Afgelopen zondag begonnen met de operatie. Al snel bleek de spanrol van het automatische type te zijn. Wat in 1997 nog helemaal niet bestond ! Daarnaast waren de pomp, spanrol en riemen nagelnieuw. Het water is tussen de kop en het blok uitgekomen. Een HGF dus...
Gelukkig weet ik wel e.e.a. van de K-serie af dus geen halve maatregelen en meteen maar de kop eraf: Wat blijkt, het is een "135" kop: De kopt heeft (niet heel bijzonder) geporte en geflowede inlaat poorten en de ontbrandingskamers zijn machinaal vergroot in de hoeken. Helaas betekend dat ook dat de kop gevlakt is om de compressie terug te verhogen (nu 28cc inhoud) en dat dit niet nog een keer kan zonder de kop verder aan te passen.
Gelukkig is de kop goed genoeg om terug te plaatsen en ook de hoogte van de liners in het onderblok is haast perfect.
Ik heb de bovenkant van de uitlaat poorten nog wel iets groter gemaakt omdat daar de flow het grootste is en de Elise een Janspeed 4-2-1 heeft. Ik gebruik daarvoor een template die ik heb gemaakt gebaseerd op VVC uitlaat kleppen. Je wilt niet te groot omdat een "trapje" het omkeren van de uitlaatgassen beperkt. Na schoonmaken: De koppakking die gebruikt is, is een "imitatie" MLS pakking zonder de shim. Ik plaats de laatste nieuwe van Landrover terug met nieuwe rekbouten. De olie ladder laat ik origineel. De distributie kap was gesmolten en de riem was er op ingelopen. Dit is een bekend probleem.
Vandaag bij Rimmer Brothers een bestelling geplaatst voor nieuwe spullen.
Wordt vervolgd