RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Gebruikersavatar
tdekort
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2013, 22:18
Naam: Toine
Auto: Elise S2
Locatie: Veldhoven, NL

RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Bericht door tdekort »

Even een vraagje aan de forumleden die ervaring hebben met het ombouwen van een rechtsgestuurde Elise naar linksgestuurd: is het na die ombouw ook nodig om de voorwielen opnieuw uit te lijnen, of wordt die uitlijning niet beinvloed bij het ombouwen?

Aanleiding van mijn vraag is het feit dat mijn voorbanden wel erg snel versleten waren, en bij de plaatselijke bandenspecialist bleek dat de uitlijning er wel erg ver naast zat. Ik ben dus benieuwd of dat al zo was toen ik de auto kocht, danwel of het vergeten is bij het ombouwen van mijn auto.

Groeten,
Toine
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 okt 2008, 19:26
Naam: Euh ... Erwin
Auto: Elise S CR, Donk D8
Locatie: Haasrode

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Bericht door Erwin »

Bij de ombouw wordt het hele stuurhuis vervangen.
De auto moet dus nadien uitgelijnd worden.
I don't have a carbon footprint - I drive everywhere.
Gebruikersavatar
keesv
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 mei 2010, 15:22
Naam: Kees
Auto: Elise S1 S2

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Bericht door keesv »

wie heeft hem omgebouwd Toine ?
Gebruikersavatar
tdekort
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2013, 22:18
Naam: Toine
Auto: Elise S2
Locatie: Veldhoven, NL

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Bericht door tdekort »

keesv, de auto is omgebouwd door VANSTEN Engineering, toch niet de eerste de beste.

De ombouw vond plaats in maart/april 2013, en bij de APK in juni 2013 werden de voorbanden afgekeurd vanwege grote slijtage aan de buitenkant. Er zijn toen gebruikte banden opgelegd waarvan ik niet meer precies weet hoe goed ze waren, maar nu (6000 km. verder) moest ik opnieuw aan nieuwe banden vanwege ongelijke slijtage. De plaatselijke bandenspecialist moest bij het uitlijnen meer dan een graad corrigeren. IK hoop dat deze nieuwe banden wel meer dan 6000 km. mee gaan...

Groeten,
Toine
Gebruikersavatar
keesv
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 mei 2010, 15:22
Naam: Kees
Auto: Elise S1 S2

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Bericht door keesv »

tdekort schreef:keesv, de auto is omgebouwd door VANSTEN Engineering, toch niet de eerste de beste.

De ombouw vond plaats in maart/april 2013, en bij de APK in juni 2013 werden de voorbanden afgekeurd vanwege grote slijtage aan de buitenkant. Er zijn toen gebruikte banden opgelegd waarvan ik niet meer precies weet hoe goed ze waren, maar nu (6000 km. verder) moest ik opnieuw aan nieuwe banden vanwege ongelijke slijtage. De plaatselijke bandenspecialist moest bij het uitlijnen meer dan een graad corrigeren. IK hoop dat deze nieuwe banden wel meer dan 6000 km. mee gaan...

Groeten,
Toine
ai dat is toch niet best, weet je toevallig hoe de bandenspecialist hem nu heeft afgesteld ?

Ik laat mijn auto altijd uitlijnen en uitwegen bij garage Janssens in Vremde
aan jouw kant van Antwerpen.
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Bericht door Frederik »

Uitlijning van een wagen is cruciaal en zeker bij een Lotus, kost wel iets (tijdrovend) maakt komt je baanligging enorm ten goede en spaar best grote hap uit je bandenbudget.

Bij een ombouw kan dit snel 100-250€ schelen, misschien was dit de reden?
Gebruikersavatar
billie
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 nov 2011, 09:55
Naam: Hub
Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
Locatie: Brunssum

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Bericht door billie »

bij een ombouw of vernieuwen stuurhuis om een andere reden verandert alleen de sporing,complete controle van camber ,caster en eventueel afstellen van de sporing voor en achter kost bij een gespecialiseerd bedrijf een goede 50 € :roll:


is er niemand geweest die na het vernieuwen van de scheef afgelopen banden heeft verteld dat je hem moet laten uitlijnen :?: :?: normaal zou een bandenboer dat toch wel even zeggen neem ik aan :evil: :evil:
Frederik schreef:Uitlijning van een wagen is cruciaal en zeker bij een Lotus, kost wel iets (tijdrovend) maakt komt je baanligging enorm ten goede en spaar best grote hap uit je bandenbudget.

Bij een ombouw kan dit snel 100-250€ schelen, misschien was dit de reden?
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Bericht door FastEleven »

Kan ook zijn dat de auto een uitlijning heeft gekregen met nadrukkelijke focus op circuit rijden, dus met sterk negatief camber. Als je met zo'n uitlijning alleen rond de kerktoren rijdt, slijten de banden veel meer aan de binnenkant dan aan de buitenkant ... just guessing ....
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
keesv
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 mei 2010, 15:22
Naam: Kees
Auto: Elise S1 S2

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Bericht door keesv »

FastEleven schreef:Kan ook zijn dat de auto een uitlijning heeft gekregen met nadrukkelijke focus op circuit rijden, dus met sterk negatief camber. Als je met zo'n uitlijning alleen rond de kerktoren rijdt, slijten de banden veel meer aan de binnenkant dan aan de buitenkant ... just guessing ....
er is van alles mogelijk, ik zou zeker voor een elise graag weten hoe hij staat.
even langs een elise uitlijnspecialist is aan te raden

een banden centrum kan ook maar dan zal je zelf moeten zorgen dat je camber plaatjes bij hebt en weet welke stettings je wilt hebben:
http://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups
mevistox5
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 okt 2008, 23:19
Auto: 340R;340R

Re: RHD-LHD ombouw: uitlijnen nodig?

Bericht door mevistox5 »

Kan ook zijn dat de auto een uitlijning heeft gekregen met nadrukkelijke focus op circuit rijden, dus met sterk negatief camber. Als je met zo'n uitlijning alleen rond de kerktoren rijdt, slijten de banden veel meer aan de binnenkant dan aan de buitenkant ... just guessing ....
De ombouw vond plaats in maart/april 2013, en bij de APK in juni 2013 werden de voorbanden afgekeurd vanwege grote slijtage aan de buitenkant.
Werkzaamheden aan de geometrie van de wagen (stuurinrichting, ophanging, dempers en zelfs nieuwe banden/velgen) zonder naar de uitlijning te kijken is zonde. Een lotus koop je voor wegligging. Dit aspect is juist cruciaal.

Ik zou naar alle aspecten laten kijken (voorzover ze inderdaad verstelbaar zijn):
'Camber', 'caster' en 'toe' of wel hoe schuin staan de wielen, hoe ver naar voren staan de wielen tov chassis (denk aan een winkelwagentje waar de wieltjes helemaal op de voorhoeken staan of waar ze iets meer onder het karretje staan - maakt veel uit voor het stuurgedrag), staan de wielen naar elkaar toe of staan ze van elkaar af (denk aan eendenvoeten voor uitspoor). Naast weggedrag wordt bandenslijtage hierdoor enorm beïnvloed.
Plaats reactie