Sinds kort heb ik een Larini Club Sport op mijn Exige zitten en die maakt toch redelijk wat geluid. Vermits ik mij ook wel eens op een circuit zou willen uitleven zonder na de eerste 5 minuten de zwarte vlag te zien, wilde ik dit toch op het voorhand eens testen.
Mijn vragen:
Moet ik een db meter kopen, of kan dit ook met een smartphone en bijhorende app ?
Welke locatie zou daarvoor geschikt zijn? Mijn buren zullen waarschijnlijk niet opgetogen zijn als ik dat op de oprit doe .
Ik weet dat er een verschil is tussen stilstaand en passing-by metingen. Moet ik deze beide eens testen of is er een formuletje om een afgerond resultaat tussen de twee te bekomen?
Thanks!
Remember folks, street lights timed for 50 km/h are also timed for 100 km/h.
Daarbij komt nog decat en hurricane inductie . Zolder -en de rest- zou idd iets te veel van het goeie zijn, maar heb nog een stage 1 met cat liggen (voor de keuring ).
Zou ze beide eens willen testen, daarom mijn vraag.
Remember folks, street lights timed for 50 km/h are also timed for 100 km/h.
Ik heb geen ervaring met eigen geluidsmeting, maar wat ik wel uit ervaring weet :
Met een Stage 1 met cat en hurricane zit je normaal comfortabel onder de 95 db.
Een gebruikelijke aanpassing op de Exige 220/240/260 is een Stage 1 met cat en TRD box van de 2-11 : ook hier altijd netjes onder de 95d db.
Met die Larini Club Sport kun je Zolder wel vergeten.
Voor Spa mag je al behoorlijk wat lawaai maken en zal het wel lukken.
En ik ben niet helemaal zeker, maar ik dacht dat Mettet ook 95 db hanteert ?!
Je kan Zolder als meetgelegenheid gebruiken. Geef met je Larini volgas aan de meetpunten, en je wordt vanzelf van circuit gehaald met zwarte vlag, waarna je meegedeeld krijgt hoeveel db je produceerde. De tweede keer dat je met 95db + voorbijrijdt, is je dagje on track wel afgelopen.
95db is echt weinig, mijn GT3 is full stock en die overschrijdt dit al ruimschoots.
Juist, zelf ook een enkele keer zwarte vlag gehad met de Exige S240 met TRD box, cat en stage 1. Maar dat is een uitzondering en wellicht een gevolg van de minder precieze metingen .... In het algemeen : netjes onder de 95 db en op die ene uitzondering na nooit een probleem.