Pagina 1 van 1

Elise S 220 - test

Geplaatst: 25 jul 2012, 16:00
door FKM
Pure schoonheid

Johan Dillen - 24/07/2012

Meer en makkelijk toegankelijk vermogen, daarmee vat je de Lotus Elise S samen. Maar aan de rijbeleving verandert niets: de pure schoonheid van het rijden.

Veel evolueert de Elise niet, uiterlijk. Maar toch valt op dat de extra set lichten verdwenen is en vervangen door led-dagrijlichten in de lichtblokken. Wel kan hij optioneel mistlichtjes krijgen die in het radiatorrooster zijn ingewerkt, zoals in de eerste generatie Elise het geval was.

Verder kan je de S onderscheiden door zijn discrete spoilerlip achteraan. Voor het overige blijft hij een sympathiek sportwagentje, dat nog steeds de blikken naar zich toe zuigt. Net zoals je dat met andere merken ook hebt, alleen wordt de Lotus overal sympathiek bevonden.

924 kilogram

Het interieur blijft zijn Spartaanse zelf, met dunne kuipjes, Momo-sportstuur en aluminium versnellingspook. En daarmee zijn we ongeveer uitverteld wat de binnenkant betreft. Maar goed, de bonus is dat de Elise in deze constitutie slechts 924 kilogram weegt. Dat is meer dan de 876 kilogram van de gewone Elise, maar de S heeft dan ook meer te bieden.

Supercharged

Beide beschikken over een Toyota viercilinder, maar waar die 1.6 in de gewone Elise 136 pk en 160 Nm geeft, wordt dat in de S dankzij een 1.8 motor met een supercharger opgetrokken naar 220 pk en 250 Nm. Op papier is hij 234 km/u snel en haalt hij 100 in 4,2 seconden. In de praktijk voelt hij vooral verbluffend snel aan. Ten opzichte van de Elise SC die hij vervangt, schiet de S nog wat sneller uit de startblokken en beschikt hij over nog meer trekkracht laag onderin de toeren. Zo is er eigenlijk nog weinig nood om de naald van de toerenteller helemaal naar 7.000 opm te jagen.

De Elise moet het niet hebben van luxe en bling bling, maar zet met zijn rijbeleving moeiteloos veel andere sportwagens in de schaduw. Zijn lichtheid en wendbaarheid zullen je keer op keer doen glimlachen. En ondanks het uitblijven van een sperdifferentieel valt op hoeveel van het vermogen je al kan aanwenden bij het uitkomen van de bocht. Dankzij zijn uitstekende rubbers is de Elise S onnavolgbaar in het bochtenwerk.

Fiscaal koopje

Is hij van deze tijd? Om verschillende redenen wel. Zo blijft hij al vanaf lage snelheid je polsslag beroeren, en hij wordt tegenwoordig ook fiscaal interessant. In Vlaanderen tenminste. Sinds de wijziging op de BIV ziet Lotus zijn beleid om in kleine motoren te blijven geloven, beloond. Hij kan zijn lage verbruik en CO2-uitstoot (7,5 l/100 km en 175 gr CO2) uitspelen tegen de Porsches en consoorten. Zo bedraagt de BIV in Vlaanderen voor dit bommetje slechts 545 euro BIV en een jaarlijkse rijtaks van 305,71 euro. Vergelijk dat eens met de huidige Waalse BIV: 4.957 euro, en daarbovenop nog eens een ecomalus van 250 euro. Dit land op zijn best. En ook als bedrijfswagen is de Elise S best interessant, met zijn voordeel alle aard (VAA) van 198,42 euro per maand.

De basisprijs bedraagt 48.310 euro, wat nog steeds een smak geld is. Maar je krijgt voor elke cent rijplezier. En de Elise is zeer waardevast is, en exclusiever dan veel andere sportwagens. En sneller. En leuker



Bron : http://ww2.autoscout24.be/nl-be/test/lo ... 528/302312

Re: Elise S - test

Geplaatst: 25 jul 2012, 20:08
door Coen
Zie hier de eerste Elise S3 S die gespot is in het wild in Belgiƫ:

http://www.autogespot.nl/lotus-elise-s3 ... rst-gespot

En hier voor de foto's:
http://www.autogespot.com/be/lotus-elis ... 2012/07/10

Re: Elise S 220 - test

Geplaatst: 27 jul 2012, 21:19
door stijn
Is dat niet die perswagen?

Re: Elise S 220 - test

Geplaatst: 28 jul 2012, 12:03
door FKM
nu ook getest door Autogids

Re: Elise S 220 - test

Geplaatst: 29 jul 2012, 00:30
door Blue Darkness
En wat vonden zij er van?

Re: Elise S 220 - test

Geplaatst: 29 jul 2012, 10:21
door Jeroenbox
welke 1.8 ligt daar in?

Re: Elise S 220 - test

Geplaatst: 29 jul 2012, 12:04
door billie
als de info klopt deze

http://www.seloc.org/articles/galleries/elise-s-2012/
Jeroenbox schreef:welke 1.8 ligt daar in?

Re: Elise S 220 - test

Geplaatst: 29 jul 2012, 18:40
door frankenstijn
Jeroenbox schreef:welke 1.8 ligt daar in?
Prius! Maar hij schijnt iets aangepast te zijn :D

Re: Elise S 220 - test

Geplaatst: 14 aug 2012, 11:47
door peter
Lees ik ergens dat men als basis de 1.6 gebruikt van de elise S3.
Als dat klopt, (geloof niet alles wat ze schrijven), waar zijn ze dan mee bezig ? Wat ik bedoel, eerst een 1.6 aanpassen naar een 1.8 en dan er een compressor aanschroeven. Waarom niet direct een compressor aan de 1.6 schroeven ?
Meer koppel is altijd beter, maar gezien de motortechniek van de nieuwe S zal het geen update worden (zijn) van de oude 1.8 SC. Anders hadden we misschien nog een gratis pk update gekregen zoals bij de McLaren Faxmachine :lol: