Interview: Dany Bahar ‘Lotus beleeft moeilijke dagen’
02.05.2012
‘Lotus beleeft momenteel een moeilijke tijd’, geeft Lotus-CEO Dany Bahar toe. Doordat moederbedrijf Proton momenteel een nieuwe belangrijke aandeelhouder heeft, raakt het Britse sportwagenbedrijf moeilijk aan centen. ‘En die hebben we net hard nodig.’
In een notendop: de Maleisische overheid heeft zijn aandelen (42,7%) in de Maleisische constructeur Proton verkocht aan DRB-Hicom. Maar de Maleisische wet voorziet in een bezinningsperiode waarin de nieuwe eigenaar zijn hele pakket kan doorlichten. En hierdoor komt Lotus een tijdlang zo goed als op droog zaad te zitten. ‘En om onze plannen voor de nieuwe Lotus-modellen te kunnen realiseren, hebben we die centen hard nodig’, zegt CEO Dany Bahar in een gesprek. ‘Zoniet lopen onze nieuwe auto’s vertraging op.’
Gallerij
Is 2013 voor het eerste nieuwe model (Esprit, nvdr) dan nog haalbaar?
Gallerij: Interview Dany BaharDB: ‘Het is nog steeds mogelijk. We proberen voort te doen met de ontwikkeling, maar het is moeilijk. Momenteel komt er minder geld binnen dan we verwacht hadden. Dat is jammer, want er is niet eens een economische oorzaak. De verkoop draait eigenlijk goed: voor de Exige hebben we 400 bestellingen, en voor de Evora GTE gaat het om 300 stuks.’
Het is natuurlijk makkelijk spreken achteraf, maar waren het wel wijze beslissingen om te investeren in autosport en in nieuwe faciliteiten?
DB: ‘De autosport kost ons niet veel geld. Voor een deel gaat het om branding rond het merk, waar geen geld mee gemoeid is. En anderzijds verkopen we ook racewagens, wat die zaak in balans houdt. Ons testcircuit gebruiken we van ’s ochtends tot ’s avonds. Moesten we dat op een betalend circuit als Snetterton doen, het zou handenvol geld kosten.’
Wat nu gebeurt is dus maar een klein, tijdelijk probleem?
DB: ‘Nee, het is een groot probleem. Al van bij het begin heb ik duidelijk gemaakt dat Lotus niet op zichzelf kan overleven. We hebben 2.000 werknemers, maar verkochten vorig jaar slechts 1.500 auto’s. Bovendien hebben we te weinig winstmarge op een model als de Elise. Dat is intensief om te produceren en toch kunnen we geen hoge vraagprijs zetten. Vandaar dat die vijf nieuwe modellen zo hard nodig zijn, dat we meer winst kunnen maken. En 95 procent van het budget dat we hadden, was voorzien voor die nieuwe modellen. Alleen komt er momenteel geen geld. We moeten nu gewoon de tijd laten voorbijgaan waarin de nieuwe eigenaar bekijkt wat hij met Lotus wil doen.’
Doe eens een voorspelling?
DB: ‘Ik heb er echt geen idee van. Alleen zou het jammer zijn van de investeringen die we al gedaan hebben, moest het hele plan worden opgegeven. Het enige wat ik echt hoop, is dat we kunnen doordoen met de twee modellen waar we al ver mee zijn gevorderd: de Esprit en de Elite. We kunnen nog steeds de Elite in 2014, een jaar na de Esprit, op de markt brengen. Het zou zo zonde zijn van dat geld om dit niet te doen.’
Hoeveel auto’s hebt u nodig om winstgevend te zijn?
Gallerij: Interview Dany BaharDB: ‘Dat hoeven er niet gek veel te zijn. Met 4.000 verkochte wagens zitten we reeds goed. Alleen moeten we absoluut meer marge op die auto’s hebben. En net dat is het probleem van Lotus geweest de afgelopen 15 jaar: te weinig marge op de auto’s om gezond te kunnen verderleven. Weinig auto’s, maar er meer aan verdienen, dat is eigenlijk de samenvatting van heel mijn plan met Lotus. U ziet het, niet echt ‘rocket science’.’
U lijkt wel veel voorzichtiger geworden dan toen u in Parijs de wereld verbaasde met vijf nieuwe modellen?
DB: ‘Niet voorzichtiger, wel realistischer. De situatie nu is onaangenaam, en we moeten ze vooral niet rooskleurig proberen voor te stellen. Maar anderzijds is mijn plan nu veel realistischer dan 2,5 jaar geleden. De nieuwe Esprit staat klaar voor de rijdende ontwikkelingsproeven. De motor en de versnellingsbak zitten er in, hij draait al rondjes op ons circuit. We kunnen er zo de weg mee op om hem te testen. Dit wordt een fantastische sportwagen. Alleen, we hebben geld nodig om verder te kunnen gaan, en net dat ligt nu even moeilijk. We kunnen alleen hopen op beterschap.’
Bron : autoscout24.be getipt door SteveM
Interview: Dany Bahar ‘Lotus beleeft moeilijke dagen’ (NL)
- Frederik
- Site Admin
- Berichten: 11313
- Lid geworden op: 12 aug 2008, 01:26
- Auto: Elan & Evora
- Locatie: Waregem
- Contacteer:
- electroshock
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 18 jan 2009, 22:01
- Auto: nee, youngtimer Ridley
Re: Interview: Dany Bahar ‘Lotus beleeft moeilijke dagen’ (N
Dus als alles naar wens verloopt, mochten er geen financieringsproblemen zijn, toch al de Esprit in 2013 ?
Dat is vlug en wellicht véél vlugger dan iedereen verwacht had, of niet ?
En dan het jaar erop al de Elite, dat is al even spectaculair.
Dan mag er toch een behoorlijke tip van de sluier worden gelicht (in Goodwood of elders ?) ...
Ik denk dat de overnemer van de Maleisische staatsaandelen (net zoals wij allemaal) wel resultaten willen zien.
Wat recent lokaal nieuws uit Norwich:
En herneming van de productie ?
http://www.racer.com/lotus-cars-set-to- ... le/238874/
Oops, weer copy-paste-journalistiek
, het origineel stond hier :
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... rs/262480/
... en ook al hier
:
http://lotusforum.be/viewtopic.php?f=38&t=4311
Waarmee dan aangetoond is dat de webmaster zoals vaak de vinger op de pols heeft.
Keep up the good work, webbie.
Dat is vlug en wellicht véél vlugger dan iedereen verwacht had, of niet ?
En dan het jaar erop al de Elite, dat is al even spectaculair.
Dan mag er toch een behoorlijke tip van de sluier worden gelicht (in Goodwood of elders ?) ...
Ik denk dat de overnemer van de Maleisische staatsaandelen (net zoals wij allemaal) wel resultaten willen zien.
Wat recent lokaal nieuws uit Norwich:
http://www.eveningnews24.co.uk/news/bus ... _1_1363246Assurance for Lotus that no sale decision taken
by JOSEPH WATTS, Political editor Monday, April 30, 2012
8:19 AM
The campaign to keep Lotus in Norfolk has received a further boost after the firm’s new owners indicated efforts to prepare the iconic British car-maker for sale had been put “on hold”.
Lotus is owned by automotive giant Proton, but the parent company was recently bought by Malaysian conglomerate DRB-Hicom, which is yet to reveal its long-term plans for the sports car specialist and its Hethel factory which employs 1,200 people.
Fears that Hicom intended to sell Lotus to a buyer that would halt UK operations heightened when South Norfolk MP Richard Bacon revealed in Parliament last week that consultants KPMG had been appointed to evaluate Lotus for a sale.
But in an interview with the Malaysian national news agency Bernama, Hicom managing director Datuk Seri Mohd Khamil Jamil said KPMG’s appointment was made before his firm acquired Lotus and had now been frozen.
He said: “We put on hold any further effort by KPMG towards selling Lotus when we completed the acquisition of Proton.”
There had also been rumours that Chinese car firm China Youngman, which already has close links to Lotus, had been waiting in the wings ready to snap up the British brand.
News that Lotus chief executive Dany Bahar was involved in registering a Lotus Youngman subsidiary in the days before Proton was sold to Hicom also saw speculation mount, though Mr Bahar has denied the move had anything to do with a sale.
In his comments Mr Khamil Jamil highlighted that there were many decisions made before Hicom acquired Proton and that the appointment of KPMG was just one of them.
He went on to address ongoing speculation that Hicom is still intent on eventually selling Lotus. He said: “The operations audit on Lotus is still ongoing in accordance with our governance process.
“And I reiterate that we have not decided on selling Lotus.”
The comments do not guarantee that Lotus will not be sold at some point in the future, but do serve to quell speculation that a sale is imminent.
When Lotus’ future was thrown into doubt by Hicom’s purchase of Proton, the Eastern Daily Press launched a campaign, backed by MPs and regional business figures, to put the case forward for keeping the company’s Hethel base operational.
Meanwhile the cause has been pursued in Westminster by Norfolk MPs led by Mr Bacon, who today positively greeted the comments from the Hicom managing director.
He said: “I understand that the group managing director has made these comments and I think they are a very welcome development.
“There has been a great deal of concern in Norfolk about the future of Lotus and about rumours of a sale. The managing director’s confirmation that any such plans are on hold are very welcoming indeed.”
En herneming van de productie ?
http://www.racer.com/lotus-cars-set-to- ... le/238874/
Oops, weer copy-paste-journalistiek

http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... rs/262480/
... en ook al hier

http://lotusforum.be/viewtopic.php?f=38&t=4311
Waarmee dan aangetoond is dat de webmaster zoals vaak de vinger op de pols heeft.
Keep up the good work, webbie.

Laatst gewijzigd door electroshock op 03 mei 2012, 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Besser laufen, als faulen.
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
Better to run than to rot.
- J.W. von Goethe, Reineke Fuchs
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 11 apr 2012, 19:38
- Naam: Luc
- Auto: (LEGO) Elise
- Locatie: Limburg (Nederland)
Re: Interview: Dany Bahar ‘Lotus beleeft moeilijke dagen’ (N
Als de esprit al op de weg getest kan worden, waarom duurt het dan nog 2 jaar tot de eerste leveringen? Wat moet er dan nog gedaan worden? Ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar Goodwood. Ik hoop dat ze daar in ieder geval iets nieuws van de esprit gaan laten zien.