Hallo
Ik heb een Elise S van 2007 met de Toyota 1ZZ-motor. In Engeland heb ik een originele 2ZZ-motor met compressor gekocht BWJ 2008. De volgende onderdelen werden eveneens meegeleverd: ECU motor, kabelboom motor, versnellingsbak, schakelmechanisme met kabels en bediening, brandstofpomp … Eigenlijk alles wat nodig was voor de ombouw maar geen dashboard. Ik heb dit alles gekocht bij Douglasvalley. Hier de link naar het voertuig: http://www.douglasvalley.co.uk/item.asp ... =71&pgid=2 Echt een aanrader als je op zoek bent naar onderdelen voor je Lotus, zeer correcte en eerlijke mensen. Ondertussen is de motor gemonteerd en zijn de eerste meters gereden.
Het probleem: met de ECU van 2008 werkt er op het dashboard een deel niet meer: snelheidsmeter, toerenteller, watertemperatuur, EOBD-lampje, oliedruklampje en schakelindicatie . Op het schema is terug te vinden dat al deze signalen over het netwerk (CANBUS) van het voertuig gaan. Dit is zo bij modeljaar 2007 en 2008. De bekabeling is dus niet het probleem. Wanneer ik de ECU van 2007 gebruikt werkt alles en start de motor ook. Ik heb hier uiteraard niet mee gereden omdat de mapping verschillend is voor beide motoren. Het blijkt zo te zijn dat de firmware van de ECU’s is gewijzigd. De digitale signalen op de bus zijn dus anders. Dit kan je ook zien aan het feit dat er 3 bestelnummers zijn voor de compressor-kit die je kan bestellen bij Lotus: nr1 voor voertuigen met mechanisch bediende gasklep, nr2 voor voertuigen met een elektronische gasklep tot BWJ 2007 en nr3 voor voertuigen met een elektronische gasklep tot BWJ 2008.
Wie heeft er een Elise R met een achteraf opgebouwde compressor maar van voor 2007 met het oude dashboard dus? Wat is de bestelnummer van de ECU van de motor dat bij deze kit geleverd is? In de partslist is de bestelnummer niet terug te vinden.
PS: betekent ook dat alles wat uit mijn Elise is gekomen te koop is. Liefst alles samen. Motor en VB hebben 130.000 km en zijn in zeer goede staat, verbruikt of lekt geen olie.
Ombouw 1ZZ naar 2ZZ met compressor
-
- Auto: '07 Elise S
- stekki
- Naam: Stijn
- Auto: no lotus
Re: Ombouw 1ZZ naar 2ZZ met compressor
Bart, leuk project
. Echter denk ik dat je meer antwoorden zult krijgen als je je vraag op SELOC stelt, of op LotusTalk. Je zegt dat je alles hebt meegekregen behalve het dashboard, bedoel je hiermee de tellers? Volgens mij ga je deze ook nodig hebben om alles werkend te krijgen. Dus je hebt nog niet gereden met de 08 ECU?

Light is not right
-
- Auto: '07 Elise S
Bedankt voor de tip, ik vertaal het en zet het op UK-forum. Ik heb gisteren met de KESSv2 geprobeerd om de software uit de ECU's te halen maar dat lukte niet omdat er voor Lotus een speciale kabel nodig is.
http://www.alientech-to.it/en/prodotti- ... 2-mainmenu
Nieuwe tellers en dus ook een nieuw dashboard met airbags (na 2008) inbouwen is niet mijn bedoeling wegens te duur en teveel om om te bouwen. Bovendien is de kabelboom naar de tellers ook verschillend. Heb al 5km gereden met ECU van 2008 maar is een beetje gevaarlijk omdat je niets in het oog kan houden wat toch wel belangrijk is na deze ombouw. Het blijkt dat het deel van de CANBUS niet is om te programmeren dwz dat ik een ander regelapparaat voor de motor moet zoeken (één uit een compressorkit van Lotus) of dat ik moet proberen om de motorsoftware van de 2ZZ met compressor over te zetten in mijn ECU van 2007 van de 1ZZ-motor.

Nieuwe tellers en dus ook een nieuw dashboard met airbags (na 2008) inbouwen is niet mijn bedoeling wegens te duur en teveel om om te bouwen. Bovendien is de kabelboom naar de tellers ook verschillend. Heb al 5km gereden met ECU van 2008 maar is een beetje gevaarlijk omdat je niets in het oog kan houden wat toch wel belangrijk is na deze ombouw. Het blijkt dat het deel van de CANBUS niet is om te programmeren dwz dat ik een ander regelapparaat voor de motor moet zoeken (één uit een compressorkit van Lotus) of dat ik moet proberen om de motorsoftware van de 2ZZ met compressor over te zetten in mijn ECU van 2007 van de 1ZZ-motor.
- stekki
- Naam: Stijn
- Auto: no lotus
Kan je niet bij een dealer terecht om je 2007 of 2008 ECU te laten flashen naar de specs van je hardware/bouwjaar? Dit zal wellicht je probleem oplossen (of zie ik het te simpel?).
edit: Kans bestaat dat je andere ECU moet vinden ipv alleen te laten herflashen.
edit: Kans bestaat dat je andere ECU moet vinden ipv alleen te laten herflashen.
Light is not right