Elise vs Elise S

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
coeronny
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:42
Naam: rony
Auto: Evora S sportracer
Locatie: kessel

Elise vs Elise S

Bericht door coeronny »

Wat te kopen: de Elise 136pk of Elise S:is de 10K voor de +/-extra 80pk van een Elise S een realistische / goede investering? Wie heeft (uitgebreide) ervaring met beiden?
If i cannot drive a Lotus in heaven... I shall NOT go!
Gebruikersavatar
Frederik
Site Admin
Berichten: 11313
Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
Auto: Elan & Evora
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Elise vs Elise S

Bericht door Frederik »

Het is vooral belangrijk wat je ervan verwacht en wat je plannen met de Elise zijn.

Ga je rondritten doen, wil je gewoon een leuke cruiser, wil je trackdays doen aldaniet ...
Gebruikersavatar
FastEleven
Berichten: 1925
Lid geworden op: 29 jan 2009, 11:38
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250
Locatie: België-Brasschaat

Re: Elise vs Elise S

Bericht door FastEleven »

Ik stel toch vast dat de meesten in Lotus land met de tijd evolueren van een Elise 120/136 pk, naar een Elise/Exige 192/220/240/260 pk. Geen idee of je door de Elise over te slaan ineens van kruipen naar lopen gaat, maar als je de centen toch kwijt kunt zou ik persoonlijk ineens voor het snellere spul kiezen ...

go, go, go !!
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Gebruikersavatar
bartvdb
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 sep 2008, 13:38
Naam: Bart
Auto: Elise S 2008
Locatie: Adinkerke

Re: Elise vs Elise S

Bericht door bartvdb »

Ik sta frederik bij ; 't is vooral wat jij ermee wilt doen . Ikzelf rij nu al 11 jaar met de instap elise (mk1-rover-nu toyota) van rond de 136 pk en ik heb nog nergens echt het gevoel gehad traag te zijn . Voor het uitzicht (de looks) hoef je dus ook al niet voor de s te gaan. De s is echt wel sneller dus als dat je prioriteit is heeft ie zeker z'n nut . groeten van bart
Gebruikersavatar
stekki
Berichten: 1250
Lid geworden op: 16 apr 2012, 15:34
Naam: Stijn
Auto: no lotus
Locatie: Potholecountry

Re: Elise vs Elise S

Bericht door stekki »

FastEleven schreef:Ik stel toch vast dat de meesten in Lotus land met de tijd evolueren van een Elise 120/136 pk, naar een Elise/Exige 192/220/240/260 pk. Geen idee of je door de Elise over te slaan ineens van kruipen naar lopen gaat, maar als je de centen toch kwijt kunt zou ik persoonlijk ineens voor het snellere spul kiezen ...

go, go, go !!
+1 !!!
Light is not right
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Elise vs Elise S

Bericht door Coen »

bartvdb schreef:Ik sta frederik bij ; 't is vooral wat jij ermee wilt doen . Ikzelf rij nu al 11 jaar met de instap elise (mk1-rover-nu toyota) van rond de 136 pk en ik heb nog nergens echt het gevoel gehad traag te zijn.
Misschien een beetje offtopic maar welke vind je leuker rijden? Het Rover of Toyota instapmodel?

Ontopic: Het is inderdaad maar net wat je gewend bent. Ga gewoon eens proberen om met beide een proefrit te maken, dan kom je er vast al gauw achter of het je 10k extra waard is.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Gebruikersavatar
bartvdb
Berichten: 881
Lid geworden op: 15 sep 2008, 13:38
Naam: Bart
Auto: Elise S 2008
Locatie: Adinkerke

Re: Elise vs Elise S

Bericht door bartvdb »

de rover was veel meer ruwe sport-wagen -gevoel .
de toyota is meer het warme mes door de boter (was echt een pluspunt is als je de wagen door het hedendaagse verkeer beweegt)

als er sprake is van doorgroeien (als de centen er zijn) zou ik eerder gaan voor de huidige instap-exige gezien de aankoopprijs-de verzekering-de wegentax-de wederverkoopswaarde enz enz daar niet meer zo ver af zijn van de elise s .

dit alles is zeker niet de waarheid maar enkel mijn visie :D
Jonas.
Berichten: 114
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:40
Naam: Jonas
Auto: Ex-Elise
Locatie: Kortrijk

Re: Elise vs Elise S

Bericht door Jonas. »

Ik snap het punt van BartVDB, een exige heeft nog net iets meer prestige dan een elise S, maar toch zou ik de stap naar exige niet zetten om 2 redenen.

- Geen zicht door de achterruit, misschien hebben veel mensen daar geen probleem mee. Maar ik zie dat absoluut niet zitten. Dit is natuurlijk een persoonlijk obstakel.

- Geen ( of toch niet evidente) mogelijkheid tot cabrio rijden.

Als die 2 punten voor u geen obstakels zijn, dan kan je zeker BartVDB zijn voorstel eens overwegen.
coeronny
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2013, 15:42
Naam: rony
Auto: Evora S sportracer
Locatie: kessel

Re: Elise vs Elise S

Bericht door coeronny »

Op jullie advies heb ik zowel 1.6 als 1.8 uitgebreid gaan testen.

Alhoewel het om details gaat is er een verschil.

De 1.6 lijkt me wat "lichtvoeteriger" te zijn, wendbaarder als je wil-->
op toeren houden en de bochten wat 'ouderwetser' aansnijden als je wil. Fun!

De Elise S heeft echt wel power, is hierdoor wat 'luier' te rijden, maar veeeel leuker te sturen dan de carrera 2svan een vriend.

Uiteindelijk heeft de rede het gehaald en is de Elise 1.6 gekocht !!!
(... en blijft er wat reserve in de zwarte kous; een buurman, ondertussen een frisse tachtiger bezit reeds +/- 30jaar een zwarte eclat T76??

groetjes, over en uit
If i cannot drive a Lotus in heaven... I shall NOT go!
Gebruikersavatar
Coen
Berichten: 1907
Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
Naam: Coen
Auto: Elise S2 111S
Locatie: Amsterdam

Re: Elise vs Elise S

Bericht door Coen »

Gefeliciteerd! Mooi dat je een keuze hebt kunnen maken. Kom maar op met die foto's al je 'm hebt.
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
Plaats reactie