Optische tuning Exige

Elise S1, S2 & S3, Exige S1, S2 & S3, 340R & 2-Eleven
Ook Opel Speedster, Vauxhall VX220 & Tesla Roadster
quincy
Naam: Quincy Steveninck
Auto: geen

Optische tuning Exige

Bericht door quincy »

Hallo allemaal,

Eerst en vooral mij even voorstellen want ik ben nieuw hier op het forum, desondanks ik toch al een 2 tal weken heel wat topics doorlezen heb op het Lotus forum.

Quincy Steveninck, 31 jaar oud. Momenteel eigenaar van een audi A5 3.0.
1 van mijn hobby's zijn trackdays en aangezien mijn audi daarvoor verre van ideaal is start ik nu mijn zoektocht naar een 2de wagen die vooral zal dienen voor circuit en weekendgebruik.

Aangezien ik een sportieve wagen zoek overweeg ik ernstig de aanschaf van een Lotus Exige. Enige wat mij wat doet twijfelen zijn de looks. Ik vind de wagens wel knap maar ben vooral Duitse wagens gewoon en daarom zoek ik naar wat meer "body" bij de Exige.

Dat moet zeker niet overdreven zijn, misschien dat sideskirts al veel kunnen doen.

Maar daarom mijn vraag, wat raden jullie aan en waar kan ik daarvoor terecht?

Is het done om bv een Exige te verlagen? Grotere velgen op te plaatsen? Ik veronderstel dat je een Exige niet kan vergelijken met een Duitse wagen die je meestal gewoon maar moet verlagen en grotere velgen geven om er stoerder doen uit te zien? :)

Alvast bedankt!
claudevdvd
Auto: Exige v6 LF1

Re: Optische tuning Exige

Bericht door claudevdvd »

Weet niet of verlagen /grotere velgen en trackdays te samen gaan.
Er zijn er wel die het zien zitten om extremer te gaan.
Google maar even naar de RONIN EXIGE.
Bijlagen
5964149355_0fae59b04f_b.jpg
5964149355_0fae59b04f_b.jpg (142.29 KiB) 2293 keer bekeken
bartvdb
Naam: Bart
Auto: Elise S 2008

Bericht door bartvdb »

Ik vind verhoudingen belangrijk . Een 17 achter op een elise komt optisch overeen met een pakweg 22 op een sl. Is enkel mijn mening he . Groeten van bart
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

Een Exige heeft naar mijn mening weinig optische tuning nodig om 'cool' en 'mooi' te zijn, eigenlijk is dat al een getunede Elise ...

Velgen en ophanging zou ik toch voorzichtig mee zijn, Lotussen hebben een uitmuntende baanligging en dat komt nu net door hun erg ver doorontwikkelde ophanging in combinatie met de wielen. Zelfs banden worden speciaal voor Lotus gemaakt in de specs die Lotus vooropstelt én maken een verschil.

Wil je uzelf dan toch onderscheiden tov de andere Exiges, dan kan je natuurlijk wat carbon toevoegen, velgen (maar opletten met maten en ET), kleurcombinaties ...

Een A5 wordt in zijn originele vorm verkocht als 'bijna' jeep ... daar kan verlagen een betere baanligging en vooral mooiere looks brengen, dit in combinatie met een dikke 3-delige velg maak je van je A5 een prachtige wagen ... een Lotus vraagt daar eigenlijk niet om.

Veel succes in je zoektocht.
quincy

Bericht door quincy »

Ok alvast bedankt voor de reacties!

En zijn sideskirts mogelijk om de auto wat breder doen te lijken in het midden?

Het interieur vind ik trouwens echt top, net wat ik zoek ;-)
Frederik
Site Admin
Auto: Elan & Evora
Contacteer:

Bericht door Frederik »

quincy schreef:Ok alvast bedankt voor de reacties!

En zijn sideskirts mogelijk om de auto wat breder doen te lijken in het midden?

Het interieur vind ik trouwens echt top, net wat ik zoek ;-)
Ik zie geen voordeel, nog optisch, nog performance om sideskirts te monteren op een Exige. Volgens mij is er zelfs niets op de markt.

Enkel spoilerlipkes, carbon-vervang onderdelen, diffusors ... maar sideskirts heb ik nog maar zelden gezien.
FastEleven
Naam: Erik
Auto: 2-11 + Cup 250

Bericht door FastEleven »

Als trackday auto marcheert een 'standaard' Exige super. Als dat de doelstelling is, dan zou ik eerder aanraden om te investeren in :
- technische upgrades : regelbare ophanging, race remblokken, sportuitlaat, extra setje wielen met regenbanden, sportieve geometrie, race koppeling, ...
- veiligheid : kuipstoelen (zit in sportpack) + 4 of 6 puntsgordels
- comfort : stuur dichterbij brengen voor betere stuurkwaliteiten, ander stuur, ...

Hou er rekening mee dat een goed opgebouwde track Exige behoorlijk laag tegen de grond ligt, en je de splitter wel zou kunnen beschadigen. Voor sideskirts geldt natuurlijk hetzelfde bij een eerste kennismaking met de grindbak ....

Alle cosmetische upgrades zijn misschien mooi voor het oog, maar een Exige is een rijdersauto gebouwd om goed te functioneren op het circuit EN op de weg. After market wielen (als je ze al vindt ....) zijn misschien niet sterk genoeg en storen beslist de geometrie en dus de stuurkwaliteiten en wegligging. Om over wielspacers maar te zwijgen. Deze autootjes zijn niet alleen een droom om te rijden, maar zijn ook een nachtmerrie zonder goede geometrie ....

In elk geval succes, kies een leuke Exige uit, en gebruik die waarvoor hij dient : rijden ipv versieren !!
My ex 1962 Westfield 'Lotus' Eleven on track
Afbeelding
Emiel
Naam: Emiel
Auto: Motorsport/Exige S1

Bericht door Emiel »

Trackdays en versieren/optuigen gaat niet goed samen in mijn ogen. Tenzij het een ere rond word waarbij de zon het publiek moet verblinden door de hoogglans gepolijste Exige ;)
quincy

Bericht door quincy »

Ok lijkt mij duidelijk :)

Volgende week rij ik voor de eerste keer met een Exige, benieuwd wat het gaat geven. Als het mij ligt koop ik er normaal gezien wel 1.

Heeft zo een Exige standaard al goeie remmen?
Hoe zijn de remschijven?

En kan een Exige ook aan hogere snelheden mee met de zwaardere wagens? Want ik lees hier en daar eens dat een Exige vooral meekan tot 100 à 130km/u maar het dan wel kan laten afweten?
claudevdvd
Auto: Exige v6 LF1

Bericht door claudevdvd »

Ik denk, als ik dit lees dat je waarschijnlijk het best zal zijn met een CUP260.
Is eigenlijk een beetje een getunede exige.
Op de trackdays zullen er veel hun best moeten doen.
Plaats reactie