Elise MK2 alternatieve straatbanden op standaard velgen

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Plaats reactie
Goor00
Naam: Tom
Auto: Elise Club Racer

Elise MK2 alternatieve straatbanden op standaard velgen

Bericht door Goor00 »

Er is al één het ander over banden geschreven op het forum: voornamelijk over de meer track-georiënteerde band zoals de Yokohama A048, Toyo Proxes R888 en R1R.

Ik ben echter op zoek naar een alternatieve straatband op de standaard velg. Vooraan is de bandenmaat 175/55 R16 enkel als Yokohama AD07 (LTS) en Bridgestone Potenza RE040 te verkrijgen.

Ik heb al gezien dat sommigen er iets breder opleggen vooraan: 185 of zelfs 195. Ik had natuurlijk de details van de band meteen moeten opschrijven, maar goed.

Welke alternatieven zijn er en wat zijn jullie ervaringen? Ik wil zeker het directe stuurgevoel en de handelbaarheid dicht bij de limiet behouden.
Coen
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S

Re: Elise MK2 alternatieve straatbanden op standaard velgen

Bericht door Coen »

Of voor AD07 en achter AD08 kan ook nog.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
StevenD
Naam: Steven
Auto: Elise s2 (2003)

Bericht door StevenD »

Ik heb eind vorig jaar Toyo proxes T1R gelegd en ben wel tevreden.
175 is niet te krijgen in dit model maar op het COC stond ook 185 dus ben ik daar voor gegaan. De Elise stuurt zwaarder maar is ook een stuk voorspelbaarder geworden en heeft veel minder last van onderstuur. Ook in de regen heb ik nog geen problemen ondervonden en de prijs is ook goed. Hiervoor had ik de potenzas van Bridgestone waar ik niet tevreden over was, maar ik denk dat die te oud waren en daardoor niet al te goed meer, dus ik durf niet zeggen dat ze slecht waren :-)
[color=#BF0000][b]Life's too short to drive boring cars[/b][/color]
Goor00

Bericht door Goor00 »

Bedankt voor de info.

Ik heb vernomen dat de Yokohama AD07 niet meer geproduceerd wordt. Lotus heeft nog een voorraad liggen maar ze worden steeds duurder. De AD08 is niet verkrijgbaar in 175/55/R16.

De Bridgestone Potenza RE040 is ook vervangen door RE050 maar niet in de maat 175/55 R16.

De voorste maat is blijkbaar vrij uniek, want ik kan geen alternatieven vinden. Het zal dus een bredere band vooraan worden. Ik ga denk ik voorlopig de AD08 achter leggen. Vooraan kan ik nog even verder maar ik had liever dezelfde banden voor als achter.

Wie heeft er ervaring met andere merken/types?
Hans340R
Auto: Exige Cup 260
Contacteer:

Bericht door Hans340R »

De AD08 is de beste band voor een Elise/Exige, superkeus!
Goor00

Bericht door Goor00 »

Blijkbaar zijn de gewone AD07 (niet LTS) banden wel nog verkrijgbaar. Ik denk dat het beter is om dezelfde band voor als achter te leggen. Indien één band beter is in bepaalde omstandigheden (bv.regen) dan verandert het karakter van de auto naar gelang het weer en/of temperatuur. Dat kan voor verrassingen zorgen.

Ik ga dan maar de gewone AD07 achter zetten. Op andere fora zeggen de meeste dat ze geen verschil voelen. Maar velen voelen niet eens verschil als ze overschakelen van zomer naar winterbanden. We zullen het zelf moeten testen.
Plaats reactie