hem moet laten uitlijnen :?: :?: normaal zou een bandenboer dat toch wel even zeggen neem ik aan :evil: :evil:
Frederik schreef:Uitlijning van een wagen is cruciaal en zeker bij een Lotus, kost wel iets (tijdrovend) maakt komt je baanligging enorm ten goede en spaar best grote hap uit je bandenbudget.

Bij een ombouw kan dit snel 100-250€ schelen, misschien was dit de reden?

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Geplaatst: 03 mei 2014, 20:38
door FastEleven
Kan ook zijn dat de auto een uitlijning heeft gekregen met nadrukkelijke focus op circuit rijden, dus met sterk negatief camber. Als je met zo'n uitlijning alleen rond de kerktoren rijdt, slijten de banden veel meer aan de binnenkant dan aan de buitenkant ... just guessing ....

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Geplaatst: 04 mei 2014, 08:34
door keesv
FastEleven schreef:Kan ook zijn dat de auto een uitlijning heeft gekregen met nadrukkelijke focus op circuit rijden, dus met sterk negatief camber. Als je met zo'n uitlijning alleen rond de kerktoren rijdt, slijten de banden veel meer aan de binnenkant dan aan de buitenkant ... just guessing ....
er is van alles mogelijk, ik zou zeker voor een elise graag weten hoe hij staat.
even langs een elise uitlijnspecialist is aan te raden

een banden centrum kan ook maar dan zal je zelf moeten zorgen dat je camber plaatjes bij hebt en weet welke stettings je wilt hebben:
http://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Geplaatst: 04 mei 2014, 12:25
door mevistox5
Kan ook zijn dat de auto een uitlijning heeft gekregen met nadrukkelijke focus op circuit rijden, dus met sterk negatief camber. Als je met zo'n uitlijning alleen rond de kerktoren rijdt, slijten de banden veel meer aan de binnenkant dan aan de buitenkant ... just guessing ....
De ombouw vond plaats in maart/april 2013, en bij de APK in juni 2013 werden de voorbanden afgekeurd vanwege grote slijtage aan de buitenkant.
Werkzaamheden aan de geometrie van de wagen (stuurinrichting, ophanging, dempers en zelfs nieuwe banden/velgen) zonder naar de uitlijning te kijken is zonde. Een lotus koop je voor wegligging. Dit aspect is juist cruciaal.

Ik zou naar alle aspecten laten kijken (voorzover ze inderdaad verstelbaar zijn):
'Camber', 'caster' en 'toe' of wel hoe schuin staan de wielen, hoe ver naar voren staan de wielen tov chassis (denk aan een winkelwagentje waar de wieltjes helemaal op de voorhoeken staan of waar ze iets meer onder het karretje staan - maakt veel uit voor het stuurgedrag), staan de wielen naar elkaar toe of staan ze van elkaar af (denk aan eendenvoeten voor uitspoor). Naast weggedrag wordt bandenslijtage hierdoor enorm beïnvloed.