Dit is begonnen als project voor mijn MGF. Mijn MGF heeft december 2007 in Goes voor de laatste keer op de vermogens testbank gestaan met 164pk aan de wielen. Dat zou zo tussen de 190 en de 195pk blok vermogen moeten zijn. De zelfde dag zijn zo'n 15 MG's op de bank geweest waaronder ZS-en met 180 pk V6-en dus voordat iemand het vraagt, de bank moet redelijk goed geweest zijn omdat er voldoende origineel vergelijkingsmateriaal was.
Het blok wat toen in mijn F lag was een 1.8 MPi onderblok, met een VVC kop, geport&geflowed door DVA Power (K06a) voorzien dan een piper uitlaat nokas. Daarnaast had de F een VVC inlaat met 52mm gasklep en Green Twister XL luchtfilter. De Twister XL is het grote broertje van de Twister L, welke in de Lotus wereld bekend staat als "Hurricane". Een Hurricane is boven de 160pk niet meer de beste keus, de XL neemt het stokje over tot 220pk. Daarboven heb je nog de XXL maar dat terzijde. De uitlaat lijn bestond uit een Piper 4-2-1, Piper sportkat en Janspeed demper. Alles was netjes getimed en liep op MEMS2 met een brandstofdruk van zo'n 3,5bar. De AFR was redelijk o.k. gezien het vermogen voor een MEMS2 systeem.
Helaas heb ik maar 1,5 jaar van al dit geweld kunnen genieten. Reden is dat de koppakking ging lekken op de cilinderkop doordat de kop poreus was. Dit heb ik laten herstellen door middel van "peening" en vlakken. Ik heb de kop nooit meer terug gemonteerd omdat ik bang was dat de zuigers naar verloop van tijd stuk zouden gaan. 190pk is teveel voor originele zuigers.
In de tussentijd heb ik niet stil gezeten. Ik kocht een tweedehands 160 blok in de UK, met name voor de betere zuigers. Helaas bleek dit een 1998 1.6 blok met een 2001 1.8 krukas, verschillende type liners, een 1996 145pk VVC kop en dan ook nog met dikke schade aan de kop. De zuigers waren natuurlijk ook niet van het 160 type. Om de pijn te verzachten kreeg ik een blok gedoneerd van MG buddy Carl. Het was een MPi met een kromme drijfstang en een nog goede kop. Deze kop heb ik op mijn MGF terug gemonteerd zodat ik weer kon rijden en het onderblok heb ik naar VGK racing in Spanje gestuurd.
De krukas en drijfstangen van het blok uit de UK waren nog wel goed. Ik heb de drijfstangen naar DVA gestuurd. Deze heeft de "little-ends" zwevend gemaakt door ze op te laten boren en er een bus in te persen. Daarnaast is de bevestiging van de lagers van dual tang terug gemodificeerd naar single tang. Met deze aanpassingen moeten de drijfstangen met gemak een eindje de 200pk in kunnen gaan en 8000 toeren aan kunnen.
De drijfstangen, de krukas, de zuigers van VGK (JE Pistons), een koppeling+drukgroep van AP, een licht vliegwiel en gemodificeerde krukas pully gingen naar Vibration free. Toen alles weer terug was ben ik begonnen te assembleren.
Eerst zijn alle zuigerveren op de juiste maat geveild: De zuigers aan de conrods bevestigd: De krukas ging het VGK blok in: Ik heb nieuwe lagers gebruikt. Gewoon originele maar wel exact de juiste maat in de sterkere "VVC" uitvoering. Veel van de zogenaamde betere lagers zijn er maar in 1 maat wat naar mijn mening niet goed is.
Closeup van de modificaties aan de krukas tijdens het balanceren: De karterpan, het vliegwiel en de koppeling gingen erop: En het blok ging aan "het spit": Inmiddels zit er ook een oliekoeler, oliepomp (geflowed), waterpomp en nieuwe dynamo op. Alle bouten zijn van RVS: De aanpassingen t.o.v. van de "190" spec zijn:
- 1.9 blok
- gesmede zuigers
- Gebalanceerd door vibration free
- licht vliegwiel
- MEMS3 conversie met ZandF remap
- Beter 4-2-1 systeem
- Geflowde oliepomp met een breder wiel
- Oliekoeler
- AP Racing koppeling
- Close-ratio versnellingsbak
- Torsen LSD
Ik verwacht 180pk aan de wielen of 210pk blokvermogen. Door een aanstaande verhuis zal het project even wat langszamer gaan. Maar wat in het vat zit....

Stay tuned
