Tunen Rover K motor

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
Jodo
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2011, 17:40
Auto: S2 Elise

Tunen Rover K motor

Bericht door Jodo »

Ik wil mijn standaard 122 PK Rover motortje wat oppeppen. Bij wie kan ik hiervoor het beste terecht, wat zijn de opties en ervaringen? Graag jullie reaktie.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Tunen Rover K motor

Bericht door Sander »

Ik zou je adviseren eerst een goed luchtfilter te plaatsen, b.v. een hurricane en een 52mm gasklep. Daarna een sportdemper, cat bypass of sportcat en een goede 4-2-1. Dan ben je op 130 tot 135pk aangekomen. Volgende stap is je cilinder kop porten en flowen en nokassen plaatsen. Je kan op zoek naar tf135 nokassen en je kop kan je laten bewerken bij DVA power, Sabre heads en ook ik doe in de verloren uurtjes wel eens een kop aanpassen. Dan kom je afhankelijk van je keuzes op zon 150 pk. Wil je meer doe je beter een VVC conversie. Dan kan je al snel 30pk bij de vorige getallen optellen. Wil je meer dan 180 pk wordt het flink duurder en zul je ook met je onderblok aan de slag moeten.
Building >200BHP K-series
Jodo
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2011, 17:40
Auto: S2 Elise

Re: Tunen Rover K motor

Bericht door Jodo »

Sander, bedankt voor je reaktie. Een Hurricane en sport uitlaat heb ik al. Ik mik qua vermogen op 200+ zonder geforceerde inductie. Ik heb net je eigen thread gelezen en ik zie dat je met een 1.9 VGK motor bezig bent. Ik heb ook al naar de 2.0l VGK blokken gekeken. Lijkt me ook een interessante optie. Hoe is jou ervaring met VGK? Op Seloc heb ik gelezen dat DVA wel te spreken is over de kwaliteit.
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Tunen Rover K motor

Bericht door Sander »

Een 2 liter is natuurlijk geweldig maar ook veel duurder. De 1.9 is goed betaalbaar. Communicatie met Vicente van VGK is lastig maar te doen. Vicente gebruik Google translate omdat hij geen Engels kan. Even bellen is er dus niet bij. Neem anders maar eens contact op met hem en zeg dat je zijn gegevens van mij hebt dat helpt altijd.

De kwaliteit van VGK is goed, in tegenstelling tot andere 1.9 en 2.0 leveranciers.

Een goede vriend van me heeft een 1.9 big valve mpi met 285 nokassen en een emerald op een plenum en met een origineel spruitstuk. Hij heeft 185pk met nog maar 1000km op het blok. Na 10000 km zou er nog 5 tot 10 bij komen door het losser worden en als hij een fatsoenlijke 4-2-1 zou monteren gaat hij gemakkelijk over de 200pk. Let op dat voor dit soort vermogens een larini, piper of janspeed niet meer volstaat.

Toch zou ik je aanraden om eerst een VVC conversie te doen, evt. Op een 1.9 onderblok.
Building >200BHP K-series
Jodo
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2011, 17:40
Auto: S2 Elise

Re: Tunen Rover K motor

Bericht door Jodo »

Ok, zal eens kijken naar de 1.9 oplossingen van VGK. Heb je een idee wat het grapje ongeveer gaat kosten: 1.9 icm VVC kop? Ik heb echt geen flauw idee.
Gebruikersavatar
HJW
Berichten: 278
Lid geworden op: 10 nov 2012, 22:09
Naam: Hendrik-Jan
Auto: Elise S2
Locatie: Paleis 't Loo

Re: Tunen Rover K motor

Bericht door HJW »

Die van mij heeft het volgende: sportluchtfilter, 52mm gasklephuis, Exige uitlaatspruitstuk, katvervanger en sportuitlaat. Motor loopt lekker in de toeren en voelt soepel aan. Ik schat een pk of 150. Dus betere inlaat en betere uitlaat. Je moet wel het hele traject doen voor resultaat. Alleen een luchtfilter zal niet veel helpen.
Lotus Elise S2 2005
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Tunen Rover K motor

Bericht door Sander »

HJW, Heb jij een Toyota blok ?

Een 1.9 schat ik op zo'n €2000,- Je moet Vicente contacteren voor actuele prijzen. Verder moet je een VVC blok zoeken + kabelboom + ECU bij voorkeur uit een Elise zodat het plup&play is. Ik zou eens contact opnemen met een specialist zoals van Sten in Nederland om te vragen of hun hiermee ervaring hebben en de klus willen klaren. Voor een S2 weet ik niet wat het inhoud.

Ik ga mijn S1 zelf ombouwen naar VVC met een MEMS3 ECU van een MG TF en dat is zeker niet "plug&play" omdat de MEMS3 nooit toegepast door Lotus.
Building >200BHP K-series
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 140
Lid geworden op: 28 dec 2008, 14:07
Naam: Sander
Auto: S1 Elise
Locatie: Essen (BE)

Re: Tunen Rover K motor

Bericht door Sander »

Overigens ken ik een Belg met een MGF welke omgebouwd is met een Trophy 160 blok + BRM bak (zonder torsen) Hij heeft zijn wagen vorige week totalloss gereden. Goede kans dat hij zijn blok+bak los verkoopt. Ik ken de staat van het blok niet.
Building >200BHP K-series
Jodo
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2011, 17:40
Auto: S2 Elise

Re: Tunen Rover K motor

Bericht door Jodo »

@HJW: bedankt voor je reaktie. Ik wil toch een stap verder gaan dan alleen het inlaat/uitlaat gedeelte.

@ Sander: Een VGK 1.9 is inderdaad €2000 euro. Ik ga contact opnemen met Dave Andrews om het plaatje compleet te maken met een goede kop en inductie/uitlaat gedeelte. Voor installatie ga ik zowel van Sten als Dave benaderen.

Doel gaat worden een ~200 pk motor die een levensduur/onderhouds karakteristiek heeft van een OAM motor en die voornamelijk op de straat gebruikt gaat worden.
Gebruikersavatar
Martin
Berichten: 113
Lid geworden op: 23 dec 2012, 23:06
Auto: Elise S2

Re: Tunen Rover K motor

Bericht door Martin »

Een andere optie is om een Honda K20A te plaatsen. Dit zal vermoedelijk wel wat prijziger zijn, echter is dit ook afhankelijk van hoeveel je zelf wil en kan doen. Het geeft je wel een betrouwbaar blok met 200+ pk.

Echter aangezien je titel van het topic is "tunen Rover K motor", vermoed ik dat je graag een Rover motor behoudt.
Plaats reactie