Pure schoonheid
Johan Dillen - 24/07/2012
Meer en makkelijk toegankelijk vermogen, daarmee vat je de Lotus Elise S samen. Maar aan de rijbeleving verandert niets: de pure schoonheid van het rijden.
Veel evolueert de Elise niet, uiterlijk. Maar toch valt op dat de extra set lichten verdwenen is en vervangen door led-dagrijlichten in de lichtblokken. Wel kan hij optioneel mistlichtjes krijgen die in het radiatorrooster zijn ingewerkt, zoals in de eerste generatie Elise het geval was.
Verder kan je de S onderscheiden door zijn discrete spoilerlip achteraan. Voor het overige blijft hij een sympathiek sportwagentje, dat nog steeds de blikken naar zich toe zuigt. Net zoals je dat met andere merken ook hebt, alleen wordt de Lotus overal sympathiek bevonden.
924 kilogram
Het interieur blijft zijn Spartaanse zelf, met dunne kuipjes, Momo-sportstuur en aluminium versnellingspook. En daarmee zijn we ongeveer uitverteld wat de binnenkant betreft. Maar goed, de bonus is dat de Elise in deze constitutie slechts 924 kilogram weegt. Dat is meer dan de 876 kilogram van de gewone Elise, maar de S heeft dan ook meer te bieden.
Supercharged
Beide beschikken over een Toyota viercilinder, maar waar die 1.6 in de gewone Elise 136 pk en 160 Nm geeft, wordt dat in de S dankzij een 1.8 motor met een supercharger opgetrokken naar 220 pk en 250 Nm. Op papier is hij 234 km/u snel en haalt hij 100 in 4,2 seconden. In de praktijk voelt hij vooral verbluffend snel aan. Ten opzichte van de Elise SC die hij vervangt, schiet de S nog wat sneller uit de startblokken en beschikt hij over nog meer trekkracht laag onderin de toeren. Zo is er eigenlijk nog weinig nood om de naald van de toerenteller helemaal naar 7.000 opm te jagen.
De Elise moet het niet hebben van luxe en bling bling, maar zet met zijn rijbeleving moeiteloos veel andere sportwagens in de schaduw. Zijn lichtheid en wendbaarheid zullen je keer op keer doen glimlachen. En ondanks het uitblijven van een sperdifferentieel valt op hoeveel van het vermogen je al kan aanwenden bij het uitkomen van de bocht. Dankzij zijn uitstekende rubbers is de Elise S onnavolgbaar in het bochtenwerk.
Fiscaal koopje
Is hij van deze tijd? Om verschillende redenen wel. Zo blijft hij al vanaf lage snelheid je polsslag beroeren, en hij wordt tegenwoordig ook fiscaal interessant. In Vlaanderen tenminste. Sinds de wijziging op de BIV ziet Lotus zijn beleid om in kleine motoren te blijven geloven, beloond. Hij kan zijn lage verbruik en CO2-uitstoot (7,5 l/100 km en 175 gr CO2) uitspelen tegen de Porsches en consoorten. Zo bedraagt de BIV in Vlaanderen voor dit bommetje slechts 545 euro BIV en een jaarlijkse rijtaks van 305,71 euro. Vergelijk dat eens met de huidige Waalse BIV: 4.957 euro, en daarbovenop nog eens een ecomalus van 250 euro. Dit land op zijn best. En ook als bedrijfswagen is de Elise S best interessant, met zijn voordeel alle aard (VAA) van 198,42 euro per maand.
De basisprijs bedraagt 48.310 euro, wat nog steeds een smak geld is. Maar je krijgt voor elke cent rijplezier. En de Elise is zeer waardevast is, en exclusiever dan veel andere sportwagens. En sneller. En leuker
Bron : http://ww2.autoscout24.be/nl-be/test/lo ... 528/302312
Elise S 220 - test
-
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
- Naam: Frédéric
- Auto: Lotus Lotus Lotus
- Locatie: Kontich (Antwerpen)
- Contacteer:
Elise S 220 - test
Laatst gewijzigd door FKM op 25 jul 2012, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Coen
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 19 apr 2011, 10:23
- Naam: Coen
- Auto: Elise S2 111S
- Locatie: Amsterdam
Re: Elise S - test
Zie hier de eerste Elise S3 S die gespot is in het wild in België:
http://www.autogespot.nl/lotus-elise-s3 ... rst-gespot
En hier voor de foto's:
http://www.autogespot.com/be/lotus-elis ... 2012/07/10
http://www.autogespot.nl/lotus-elise-s3 ... rst-gespot
En hier voor de foto's:
http://www.autogespot.com/be/lotus-elis ... 2012/07/10
Lotus Elise S2 111S & Porsche 997.2
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 05 jun 2010, 22:22
- Naam: Stijn
- Auto: elise mk1 type 49
- Locatie: Hertsberge
Re: Elise S 220 - test
Is dat niet die perswagen?
-
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 20:51
- Naam: Frédéric
- Auto: Lotus Lotus Lotus
- Locatie: Kontich (Antwerpen)
- Contacteer:
- Blue Darkness
- Berichten: 3056
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 16:12
- Naam: Gunther
- Auto: Esprit GT3
- Locatie: Linter (Belgium)
- Contacteer:
- Jeroenbox
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 23 okt 2010, 23:17
- Naam: Henniez
- Auto: Exige S, Caterham
- billie
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 09:55
- Naam: Hub
- Auto: Elise S1 -Elise S2 111S
- Locatie: Brunssum
Re: Elise S 220 - test
als de info klopt deze
http://www.seloc.org/articles/galleries/elise-s-2012/
http://www.seloc.org/articles/galleries/elise-s-2012/
Jeroenbox schreef:welke 1.8 ligt daar in?
[size=150][color=#0040FF]lighter is better[/color][/size]
- frankenstijn
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 04 sep 2008, 20:25
- Naam: Frank
- Auto: Elise S 2012
- Locatie: Roeselare
- Contacteer:
Re: Elise S 220 - test
Prius! Maar hij schijnt iets aangepast te zijnJeroenbox schreef:welke 1.8 ligt daar in?

- peter
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 16 jul 2009, 12:26
- Naam: Peter
- Auto: Elise SC
- Locatie: Larum
Re: Elise S 220 - test
Lees ik ergens dat men als basis de 1.6 gebruikt van de elise S3.
Als dat klopt, (geloof niet alles wat ze schrijven), waar zijn ze dan mee bezig ? Wat ik bedoel, eerst een 1.6 aanpassen naar een 1.8 en dan er een compressor aanschroeven. Waarom niet direct een compressor aan de 1.6 schroeven ?
Meer koppel is altijd beter, maar gezien de motortechniek van de nieuwe S zal het geen update worden (zijn) van de oude 1.8 SC. Anders hadden we misschien nog een gratis pk update gekregen zoals bij de McLaren Faxmachine
Als dat klopt, (geloof niet alles wat ze schrijven), waar zijn ze dan mee bezig ? Wat ik bedoel, eerst een 1.6 aanpassen naar een 1.8 en dan er een compressor aanschroeven. Waarom niet direct een compressor aan de 1.6 schroeven ?
Meer koppel is altijd beter, maar gezien de motortechniek van de nieuwe S zal het geen update worden (zijn) van de oude 1.8 SC. Anders hadden we misschien nog een gratis pk update gekregen zoals bij de McLaren Faxmachine
